روند صعودی در بازار تیرآهن

روند صعودی در بازار تیرآهن
بازار محصولات فولادی در هفته گذشته جز در بازار مقاطع روند نسبتا ثابتی را پشت‌سر گذاشت. بررسی‌های مرکز خدمات فولاد ایران نشان می‌دهد قیمت مقاطع در هفته گذشته صعودی بوده است. روز شنبه متوسط قیمت میلگرد 14 تا 25 در اصفهان 15900 ریال بود که تا پایان هفته به 16100 ریال رسید.

بازار محصولات فولادی در هفته گذشته جز در بازار مقاطع روند نسبتا ثابتی را پشت‌سر گذاشت. بررسی‌های مرکز خدمات فولاد ایران نشان می‌دهد قیمت مقاطع در هفته گذشته صعودی بوده است. روز شنبه متوسط قیمت میلگرد 14 تا 25 در اصفهان 15900 ریال بود که تا پایان هفته به 16100 ریال رسید. محصول اهواز هم اول هفته 15100 ریال بود که تا آخر هفته هر کیلو 20 تومان افزایش یافت. بیشترین تغییر در قیمت مربوط به تیرآهن به‌خصوص سایز 14 بود که هر روز با افزایش قیمت روبه‌رو‌ بود. اوایل هفته متوسط قیمت تیرآهن 14، 16 و 18 در اصفهان هر کیلو 16600 ریال بود که با بازارسازی ذوب‌آهن به 17000 ریال رسید. تغییر قیمت نبشی و ناودانی از روز یکشنبه شروع شد، ولی از روز سه‌شنبه به بعد قیمت این کالاها رو به کاهش گذاشت، افزایش قیمت در حد هر کیلو 300 ریال بود که در پایان هفته تا 100 تومان کاهش یافت، تلاش تولیدکنندگان فولاد این است که معاملات را به‌صورت نقدی و با قیمت بالاتر انجام دهند، اما دو عامل اجازه این کار را نمی‌دهد: اول تقاضای پایین و دوم رقابت. تغییر دادن قیمت باعث افزایش تقاضا نخواهد شد. در شرایط فعلی بازار آهن آنچنان حساس است که به این تغییرات اعتنا نمی‌کند.

سرمایه‌هایی که در بازار فولاد بوده به سپرده‌های بانکی تبدیل شده، سود‌آوری بازار فولاد بسیار کمتر از بهره سپرده‌هاست ضمن آنکه بسیاری از تجار فولاد به دلیل مسائلی که در رابطه با مالیات دارند حاضر نیستند خودشان را درگیر کنند، بنابراین تغییر قیمت به معنای افزایش تقاضا یا رونق کسب و کار نیست. تنها دامنه سود بعضی از کارخانه‌ها را ممکن است بهبود بخشد اما برای کارخانه‌های کوچک این یک دردسر است چون با افزایش قیمت میلگرد قیمت شمش و قراضه هم تغییر می‌کند. کارخانه‌های کوچک که متکی به شمش‌های ارزان‌قیمت هستند با بالا رفتن قیمت شمش ضرر خواهند کرد.در شرایطی که کارخانه‌ها برای فروش محصول خود مشکل دارند، خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی کارخانه‌های جدید شنیده می‌شود. مسوولان مربوطه با افتخار از این مقوله صحبت می‌کنند ولی هیچ‌کس در بند آن نیست که محصول این کارخانه‌ها کجا به فروش خواهد رسید؟ معلوم نیست با بحران کم‌آبی، چند درصد از آب کشاورزی خرج تولید فولاد می‌شود، ما امروز همان راهی را می‌رویم که چینی‌ها 10 سال قبل رفتند و حالا صنعت فولاد تبدیل به معضلی برایشان شده که راه فراری برایش ندارند.

ورق در بازار ایران

این گزارش می‌افزاید قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلی‌متر رول در انزلی در هفته قبل ثابت بود. این در حالی است که سعی می‌شد قیمت بالا برود، اما ضعف تقاضا اجازه این کار را نداد و قیمت 1965 تومان تا آخر هفته دوام آورد.عده‌ای از دست‌اندرکاران انتظار دارند قیمت بالا برود، دلیل آنها توقف عرضه قزاقستان تا ژانویه است و بالا رفتن قیمت زغال‌سنگ که باعث افزایش قیمت محصولات چین شده است در مقابل عده‌ای دیگر معتقدند به دلیل رکود و پایین بودن تقاضا محموله‌هایی که با قیمت پایین خریداری شده بازار را تا ژانویه تامین خواهد کرد و اجازه افزایش قیمت را نخواهد داد. ورق‌های گرم ضخامت 5/ 2 تا 4 میلی‌متر با افزیش قیمت روبه‌رو‌ بوده و از متوسط 1860 تومان به متوسط 1910 تومان رسید. ورق‌های گرم ضخامت 8 تا 15 میلی‌متر نیز با افزایش قیمت روبه‌رو‌ شد که متاثر از بالارفتن قیمت در بورس در هفته‌های قبل است.

در عین حال بهای ورق‌های گرم ضخامت 15 میلی‌متر به بالا با عرضه اکسین و کاویان تقریبا ثابت ماند هر‌چند که بازار قدرت جذب قیمت‌های بالاتر را ندارد ولی عده‌ای امیدوارند که قیمت تا 50 تومان در هر کیلو افزایش یابد، استدلال آنها تغییر قیمت در خارج است. واقعیت این است که قیمت تمام شده کالای وارداتی با نرخ 430 دلار تحویل بنادر، حدود 2000 تومان در هر کیلو خواهد بود، در حالی‌که نوع ایرانی آن به‌طور متوسط 1800 تومان است. این توجیه از نظر ریاضی منطقی است اما در فضای بازار قیمت تابع عرضه و تقاضاست، نه مقایسه با رقبا.در این بین ورق سرد با محدودیت عرضه از خارج روبه‌رو است ولی محموله‌هایی که از قبل خریداری شده فعلا برای بازار جوابگو است. عده‌ای انتظار داشتند مبارکه قیمت این کالا را در بورس بالا ببرد که این اتفاق نیفتاد با این حال قیمت در بازار روند صعودی داشت و تا هر کیلو 50 تومان بالا رفت، ولی آخر هفته بازار آرام شد.ورق گالوانیزه ضخامت‌های کمتر از 70 میلی‌متر با محدودیت عرضه روبه‌رو‌ بود و قیمت آن بالا رفت و فروشنده‌ها با احتیاط قیمت می‌دادند چون موجودی کالا محدود است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۸:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد