زبان عشق در جواهرات

زبان عشق در جواهرات
بی‌شک، اگر سابقه تاریخی جواهرات را مورد بررسی قرار دهیم، شاهد این واقعیت خواهیم بود که در طول تاریخ جواهرات مشهورترین
بی‌شک، اگر سابقه تاریخی جواهرات را مورد بررسی قرار دهیم، شاهد این واقعیت خواهیم بود که در طول تاریخ جواهرات مشهورترین عاملی بوده‌اند که انسانها بدان وسیله عشق و محبت خود را نسبت به طرف مقابل ابراز می‌نموده‌اند؛ وسیله‌ای که به خوبی نمایانگر عشق و عواطف و احساسات آنان باشد.
تمامی این تعاریف ممکن است به صورت یک گردنبند زمرد، آویز یاقوت سرخ و یا سنجاق سینه‌ای از یاقوت کبود و یا یک رشته مروارید و یا یک حلقه الماس تجلی نماید.
امروزه، تهیه و خرید حلقه ازدواج، اساسی‌ترین و مهمترین بخش هر مراسم عروسی محسوب می‌شود. رومیان اولین کسانی بودند که رسم حلقه دادن را به صورت جزیی جدایی‌ناپذیر از مراسم ازدواج در‌آوردند.
به هر حال، امروزه در مقایسه با ایام قدیم، مراسم تهیه، خرید و اهدای حلقه ازدواج از شکوه بیشتر و معنای رمانتیک و ویژه‌ای برخوردار است. در زمان رومیان، حلقه ازدواج اولین و مهمترین سندی بود که پدران به وسیله آن قادر به قضاوت درباره همسر آینده‌ دختر خود بودند. در آن زمان، این حلقه‌های اولیه از آهن ساخته می‌شدند تا اینکه طلا، در قرن دوم بعد از میلاد کشف شد.
پس از آنکه طلا به عنوان یک فلز گرانبها متداول و مشهور شد و از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار گردید، در قرون وسطی شاهد افزودن سنگهای قیمتی به حلقه‌های نامزدی بودیم. در دوره رنسانس بود که استفاده از سنگهای قیمتی رنگی و الماس به صورت جزیی اساسی و مهم در ساخت حلقه‌های نامزدی و ازدواج متداول شد و تا به امروز به صورت اشکال گوناگون ادامه یافت.
از زمان حکومت فراعنه مصری بود که استفاده از سنگهای قیمتی رنگی به عنوان سمبلی از عشق و محبت در حلقه‌های نامزدی و ازدواج مورد توجه واقع شد. یاقوت سرخ که به رنگ قلب است، از دیرباز سمبل هیجان، عشق و نیرومندی بوده است.
یاقوت کبود سمبلی از رنگ آسمان‌ها و بهشت بوده و بیانگر معصومیت و حقیقت است.
یاقوت سرخ و یاقوت کبود از لحاظ سختی و مقاومت به الماس بسیار نزدیک بوده و جزو بهترین سنگهای قیمتی برای حلقه‌های نامزدی و ازدواج محسوب می‌شوند. سنگ ماههای تولد نیز نقش سنتی و اساسی در حلقه‌های نامزدی داشته و بیانگر خصوصیات شخصی افراد بوده‌اند.
انواع گوناگونی از سنگهای قیمتی وجود دارند که منسوب به ماههای خاص تولد هستند. در سیستم غربی سنگ ماههای تولد به شرح زیر طبقه‌بندی شده‌اند: گارنت سمبل ماه ژانویه، آمتیس سمبل ماه فوریه، آکوآمارین سمبل ماه مارچ، زمرد سمبل ماه می، توپاز سمبل ماه نوامبر هستند. این سنگ‌های قیمتی اثرات خاصی را به افرادی که آنها را بر گردن می‌آویزند، منتقل می‌کنند.
به عنوان مثال به موارد زیر توجه کنید: گارنت (تعهد و فداکاری)، آمتیس (صلح و درک متقابل)، آکوآمارین (عشق)، زمرد (صداقت و پایبندی در ازدواج)، توپاز (وفاداری و وظیفه‌شناسی و دوستی.)
مروارید طبیعی، از دیرباز، سمبل عشق و ازدواج محسوب می‌شده است. یکی از قدیمترین مکتوبات در این زمینه را می‌توان در کتاب هندوهای مربوط به Rigueda یافت که در آن به تفصیل توضیح داده شده که چگونه کریشنا (الهه طول عمر) به عمق دریاها رفت تا برای مراسم ازدواج تنها دخترش مرواریدی به ارمغان بیاورد.
از نقطه نظر سابقه تاریخی، مروارید طبیعی سمبل پاکی و معصومیت است. رومیان باستان معتقد بودند که استفاده از مروارید موجب استحکام زندگی زناشویی می‌شود. در روایات آمده است که ونوس که به الهه عشق معروف است به صورت یک مروارید از دریا متولد شده است.
البته لازم به ذکر است که تنها حلقه سمبل منحصر بفردی برای بیان عشق و علاقه و فداکاری و تعهد نیست. گردنبندها، آویزها، سنجاق سینه‌ها، دستبندها و گوشواره‌های ساخته شده از طلا یا پلاتین و مزین به سنگهای قیمتی از قدیم‌الایام تا به امروز همچنان پیام‌آور عشق و محبت بوده‌اند.
قرنهاست که هنر جواهرسازی متضمن و متبلور ابعاد گوناگون عشق بوده است که به صورت‌های مختلفی طراحی و از منابع متفاوتی برگرفته شده‌اند. طی چند صد سال گذشته، دوره‌هایی با سبک‌های مختلف به وجود آمدند که به صورت ذیل طبقه‌بندی می‌شوند:
جورجین( ۱۸۳۷ ۱۷۱۴۴میلادی ) ، ویکتورین( ۱۹۰۱- ۱۸۳۷ میلادی) و آرت نوآ( ۱۹۱۴ - ۱۸۸۰میلادی) ، ادواردین( ۱۹۱۰- ۱۹۰۱میلادی ) ، آرت دکر۱۹۳۵۵- ۱۹۱۵میلادی ) و رترو۱۹۵۰۰- ۱۹۳۵ میلادی. )
عواملی همچون پیشرفت‌های فرهنگی و اقتصادی کشور سازنده و موجود بودن موادخام اولیه و استعداد فردی جواهرسازان آن دوره،‌ همیشه طراحی جواهرات را تحت تاثیر قرار داده‌اند. سالهاست که توجه به مواردی همچون آداب و سنن، شرایط جغرافیایی، مذهب، قوانین، جنگ و صلح و پیشرفت‌های فنی و آخرین مد روز، تعیین‌کننده این واقعیت مهم بوده‌اند که چه افرادی باید چه نوع جواهراتی به خود بیاویزند.
 شاهزادگانی همچون کلئوپاترا و ملکه ویکتوریا و افراد معروف‌، سرشناس و متمولی همچون باربارا هاتون و هنرپیشگان معروفی همچون الیزابت تایلور همیشه بهترین نوع جواهرات را به خود می‌آویختند که سابقه تاریخی داشته و کل جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دادند. طی قرون ۱۹ و ۲۰ سازندگان جواهرات بویژه سازندگان معروفی همچون کارتیه، ون‌کلیف و آرپلز، تیفانی و وُگ تاثیر بسزایی در روند رشد و تحول در زمینه طراحی جواهرات داشته‌اند.
 در زمینه ارایه سبک و سمبولیسم (نمادگرایی) بیشتر جواهرآلات و لوازم جانبی مربوط به قرون هفدهم و هیجدهم برای بیان و به نمایش گذاردن عشق از مفاهیم کلاسیک، اسطوره‌ای و مذهبی بهره جستند
منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱:۱۰:۴۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد