بهره‌گیری از سامانهٔ اطلاعات مکانی (GIS) در آمار

بهره‌گیری از سامانهٔ اطلاعات مکانی (GIS) در آمار
بهره‌گیری از سامانهٔ اطلاعات مکانی (GIS) در آماردنیای پیچیدهٔ ارتباطات، تجارت و اقتصاد امروز، عملاً نظام‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری سنتی را به شیوه‌هائی ناکارآمد بدل ساخته است.
بهره‌گیری از سامانهٔ اطلاعات مکانی (GIS) در آمار دنیای پیچیدهٔ ارتباطات، تجارت و اقتصاد امروز، عملاً نظام‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری سنتی را به شیوه‌هائی ناکارآمد بدل ساخته است. مدیریت در هر رشته و فن، بدون جامع‌نگری و استفاده از فناوری‌های مرتبط، دیگر جایگاهی در دنیای امروز ندارد.
از همین‌رو در حالی‌که سامانه‌های اطلاع‌رسانی (Information Systems) مزایای فراوانی را برای بسیاری از فعالیت‌ها (از قبیل فعالیت‌های اداری و بانکی) به‌همراه آورده‌اند، GIS نیز با هدف فراهم ساختن امکان برخورداری از این قبیل مزایا در حوزهٔ اطلاعات مکانی ایجاد شده و توانسته است جایگاه مناسبی را به‌عنوان یک سامانهٔ اطلاع‌رسانی خاص کسب کند. طیف وسیع بهره‌گیری از GIS و مزایای حاصل از آن، مؤید این موفقیت است.
سامانهٔ اطلاعات مکانی به‌عنوان یک سامانهٔ پشتیبانی از تصمیم‌گیری (Decision Suport System: DSS) توانسته است به لطف بهره‌گیری از فن‌آوری‌های روز و تخصص‌های مربوط، کمک شایانی به مدیران در تصمیم‌گیری‌های بهینه کند. امروزه در میان زمینه‌های مختلف بهره‌گیری از سامانهٔ اطلاعات مکانی، استفاده از GIS در زمینهٔ گردآوری، تحلیل و ارائهٔ اطلاعات جمعیتی و اقتصادی ـ اجتماعی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا اساساً کلیهٔ فعالیت‌ها و خصوصیات اجتماعی و اقتصادی انسان‌ها از قبیل سکونت و مهاجرت و توسعه در بستر زمان و مکان ساری و جاری است.
لذا عدم توجه به جنبهٔ مکانی اطلاعات اخذ شده، ما را از درک بهتر این اطلاعات محروم خواهد ساخت.
محمدعلی رجبی داریوش گودرزی‌پور 
منبع خبر: مرکز آمار ایران
  ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰:۵۳:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد