طلا به محدوده ۱۲۷۰ دلار وارد شد

طلا به محدوده ۱۲۷۰ دلار وارد شد
اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت ۱۲۶۶ دلار ایستاده بود، صبح دوشنبه را با نوسان پیرامون مرز ۱۲۶۵ دلار آغاز کرد؛ گرچه در ادامه روز حضور در محدوده ۱۲۷۰ دلار را هم به خود دید. اونس که در هفته سوم از ضعف مقطعی دلار نفع برده و بعد مقابل بازگشت شاخص دلار به اوج ۷ماهه مقاومت کرده بود، در نخستین روز هفته چهارم نیز بیش از هر چیزی به روند ارزش دلار چشم داشت.

 شاخص دلار صبح دوشنبه تا اوج 8ماهه بالا رفت، اما بعد با افت از اوج روزانه فرصت رشد به طلا داد. با این همه، ماندن این شاخص بالای مرز 98 واحد همچنان قدرت رشد زیاد را از فلز زرد می‌گرفت. بهایی که تا ساعت 8عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1262دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری از آخرین هفته ماه‌دهم‌میلادی رقم خورده باشد.
صبح دوشنبه همزمان با ماندن دلار نزدیک اوج 7 ماهه، بازارهای جهانی سهام نیز رشد کردند تا بخشی از سرمایه‌ها از بازار فلزات گرانبها خارج شود. همچنین افت بهای نفت خام هم به ضرر طلا عمل کرد. با این همه، رشد 16 دلاری هفته گذشته بهای اونس و همچنین شکسته نشدن مرز حمایتی 1250 دلار در آن هفته، قدرت فنی اونس را در آخرین گام اکتبر افزایش داده است.بورس‌های اروپایی از آن رو روز گذشته رشد کردند که شاخص ایبکس اسپانیا رشد قابل توجهی را تجربه کرد. نشانه‌هایی مبنی بر احتمال پایان 10 ماه بن بست سیاسی در این کشور بحران‌زده باعث رشد بورس‌های این کشور شده است. ماریو راخوی، هفته گذشته با کسب اعتماد سوسیالیست‌ها، دومین دوره حضور خود در قدرت را قطعی کرد. روز دوشنبه، بورس‌های بانکی اروپا هم وضعیت خوبی داشتند.
صبح دوشنبه بسیاری از رسانه‌ها، علاوه بر خنثی شدن عوامل افزایشی و کاهشی،‌ ابهام درباره چشم‌انداز سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا را دلیل ثبات نسبی بازار می‌دانستند. سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر روشن شدن وضعیت نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست‌های نوامبر و دسامبر هستند؛ گرچه بعید به‌نظر می‌رسد که با توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در 8 نوامبر، فدرال رزرو بخواهد در نشست نوامبر نرخ بهره را تغییر دهد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، انتشار آمارهای ناامیدکننده درخصوص رشد اقتصادی آمریکا می‌تواند احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان امسال را کاهش دهد و این مساله در نهایت به نفع قیمت طلا خواهد بود. تازه‌‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر به 70درصد رسیده است. قیمت طلا به شدت در برابر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و نوسانات ارزش دلار واکنش نشان می‌دهد. چند نفر از مقام‌های ارشد فدرال رزرو قرار است طی هفته جاری سخنرانی کنند و نشست آتی فدرال رزرو آمریکا قرار است اول و دوم نوامبر برگزار شود. جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو روز جمعه بار دیگر خواستار افزایش نرخ بهره شده و نسبت به تبعات منفی تاخیر در اجرای این مساله هشدار داده است. از سوی دیگر، بانک مرکزی اروپا نیز در نشست دسامبر درباره روند اجرای سیاست‌های انبساطی پولی تصمیم‌گیری خواهد کرد. بانک مرکزی اروپا به تازگی تصمیم گرفته است تا نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کند و برنامه خریداری اوراق قرضه و دارایی‌ها را تا مارس آینده ادامه دهد.

تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» هم نشان می‌دهد که انتشار آمارهای مهم اقتصادی منطقه یورو و آمریکا و همچنین سخنرانی مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی خواهد داشت. نظرسنجی اینوستینگ از کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر به بیش از 64 درصد رسیده است. قیمت طلا به شدت در برابر نوسانات نرخ بهره و ارزش دلار آمریکا واکنش نشان می‌دهد. البته به‌نظر می‌رسد که قیمت طلا در هفته‌های آینده تحت‌تاثیر افزایش تقاضای فصلی در بازارهای چین و هند نیز قرار داشته باشد. چین و هند بیشترین تقاضای فیزیکی طلا در جهان را در اختیار دارند. طی روزهای آینده کشورهای مهم منطقه یورو نیز آمارهای اقتصادی خود را اعلام خواهند کرد.

 

منبع خبر: 
  ۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۲:۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد