جای سرمایه‌گذاری در صنعت سنگ‌های تزئینی آذربایجان غربی خالی است

جای سرمایه‌گذاری در صنعت سنگ‌های تزئینی آذربایجان غربی خالی است
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ غربی گفت: جای خالی سرمایه‌گذاری در صنعت سنگ‌های تزئینی استان با توجه به استعدادهای این بخش پیش از پیش احساس می‌شود.

عبدالحمید سرتیپی در گفت‌وگویی افزود: آذربایجان غربی از لحاظ ذخیره و تنوع سنگ‌های تزئینی پتانسیل بالایی دارد وسالانه با 181 معدن سنگ تزیینی فعال بیش از یک میلیون تن تولید دارد اما سرمایه گذاری محدود در این بخش انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: آذربایجان غربی در زمینه معادن سنگ‌های قیمتی نیز دارای پتانسیل بسیار زیادی است که از این نعمت و ظرفیت‌ به خوبی استفاده نشده است و نیاز است نسبت به اکتشاف و شناسایی این ظرفیت نیز اقدامات فراوانی انجام داد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: انجام طرح های مطالعاتی اکتشاف سنگ‌های قیمتی در کنار ذخایر معدنی  فلز و طلا شروع شده و در حال گسترش است تا بتوانیم اقتصاد استان را متحول سازیم.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون 49 واحد سنگ‌بری در سطح استان وجود دارد که به منظور افزایش راندمان تولید سنگ‌های تزئینی بهتر است تعداد واحد های سنگبری را افزایش داد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ غربی با اشاره به اینکه خام فروشی بلای جان سنگ است، گفت: استان با وجود ظرفیت بالای تولید و اشتغال در صنعت سنگ این صنعت با مشکلات متعددی دست به گریبان است مهم‌ترین موضوعی که در حال پیگیری آن هستیم پرهیز از خام‌فروشی است که به جد این سازمان پرهیز از خام فروشی را دنبال می‌کند.

وی اظهار کرد:  امروزه بعضی از شهر های کشور و کشورهایی از جمله چین سنگ‌های معدنی استان  را به صورت خام و با قیمتی نازل از کشورهای مختلف از جمله ایران خریداری می‌کنند و فرآوری بر روی این سنگ‌ها‏، چند برابر قیمت به فروش می‌رساند.

سرتیپی با اشاره به راه اندازی واحدهای سنگ‌بری پیشرفته در آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: مقدمات لازم برای راه‌اندازی دو واحد سنگبری پیشرفته با فناوری‌های بسیار بالا در استان با مشارکت سازمان ایمیدرو و بخش خصوصی درحال انجام است تا مشکل فرآوری در استان تاحدودی حل شود.

وی با بیان اینکه بازار سنگ در کشور و دنیا رقابتی است افزود: باید در حوزه صنعت سنگ استان نیز به گونه‌ای عمل شود که ضمن فرآوری سنگ استان تولیدات با کیفیت بهتر با سود بالاتر و ارزش افزوده بیشتر روانه بازار شود.

سرتیپی اظهار کرد: باید یک کنسرسیوم در رابطه با سنگ‌های تزئینی در استان تشکیل داده و با شناسایی و برندسازی سنگ‌های تزئینی استان، بتوان جایگاه خود را در بازار پیدا کرده و در اقتصاد منطقه تاثیرگذار باشیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ غربی گفت: با توجه به پتانسیل بالای معدنی  و اقتصاد کلان و منافع ملی ایجاب می‌کند که این ماده معدنی را با ارزش افزوده بالا فراوری کرده و وارد بازار کنیم لذا باید در این راستا اقدامات جدی انجام داده و حمایت‌های بخش خصوصی افزایش یابد.

منبع خبر: ایسنا
  ۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱:۹:۴۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد