عوامل نوسانی نرخ طلا طی هفته گذشته

عوامل نوسانی نرخ طلا طی هفته گذشته
روز پانزدهم بهمن با اعلام داده‌های اقتصادی امیدوارکننده ایالات متحده، تا حدودی نرخ طلا کاهش یافت. طی هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی 7/0 درصد رشد داشت‌.
روز پانزدهم بهمن با اعلام داده‌های اقتصادی امیدوارکننده ایالات متحده، تا حدودی نرخ طلا کاهش یافت. طی هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی 7/0 درصد رشد داشت‌.
در بازار داخلی هر گرم طلای 18 عیار با افزایش 33/0 درصدی و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 35/0 درصد رشد همراه بود.
مهم‌ترین اتفاقاتی که در بازار جهانی رخ داد و بازار طلا را تحت تاثیر قرار داد، عبارتند از: در روز شنبه با گسترش تحولات سياسي در مصر و با انتشار آمار بیکاری در آمریکا قيمت طلا در بازارهاي جهاني مجددا افزايش يافت، به طوری که میانگین هر اونس طلا تا 7/1351 دلار بالا رفت که نسبت به روز یازدهم بهمن که به 5/1335 رسیده بود با 2/16 دلار افزایش همراه بود.در روز یکشنبه با گسترش تحولات سياسي در مصر، قيمت طلا در بازارهاي جهاني مجددا‌ افزايش يافت و به نحوي كه سهام شركت وال استريت ژورنال كاهش پيدا كرد و بر اين اساس هر اونس طلا در این روز به نسبت روز چهاردهم بهمن (كه معادل 8/1336دلار بود) 12 دلار افزايش قيمت يافت و به هزار و 349 دلار رسيد. اين افزايش 12 دلاري قيمت هر اونس طلا سبب شد تا قيمت سكه و طلا در بازارهاي داخلي تحت تاثير قرار بگيرد.در پي انتشار اطلاعات اقتصادي آمريکا مبني بر افت نرخ بيکاري، گمانه‌زني‌ها در مورد اينکه ناآرامي‌ها در مصر به زودي پايان خواهد يافت و افزايش ارزش سهام‌هاي جهاني، قيمت طلا کاهش يافت. افزايش ارزش سهام‌هاي جهاني سرمايه‌گذاران را راهي بازار بورس کرد و باعث ورود بخشي از سرمايه آنها به بازار سهام شد که موجب کاهش حجم معاملات طلا و افت قیمت این فلز شد. سرمایه‌گذاران نسبت به بازسازی اقتصادی در سراسر جهان امیدوار بودند که همین امر توانست تقاضای طلا را به عنوان یک پناهگاه امن و معتبر برای دارایی‌های آنان کاهش دهد و سرمایه خود را تبدیل به دارایی‌های کم خطر کنند. طلا تحت فشار قدرت سهام قرار گرفت و همراه با رونق گرفتن بازار سهام، سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را معطوف این بازار کرده و خود به خود از بازار طلا فاصله گرفتند.به نقل از کیتکو در روز سه شنبه، معاملات آتی برای طلا برای دومین روز متوالی همراه با رشد بود. افزایش دو روزه قیمت طلا، نشان‌دهنده بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار طلا و رشد معاملات خریداران آسیایی در بازار فیزیکی این فلز گرانبها بود. در این روز به نقل از بلومبرگ، ناآرامی‌ها در مصر منجر به افزایش نرخ طلا و رشد معاملات و خرید فیزیکی این فلز گرانبها در میان سرمایه‌گذاران مخصوصا‌ معامله‌گران آسیایی شد. به دنبال كاهش ارزش دلار قيمت جهاني طلا در روز سه شنبه 6 دلار افزايش يافت و به 1355 دلار در هر اونس رسيد. با این وجود تعطيلات سال نو چيني تاثير زيادي در عدم افزايش چشمگير قيمت طلا به وجود آورد. چين روز سه شنبه نرخ بهره بانکي را افزايش داد. اين در حالي است که سهام‌ها در بازارهاي توسعه يافته آسيا با افزايش روبه‌رو شد و ارزش دلار و فرانک سوئيس روز چهارشنبه را با اندکي کاهش آغاز کرد، در این روز سهام آسیا، پس از اعلام رشد نرخ بهره در چین، افت کرد.
در بازار داخلی به‌رغم افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و روند صعودی آن، قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی به نسبت اول هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است و این امر ناشی از کاهش نرخ ارز در بازارهای داخلی بوده است.در روز نوزدهم بهمن بهای فلزات گرانبها تا حدودی کاهش یافتند. ارزش طلا در معاملات بازار بورس نیویورک روز جمعه 22 بهمن باز هم با کاهش روبه‌رو شد. علت اصلی این کاهش ارزش فلز گرانبها، استعفای حسنی مبارک ريیس‌جمهور مصر اعلام شده است که موجب کاهش علاقه‌مندی به خرید طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن گردید.در بازار داخلی همه ساله با نزدیک شدن به عید نوروز تقاضا برای خرید سکه افزایش می‌یابد که به تبع آن حجم معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران بالا می رود. در بازار جهانی نیز انتظار می‌رود در ماه آینده فصل عروسی و جشن در هند آغاز شود که پیش بینی می‌شود مقدار واردات و تقاضای طلا به این کشور در ماه آینده افزایش یابد.به گفته اکثر کارشناسان، بهای طلا در کوتاه مدت تحت فشار بازارهای کالاهای دیگر افت خواهد کرد، ولی این فلز می‌تواند فراتر از سطح 1355 دلار در هر اونس پیشرفت کند و در سطح 1344 دلار در هر اونس به پایداری خواهد رسید.
منبع: شرکت کارگزاری مبین سرمایه

منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۲:۴۸ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد