کمپاني هنس و موريس (H&M)، شرکت سوئدي ارائه مد براي خانم‌ها

کمپاني هنس و موريس (H&M)، شرکت سوئدي ارائه مد براي خانم‌ها
کمپاني «هنس و موريس» Hennes & Mauritz يک شرکت سوئدي ارائه مد براي سلايق و سنين مختلف است که بيش از 2000 فروشگاه در 37 کشور دنيا دارد. اين زنجيره بين‌المللي که به H&M شهرت دارد، در ارائه مدل‌هاي شيک، اما ارزان قيمت از پيشتازان صنعت پوشاک و مد مي‌باشد.
کمپاني «هنس و موريس» Hennes & Mauritz يک شرکت سوئدي ارائه مد براي سلايق و سنين مختلف است که بيش از 2000 فروشگاه در 37 کشور دنيا دارد. اين زنجيره بين‌المللي که به H&M شهرت دارد، در ارائه مدل‌هاي شيک، اما ارزان قيمت از پيشتازان صنعت پوشاک و مد مي‌باشد.
«ارلينگ پرسون» که اهل واستراس، يکي از شهرهاي نزديک استکهلم بود، پس از جنگ جهاني دوم به نيويورک آمريکا سفر کرد. او با ديدن فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بزرگي مثل Macy’s و دامنه گسترده پوشاکي که آنها براي خانم‌ها ارائه مي‌کردند، بسيار شگفت زده شد.
پرسون پس از بازگشت به واستراس، يک فروشگاه پوشاک خانم‌ها به اسم Hennes به زبان سوئدي (که معادل انگليسي آن Hers است) افتتاح کرد که در آن لباس‌هاي ارزان و مد روز ارائه مي‌شد. اين فروشگاه موفقيت محلي بسيار زيادي کسب کرد و به اين شکل ارلينگ پرسون خيلي زود توانست فروشگاهي در استکهلم نيز تاسيس کند.
ايده ارائه چنين پوشاکي براي خانم‌هاي طبقه متوسط اجتماع با فرهنگ تساوي‌گراي رايج در دوران پس از جنگ در سوئد بسيار همخواني داشت. تاثير اين ايده تا حدي بود که روزنامه فايننشيال تايمز درباره آن نوشت: اگر «پرآلبين‌هانسون» رهبر اجتماعي و افسانه‌اي دموکرات سوئد، رفاه و امنيت را به خانه‌هاي مردم سوئد آورد، اينگوار کمپارد با IKEA خانه‌هايشان را مبله کرد و ارلينگ پرسون پوشاکشان را تامين کرد.
استفان پرسون که در 4 اکتبر سال 1947 در استکهلم سوئد متولد شده و در دانشگاه استکهلم تحصيل کرده بود، در روز تولد خود شاهد تاسيس يک فروشگاه زنجيره‌اي و بسيار موفق لباس توسط پدرش بود. در سال 1968 نام شرکت به Hennes & Mauritz يا H&M تغيير کرد و خط توليد پوشاک مردان نيز به شرکت اضافه شد.
استفان در سال 1972 به شرکت پدرش پيوست و به او در راه‌اندازي اولين فروشگاه‌هايشان در لندن کمک کرد. او در سال 79 زماني که پدرش هنوز مدير ارشد اجرايي بود، عضو هيات‌مديره شرکت شد و شروع به سرعت بخشيدن به فرآيند گسترش شرکت كرد.
پرسون پس از آنکه در سال 1982 به جاي پدرش در مقام مدير ارشد اجرايي شرکت قرار گرفت، حوزه فعاليت آن را به حوزه اي جهاني گسترش داد و از اين جهت اعتبار زيادي کسب کرد. در H&M مد به عنوان يک پديده ناپايدار در نظر گرفته مي‌شد که بايد مدام تازه شده و به حرکت واداشته شود و اين به معني پيش‌دستي کردن بر روندهاي بازار و تبديل ايده‌هاي جديد به لباس‌هاي با قيمت مناسب، اما بسيار شيک بود.
H&M همچنان به رشدش ادامه داده و ارزش سهام آن به‌طور مداوم افزايش مي‌يافت. کمي‌ بعد پرسون خط توليد پوشاک کودکان و نوزادان را هم راه‌اندازي کرد. تا سال 85 کمپاني بيش از 200 فروشگاه در سرتاسر اروپا باز کرده بود.
در اواخر دهه 1990 شرکت توانست با پيشي گرفتن از رقبا به بزرگ‌ترين فروشنده پوشاک اروپا تبديل شود و همچنين توانست نخستين فروشگاهش را در آمريکا، جايي که بسياري از توليدکنندگان و فروشندگان اروپايي آرزوي دستيابي به آن را دارند، باز کند. شرکت مکاني در نزديکي مرکز راکفلر اجاره و هزينه زيادي صرف تبليغات قبل از ورود به بازار کرد تا اينکه بالاخره در 31 مارس سال 2000 رسما فروشگاه را بازگشايي نمود.
پرسون براي ورود به چنين بازار اشباع شده اي، اعتماد به نفس بالايي داشت. او اعتقاد داشت آنها حوزه جديدي از مد را به بازار وارد کرده و براي پول افراد ارزش ايجاد مي‌کنند، چون آمريکايي‌ها به انجام معامله خوب تمايل دارند. اين اعتقاد او درست از آب درآمد و يک روز پس از بازگشايي فروشگاه، فروشندگان خود را در محاصره سيل عظيمي‌از خريداران ديدند.
کارل لگرفلد نيز اخيرا با H&M همكاري‌هايي كرده است. در دوازده نوامبر 2004، حراجH&M تعداد محدودي از لباس‌هاي مختلف زنانه و مردانه لگرفلد را به حراج گذاشت که دو روز پس از عرضه كردن اين حراج، تمامي‌لباس‌ها به فروش رسيد.
بخشي از موفقيت پرسون به دليل تيم طراحي درون شرکت متشکل از طراحان جوان تازه فارغ‌التحصيل مي‌باشد. پرسون همچنين اعتقاد دارد که توليد پوشاک براي کشورهاي متفاوت بايد يکسان باشد. اين استراتژي‌هاي خاص و موفق H&M باعث شده اين شرکت از رکود اقتصادي اخير جان سالم بدر ببرد.
در حال حاضر پسر استفان، کارل ژوآن، مدير ارشد اجرايي شرکت پدرش شده، اما استفان پرسون همچنان رييس شرکت باقي مانده است. H&M با داشتن بيش از 53 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 18 ميليارد دلار داشته است.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۱۰:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد