معادله اوپک برای عربستان سعودی سخت تر شد

 معادله اوپک برای عربستان سعودی سخت تر شد
پایگاه خبری بلومبرگ در مقاله ای به قلم «آنجلینا راسکوئت» نوشت، پس از پیوستن عراق به تولیدکنندگانی که قصد کاهش تولید نفت خود را ندارند، شرایط برای عربستان سعودی به لحاظ اجرای توافق کاهش تولید نفت سخت تر می شود.

به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، اعضای اوپک در نشست 26 سپتامبر (پنج مهر) خود با کاهش تولید نفت این سازمان به 32.50 تا 33 میلیون بشکه در روز موافقت کردند. اوپک در ماه سپتامبر 33.60 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.
بلومبرگ افزود: ایران نیز پیش از عراق خواستار مستثنی شدن از این توافق تا زمان رسیدن تولیدش به سطح پیش از تحریم ها شده بود. عراق و ایران به ترتیب دومین و سومین تولیدکنندگان بزرگ اوپک هستند.
براساس این گزارش، تولید نفت میدان های نیجریه و لیبی، 2 عضو دیگر اوپک که به دلیل آسیب دیدن صنعت نفتشان در جریان درگیری های داخلی از شمول توافق یاد شده معاف شده اند، نیز در حال افزایش است.
اکنون روی هم بیش از یک سوم تولید اوپک خارج از توافق گفته شده قرار می گیرد.
بلومبرگ افزود: این مساله عربستان سعودی را با یک انتخاب دشوار پس از چرخش 180 درجه ای خود در نشست الجزایر روبرو می کند: انجام یک مسوولیت بزرگ تر در گروه و واگذاری سهم بازارش به دیگر تولیدکنندگان یا از دست دادن اعتبار خود با سبک تر کردن شرایط توافق. به نظر می رسد عربستان سعودی گزینه دوم را برگزیده است.
به گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی در بدترین حالت باید تولید خود را بیش از یک میلیون بشکه در روز بکاهد و آن را به سطح 2 سال پیش برساند.
این شبکه خبری افزود: در طول 2 هفته گذشته، «خالد الفلیح» وزیر انرژی عربستان سعودی به نظر می رسد قصد دارد به کشورش امکان مانور بدهد.
وی هفته گذشته در سخنرانی خود در لندن به امکان فریز یا کاهش تولید اوپک اشاره کرد. وی همچنین ضرورت مشارکت کشورهای غیراوپک را در مدیریت عرضه نفت مورد تاکید قرار داد.
وزیر انرژی عربستان سعودی یکشنبه گذشته گفت: بازارهای نفت به تازگی حرکت به سمت تعادل را آغاز کرده اند، با این همه ما در اوپک به همراه تولیدکنندگان غیراوپک مذاکرات را برای اتخاذ اقدام درست و تسریع روند تعادل مجدد بازار آغاز کرده ایم.

منبع خبر: ایرنا
  ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۸:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد