روز‌های سبز بورس در پاییز

روز‌های سبز بورس در پاییز
سومین فصل سال ۹۵ در تالار شیشه‌ای در حالی شروع شد که طبق پیش‌بینی‌ها بازار سهام روند مثبتی را طی کرد. از ۱۸ روز معاملاتی هفتمین ماه سال، تنها شاهد چهار روز منفی بودیم که خود حکایت از جو مثبت بازار سهام داشت که این نگاه باعث ثبت ۱۴ روز مثبت در این ماه بود.

از دلایل روند مطلوب معاملات می‌توان به تسویه معاملات اعتباری در انتهای شهریورماه و ارائه گزارش‌های مناسب 6 ماهه شرکت‌ها اشاره کرد. همچنین دیگر مورد تاثیرگذار بر این شرایط مثبت را می‌توان این موضوع دانست که تب و تاب «برجام» فروکش کرده و بیش از این سهامداران و سرمایه‌گذاران چشم‌انتظار تاثیرات آن نیستند. از سویی دیگر با وجود اینکه در آخرین روز معاملاتی مهرماه شاهد خبرهایی مبنی بر استعفای چند وزیر از کابینه دولت یازدهم بودیم، بورس به این خبر واکنش منفی نشان نداد. بر همین اساس می‌توانیم امید داشته باشیم که شرایط بازار به ثبات رسیده و نسبت به خبرهای موجود واکنش احساسی نشان نمی‌دهد و به صورت منطقی روند معاملات را دنبال می‌کند. در همین حال برای روشن شدن وضعیت معاملاتی اولین ماه از فصل پاییز به جزییات معاملات در این ماه می‌پردازیم.
براساس آمار جمع‌آوری شده، اولین روز معاملاتی در هفتمین ماه از سال 95 در بازار سهام، سومین روز از این ماه بود که با رشد 453 واحدی، بیشترین میزان از رشد شاخص در این ماه را به ثبت رساند. با این وجود چون بازار از روزهای بی‌رمق شهریور تازه خارج شده بود، پس طبیعتا شاهد کمترین میزان شاخص در این روز معاملاتی هستیم که این میزان 76 هزار و 907 واحد را نشان می‌دهد. از سویی دیگر پنجمین روز معاملاتی مهرماه، شاهد کمترین میزان رشد شاخص بود که در این روز معاملاتی شاخص با رشد هشت واحدی همراه بود. افزون بر این، بیست و پنجم مهرماه یکی از چهار روز منفی معاملاتی این ماه بود که شاخص با ریزش 317 واحدی، بیشترین ریزش شاخص در این روز معاملاتی را به ثبت رساند. همچنین کمترین میزان ریزش شاخص در 12 مهرماه 95 به ثبت رسید که این میزان ریزش 22 واحدی شاخص را نشان داد.
از سویی دیگر سه روز اول معاملات در اولین ماه فصل پاییز، کمترین میزان شاخص را در خود جای داده است، به طور‌ی‌که‌ در سوم مهرماه شاخص با ثبت عدد 76 هزار و 907 واحد اولین پله از این رتبه‌بندی را به خود اختصاص داد. همچنین دومین رتبه از این دسته‌بندی متعلق به دومین روز معاملاتی این ماه است که در چهارم مهرماه، شاخص عدد 77 هزار و 82 واحد را نشان داد. سومین پله از رتبه‌بندی کمترین میزان شاخص نیز مربوط به پنجم مهرماه است که شاخص در این روز معاملاتی 77 هزار و 90 واحد بود اما در دسته‌بندی بیشترین میزان شاخص در هفتمین ماه از سال،‌ روزهای انتهایی این ماه دیده می‌شود. در همین راستا،‌ بیست و هشتم این ماه را می‌توان به عنوان اولین رتبه از این دسته‌بندی معرفی کرد که شاخص با ثبت عدد 78 هزار و 92 واحد بیشترین میزان شاخص در این ماه را به ثبت رسانده است. بیست و چهارمین روز از این ماه نیز با شاخص 77 هزار و 886 واحد در رده میانی این رتبه‌بندی قرار گرفته است. بر همین اساس، آخرین مورد از این دسته‌بندی مربوط به 27 مهرماه است که شاخص کل عدد 77 هزار و 850 واحد را نشان داد.

در همین حال براساس آمار به‌دست آمده، بیشترین رشد ارزش بازار در مهرماه متعلق به اولین روز معاملاتی این ماه است که با رشد 1918 میلیارد تومانی همراه بود. از سویی دیگر،‌ بیشترین ریزش ارزش بازار در این ماه نیز با ریزش 1230 میلیارد تومانی در 25 مهر ماه به ثبت رسید. در همین راستا،‌ برای روشن شدن نوسانات ارزش بازار در هفتمین ماه سال 95 به رتبه‌بندی این مقوله پرداخته‌ایم. سوم مهرماه با ارزش بازار 318 هزار و 605 میلیارد تومان در اولین رتبه از این دسته‌بندی برای کمترین میزان ارزش بازار قرار دارد. در 14 مهرماه نیز، ارزش بازار با 319 هزار و 182 میلیارد ریال در رتبه بعدی ایستاده است اما آخرین پله از این رتبه‌بندی با ارزش بازار 319 هزار و 323 میلیارد تومان متعلق به هفدهمین روز از این ماه است. از سویی دیگر، بیشترین میزان ارزش بازار در این ماه نیز مربوط به روزهای پایانی مهرماه است. در همین ارتباط، بیست و هشتمین روز از ماه مهر با ارزش بازار 323 هزار و 878 میلیارد تومان دارای اولین رتبه از این دسته‌بندی است. در مرحله میانی نیز روز بیست و هفتم با ارزش بازار 322 هزار و 858 میلیارد تومان قرار دارد همچنین آخرین پله از این رده‌بندی با ارزش بازار 322 هزار و 85 میلیارد تومان متعلق به 24 مهرماه است. از سویی دیگر، براساس رخدادهای ماه گذشته،‌ می‌توان به روند صعودی و تعادلی آبان‌ماه بورس امیدوار بود.
بر همین اساس، با توجه به اینکه گزارش‌های منتشر شده 6 ماهه شرکت‌ها مطلوب اکثر بازیگران تالار شیشه‌ای بوده و وضعیت بورس در اولین ماه از فصل پاییز هم مثبت بوده است، این امیدواری برای ادامه شرایط آرام بازار سهام بیشتر خواهد شد.

منبع خبر: 
  ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۲۰:۵۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد