زمرّد : بهاری جاودانه

زمرّد : بهاری جاودانه
باستانیان سنگ زمرد را به خاطر رنگ سبز بهاری‌اش، جواهر “عشق و تولد دوباره” نام نهاده‌اند. این باور زیبا با سابقه‌ای به قدمت حداقل ...
باستانیان سنگ زمرد را به خاطر رنگ سبز بهاری‌اش، جواهر “عشق و تولد دوباره” نام نهاده‌اند. این باور زیبا با سابقه‌ای به قدمت حداقل ۴۰۰۰ سال به وسیله فرهنگهای مختلف دنیا حفظ شده است.
زمرد بر هوش و قلب تأثیر سریعی می‌گذارد. براساس افسانه‌ای به صاحبش فصاحت را هدیه می‌کند. کلئوپاترا به زمردهایش بیش از همه جواهراتش ارزش می‌داد. او مرواریدهایش را در شراب می‌ریخت تا نصیب همسرش (مارک آنتونی) شود ولی با زمردهایش این کار را نمی‌کرد. معادن باستانی کلئوپاترا که مدتها معمای روی زمین بودند صد سال پیش نزدیک دریای سرخ دوباره کشف شدند.
ابزارهای باقیمانده در آن مربوط به ۱۶۵۰ سال قبل از میلاد بود. آن معادن هزاران سال قبل تخلیه شده بود لذا زمرد مرغوبی یافت نشد. مومیائی‌های مصر معمولا همراه با یک قطعه زمرد در گردنشان دفن می‌شدند؛ به نشانه سبزی و تازه ماندن. رنگ سبز احترام داشت و علامت “جوانی ماندگار” بود.
زمرد، باغی سبزتر از سبز
دلیل اهمیت والای زمرد چیست؟ امروزه دانشمندان به ما می‌گویند که چشم انسان بیش از هر نوری در مقابل نور سبز حساس است. شاید به همین دلیل است که نور سبز اینقدر برای چشم آرامش‌بخش است و کامل‌کننده دیگر رنگهاست. به زیبایی یک باغ فکر کنید.
بهار را در دل زمرد می‌بینم. در فرانسه به آن «Jardin» (باغ) گفته می‌شود چون دارای شاخ و برگ است. ناخالصی‌های زمرد مثل اثر انگشت هر انسان به هر قطعه آن هویت یگانه‌ای می‌دهد. کمیابی مطلق زمرد شفاف باعث می‌شود تا زمرد از الماس باارزش‌تر شود.
گنج‌های اینکاها و آزتک‌ها
زمردهای باستانی از معادن مصر و جایی که اکنون سرزمین افغانستان نام دارد به دست می‌آمدند. اما اسپانیایی‌ها با ورود به آمریکای جنوبی و دیدن زمردهای بهتر و بزرگتر از آنچه که تا آن زمان دیده بودند درجا میخکوب شدند. اسپانیایی‌ها سالها وقت صرف کردند تا معادن زمرد اینکاها را پیدا کنند. تا سرانجام آن را در محلی که امروز کلمبیا نام دارد یافتند. معادن چیور، موزوو و کاسکووز غنی‌ترین ذخائر جهان بودند که هنوز هم منبع بهترین سنگ‌های زمرد به حساب می‌آیند.
انتخاب یک زمرد
در مقایسه با گذشته اکنون زمردها فراوان‌تر هستند. امروزه زمردهای کلمبیا بسیار آسان به دست می‌آیند. آنها به خاطر رنگ سبز روشن که به طراوت علفهای باران‌زده می‌مانند، مورد توجه هستند. رنگ آنها آنقدر شفاف است که با وجود ناخالصی‌های درون آن همچنان دلپذیر است.
پیشگامان کشف زمرد این روزها خوشحال‌ترند چون معدن دیگری در زامبیا یافته شده و مقدار عرضه آن را افزایش داده است. زمرد زامبیا بخش مهمی از بازار را تسخیر کرده چون رنگ آن غنی‌تر است و ناخالصی‌های کمتری در خود دارد و در آن ته رنگ آبی دیده می‌شود. انواع مرغوب آن که به رنگ سبز زلال است، بالاترین رتبه را در بازار دارد.
در حال حاضر برزیل زمردی تولید می‌کند که به خوبی با همسایه‌اش قابل رقابت است. از معدن “نووا ارا” نوعی زمرد مرغوب استخراج می‌شود که بازار زمرد برزیل را تحت تأثیر قرار داده است.
معدن مشهور “سندوانا” در زیمبابوه به عنوان تولیدکننده زمرد مرغوب در اندازه کوچک معروف است. دیگر تولیدکنندگان زمرد به ترتیب فعالیت عبارتند از پاکستان، افغانستان، ماداگاسکار، نیجریه و روسیه.
زمردها در جی‌پور هندوستان و سایر کشورهایی که دارای امکانات تراش باشند، تراش داده می‌شود. زمرد به سبب تردی خاص آن یکی از دشوارترین سنگ‌های جواهر برای تراش است. هر تغییر کوچکی در اندازه تراش آن ممکن است موجب تفاوت زیادی در ارزش نهایی آن شود.
در انتخاب زمرد مهمترین عامل رنگ است. هرچه سبزی رنگ آن شفاف‌تر باشد باارزش‌تر است و قطعه جواهر بسیار مرغوبی را به دست می‌دهد.
منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۵۰:۵۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد