رشد سالانه ۱۳ درصدی مس تا ۲۰۲۰

رشد سالانه ۱۳ درصدی مس تا ۲۰۲۰
بیزینس مانیتور در تازه ترین گزارش خود چشم انداز مثبتی را درباره رشد صنعت معدن ایران در میان مدت بعد از برطرف شدن تحریم ها ترسیم کرد.

طبق گزارش جدید بیزینس مانیتور طی 5 سال آینده با سرمایه گذاری های جدید آسیایی ها و اروپایی ها رشد بخش معدنکاری ایران تسریع می شود در حالی که بخش عمده ذخایر معدنی ایران همچنان دست نخورده باقی مانده که برای بهره برداری از آنها به تکنولوژی جدید نیاز است.

بیزینس مانیتور در عین حال هشدار داده که پیشرفت بخش معدن کاری ایران ممکن است به دلیل دولتی بودن عمده آن با کندی مواجه شود. بخش عمده شرکت های معدنی ایران با وجود دو دور خصوصی سازی همچنان دولتی بوده که از آن جمله می توان به شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد.

بروکراسی گسترده، ضعف زیرساخت ها و قیمت پایین مواد معدنی از جمله عواملی هستند که باعث محدود شدن رشد صنعت معدن کاری ایران به نرخ سالانه 4.2 درصد تا پایان دهه جاری خواهد شد.

بر اساس این گزارش تولید مس ایران طی سال های آینده افزایش خواهد یافت و تا 2020 نرخ رشد سالانه 13 درصدی را تجربه خواهد کرد در حالی که این نرخ رشد در 5 سال قبل تنها 2.1 درصد بود.

پیش بینی می شود تولید مس ایران توسط شرکت ملی صنایع مس ایران تا پایان دهه کنونی به 500 هزار تن برسد.

بیزینس مانیتور، توضیح می دهد که شرکت ملی صنایع مس ایران یک سال پیش توافق نامه سرمایه گذاری را با یک کنسرسیوم از شرکت های خاورمیانه برای ساخت کارخانه کنسانتره سازی 100 هزار تنی مس چاه فیروزه در کرمان امضا کرد که پیش بینی می شود در 2019 به تولید برسد.

خاطر نشان می شود؛ شرکت ملی صنایع مس ایران دارای سه معدن بزرگ سرچشمه، سونگون و میدوک است که مجموع ذخایر آنها به 3.4 میلیارد تن می رسد که سنگ مس آنها حاوی بطور متوسط 0.6 درصد مس است. معدن مس سرچشمه واقع در استان کرمان دومین معدن بزرگ مس جهان است.

این معدن بیش از 826 میلیون تن ذخایر ثابت شده و 1.2 میلیارد تن ذخایر احتمالی مس دارد و متوسط عیار سنگ مس نیز 0.7 درصد است. در این معدن همچنین مولیبدن، طلا، نقره و عناصر نادر خاکی وجود دارد.

معدن سونگون دومین معدن بزرگ فعال مس ایران با 470 میلیون تن ذخایر قطعی و 1 میلیارد تن ذخایر احتمالی با عیار 0.6 درصد است.

سومین معدن بزرگ مس ایران نیز معدن میدوک یک معدن روباز با 170 میلیون تن ذخایر قطعی و عیار 0.25 درصد است. در سال 2015 شرکت ملی صنایع مس ایران با راه اندازی دو کارخانه کنسانتره سازی در سرچشمه و سونگون حدود 300 هزار تن به ظرفیت تولید سالانه کنسانتره خود اضافه کرد.

ایران در تولید روی بر پله چهارم ایستاده

ایران همچنین بزرگترین ذخایر قطعی روی دنیا را به میزان 300 میلیون تن در اختیار دارد اما به گفته بیزینس مانیتور این بخش در ایران هنوز بسیار توسعه نیافته است و تاکنون تنها 0.5 درصد ذخایر روی ایران مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

ایران از نظر میزان تولید روی بعد از چین، قزاقستان و هند چهارمین تولیدکننده بزرگ روی در جهان است.

بعد از چندین سال کاهش تولید، تولید معدنی روی ایران به رشد مثبت بازگشت که از علل عمده این رشد می توان به بهبود قیمت های جهانی و افزایش تقاضای داخلی اشاره کرد.

دو معدن بزرگ روی ایران شامل مهدی آباد با 16.5 میلیون تن ذخایر سنگ روی و انگوران با 9 میلیون تن ذخیره باقیمانده هستند. تولید سرب و روی در ایران عمدتا در اختیار گروه توسعه معادن روی ایران، شرکت معدنی و صنعتی باما، شرکت معادن بافق و شرکت کالسیمین است

منبع خبر: دنیای معدن
  ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۵۶:۴۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد