گودرج، ایرانی تبارهايی که صنعت هند را به دست گرفتند

گودرج، ایرانی تبارهايی که صنعت هند را به دست گرفتند
آدی گودرج، نسل سوم خانواده هندی ایرانی الاصل گودرج است که مالک گروه گودرج هستند.
آدی گودرج، نسل سوم خانواده هندی ایرانی الاصل گودرج است که مالک گروه گودرج هستند. آدی گودرج همراه با ثروت 2/5 میلیارد دلار در جایگاه صد و چهل و هشتم ثروتمندان جهان در سال 2010 قرار دارد. وی یک صنعتگر و فرد خیر هندی و رييس گروه گودرج است.
گروه گودرج یک مجموعه شرکت است که در صنایع مختلفی چون مبلمان، سلامت، تجهیزات‌ اداری، فرآوری مواد غذایی، ایمنی، انبار و ذخیره‌سازی مواد، ساخت و ساز و تکنولوژی اطلاعات فعالیت دارد. این شرکت در سال 1897 توسط اردشیر گودرج و برادرش پیرودشا در شهر مومبای هند تاسیس شد. محصولات این شرکت شامل سیستم‌های امنیتی، دستگاه‌های تایپ و پردازش کلمات، دستگاه‌های پرتاب موشک، یخچال و مبلمان، خدمات برونسپاری، ابزار و تجهیزات ماشین آلات، مواد آرایشی و بهداشتی، ایستگاه‌های کاری مهندسی، تجهیزات تشخیص پزشکی و تجهیزات فضایی، روغن‌ها و مواد شیمیایی خوراکی، خوشبوکننده‌های خودرو، ماشین‌های خیاطی، محصولات کشاورزی و طیور، تجهیزات کشاورزی و غیره مي‌شود. در حال حاضر آدی و جمشید گودرج هدایت این گروه را بر عهده دارند. این شرکت بیش از 9700 کارمند دارد. گروه گودرج 7 شرکت زیرمجموعه اصلی به نام‌های گودرج و بویس، صنایع گودرج، دارایی‌های گودرج، محصولات مصرفی گودرج، محصولات خانگی گودرج، گودرج هرشی و گودرج آگرووت دارد.
آدی گودرج در سال 1943 در هندوستان متولد شد. آدی به خاطر مي‌آورد زمانی که کودک بود با وجود آنکه در خانواده‌ای ثروتمند بودند مادرش ماهانه مبلغی به او مي‌داد و آدی بايد تمام خرج خود در ماه را با آن مبلغ مدیریت مي‌کرد و لباس، کتاب،‌ اسباب بازی، خوراکی، هدیه و غیره را با آن مبلغ تهیه مي‌کرد. این کار به او هنر مدیریت پول و هدر ندادن آن را آموخت. او هندوستان را در سن 17 سالگی ترک کرد تا در دانشگاه MIT به تحصیل بپردازد. آدی اگرچه تصمیم داشت در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کند، به مدیریت تغییر رشته داد. او تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد هم ادامه داد.
آدی گودرج پس از بازگشتش به هند به کسب و کار خانوادگی پیوست. او ساختار مدیریتی شرکت را سیستماتیک و مدرن سازی کرد و بهبودهایی را در فرآیندهای شرکت صورت داد. این شرکت قبل از آمدن آدی گودرج یک شرکت تولید کننده مواد شوینده و قفل‌ها بود. آدی گودرج این شرکت را تبدیل به یک مجموعه شرکت بزرگ در صنایع مختلف کرد. گودرج پس از فرآیند لیبرال شدن هند ساختار سیاست‌های شرکت را از نو ایجاد کرد تا بتواند با چالش‌های جهانی شدن به خوبی روبه‌رو شود. این گروه در اوایل دهه اول قرن بیستم توانست فرآیند ساختاردهی مجدد 10 ساله را با موفقیت به اتمام برساند. گروه گودرج با دفاتر و واحدهای تولیدی در بیش از 60 کشور دنیا حضوری فعال دارد. این شرکت یک موسسه مدیریتی هم در حیدرآباد تاسیس کرده است.
گروه گودرج تحت رهبری آدی گودرج همچنین در فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی مشارکت دارد. گودرج یکی از حامیان اصلی صندوق جهانی حفاظت از حیات وحش در هندوستان است.
این گروه همچنین یک محوطه سبز در حومه مومبای تاسیس کرده است که در این فضای سبز مدرسه‌ای هم برای فرزندان کارکنان شرکت تاسیس شده است.
برادر آدی گودرج ، جمشید، نیز در حال حاضر رييس یکی از زیرمجموعه‌های گروه شرکت تولیدی گودرج و بویس است. در واقع هسته اولیه گروه گودرج نیز همین شرکت بود که در سال 1897 تاسیس شد.
آدی گودرج ازدواج کرده و سه فرزند دارد و در حال حاضر ساکن شهر مومبای است. دختر دوم او در‌ هاروارد تحصیل مي‌کند و تنها پسرش نیز پس از اتمام تحصیلاتش در خارج از کشور به گودرج پیوسته است. دختر بزرگ او نیز در حال حاضر مدیر اجرایی و رييس بازاریابی شرکت صنایع گودرج است.
الهام جوادی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۳:۳۶:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد