ساخت وساز کشوری همچنان در سراشیبی

ساخت وساز کشوری همچنان در سراشیبی
ساخت و ساز کشوری مسکن با گذشت دو سال از رکود ساختمانی، همچنان در سراشیبی قرار دارد.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از روند ساخت و ساز واحدهای مسکونی در بهار 95 حاکی است: طی سه ماه اول امسال، تعداد 81 هزار و 976 واحد مسکونی در مناطق شهری کشور پروانه ساخت دریافت کرده‌اند که نسبت به فصل گذشته حدود 7/ 11 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته، حدود 1/ 12 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان معادل 2/ 8 واحد بوده است. به گزارش دنیای اقتصاد ، همچنین متوسط مساحت زیربنا در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در بهار 95 معادل 535 مترمربع بوده است که مجموع مساحت زیربنا در این پروانه‌ها، نسبت به فصل گذشته حدود 5/ 5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 7/ 7 درصد کاهش داشته است. به این ترتیب میانگین مساحت هر یک از واحدهای مسکونی که سه ماه اول امسال مجوز ساخت دریافت کرده‌اند حدود 191مترمربع است. کاهش میانگین کشوری مساحت هر یک از واحدهای مسکونی در بهار 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین فصل گذشته حکایت از تغییر رفتار سازندگان مسکن و سرمایه‌گذاران ساختمانی به سمت ساخت واحدهای با متراژ کمتر دارد.

سازندگان و سرمایه‌گذاران ساختمانی که طی سال‌های گذشته عمده توان مالی و اجرایی خود را صرف ساخت وسازهای بزرگ متراژ کرده‌اند، هم اکنون با در نظر گرفتن ذائقه و قدرت خرید متقاضیان مسکن، یک تغییر عمده در مساحت واحدهای مسکونی جدید ایجاد کرده‌اند.

در حال حاضر عمده تقاضای مصرفی در بازار مسکن به خصوص در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ مربوط به واحدهای مسکونی و آپارتمان‌های کوچک‌متراژ و میان‌متراژ است. کاهش میانگین مساحت واحدهای مسکونی در سطح کشوری هم اکنون نشان‌دهنده حرکت ساخت و سازهای جدید در جهت تامین واحدهای مورد تقاضا در بازار مصرفی ملک است. بر اساس این گزارش، همچنین متوسط مساحت زمین در هر پروانه احداث ساختمان نیز در کشور 390 مترمربع بوده است. حجم ساخت و سازهای کشوری مسکن در شرایطی طی سه‌ماه اول امسال کاهشی بوده که در شهر تهران این روند نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل – بهار 95 – کاهش داشته است.

در بهار 95، ساخت تعداد 15 هزار و 712 واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 16 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 7/ 21 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌ها 8/ 8 واحد بوده است. همچنین مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادر شده از سوی شهرداری تهران در بهار 95 نیز نسبت به فصل گذشته حدود 9/ 43 و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 6/ 5 درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره مورد بررسی حدود 2121 مترمربع بوده است.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۳:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد