رشد 1000واحدی شاخص سهام

رشد 1000واحدی شاخص سهام
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جهش خیره‌کننده شاخص به کانال 80هزار واحدی بود. در بازار دیروز معامله‌گران با وجود اختلال در سیستم معاملات که منجر به تاخیری نیم‌ساعته در شروع بازار شد، شاهد حضور قوی خریداران در بازار به‌ویژه در نمادهای عمده گروه معدنی، فلزی و پتروشیمی بودند، به گونه‌ای که با تشکیل صفهای خرید شاخص توانست بیش از 1041واحد صعود کند و به رقم 80هزار و 341 واحد برسد. با رشد 3/ 1درصدی دیروز عملا زیان معامله‌گران در سال جاری جبران شده و بازار وارد محدوده مثبت شد.

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جهش خیره‌کننده شاخص به کانال 80هزار واحدی بود. در بازار دیروز معامله‌گران با وجود اختلال در سیستم معاملات که منجر به تاخیری نیم‌ساعته در شروع بازار شد، شاهد حضور قوی خریداران در بازار به‌ویژه در نمادهای عمده گروه معدنی، فلزی و پتروشیمی بودند، به گونه‌ای که با تشکیل صفهای خرید شاخص توانست بیش از 1041واحد صعود کند و به رقم 80هزار و 341 واحد برسد. با رشد 3/ 1درصدی دیروز عملا زیان معامله‌گران در سال جاری جبران شده و بازار وارد محدوده مثبت شد.

در همین حال دیروز همزمان با رشد بازار بحث‌ها در مورد سر منشا نقدینگی موجود در بازار نیز ادامه داشت. رشد ناگهانی بازار در حالی که انتظار حضور این نقدینگی در بازار وجود نداشت موجب گمانه‌زنی‌هایی شده است. برخی گمانه‌ها به موضوع بازگشایی نمادهای متوقف بانکی باز‌می‌گردد و از رشد کنونی بازار به‌عنوان آتش تهیه این بازگشایی یاد می‌شود. در مقابل گروهی کاهش نگرانی از مسائل سیاسی از جمله انتخابات آمریکا و رشد بازارهای جهانی را دلیل این رشد ارزیابی می‌کنند، در این شرایط باید منتظر ماند و دید تحولات روزهای آینده می‌تواند از رفتار بازار رمز گشایی کند یا خیر.در گروه بانکی دیروز همچنان بحث در مورد بازگشایی نماد‌های بانکی ادامه داشت. در همین زمینه مدیرکل سابق نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری با تاکید بر ضرورت حل چالش‌های سیستم بانکی، گفت: اصلاحات در حوزه نحوه اداره بانک‌‌ و الزام سهامدار به افزایش سرمایه بانک‌ها دو راهکار مهم برای اصلاح ساختار نظام بانکی است.

امیرحسین امین‌آزاد با اشاره به اینکه کاهش سود خالص بانک‌ها مساله‌ای است که طی سال‌های اخیر همواره شاهد آن بوده‌ایم، اظهار کرد: با توجه به اینکه عملیات اصلی بانک‌ها واسطه‌گری وجوه است و بخش عمده سود از محل اعطای تسهیلات به‌وجود می‌آید، وقتی اقتصاد با رکود مواجه می‌شود، ‌گیرنده تسهیلات نمی‌تواند آن را بازپرداخت کند. وی افزود: این مساله موجب می‌شود که بانک‌ها نتوانند از محل واسطه‌گری مالی سود شناسایی کنند و به‌نظر می‌رسد بانک‌هایی هم که سود شناسایی کرده‌اند، منشا آن واسطه‌گری وجوه نیست و بخش عمده آن از محل درآمدهای غیرعملیاتی است. در گروه فلزی رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار گفت: افشای گزارش‌های توجیهی به معنای موافقت صددرصدی بورس با این گزارش‌ها نیست.

به گفته غلامرضا ابورکبی ابوترابی شرکت ذوب‌آهن اصفهان در راستای افشا و ابلاغیه جدید سازمان بورس به مدت 20 روز فرصت خواهد داشت تا درخواست خود را برای افزایش سرمایه به سازمان بورس ارسال کند. ابوترابی با بیان اینکه هنوز پرونده درخواست ذوب‌آهن برای افزایش سرمایه در دستور کار سازمان بورس قرار نگرفته، عنوان کرد: موافقت با این درخواست به شرط تایید از سوی سازمان بورس خواهد بود. در حال‌حاضر بازرس قانونی ذوب‌آهن نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایه اظهار‌نظر کرده که به معنای اطلاع‌رسانی ناشر برای بازار سهام است و باید منتظر موافقت نهایی سازمان بورس پس از ارائه درخواست، ناشر با کل یا بخشی از طرح توجیهی یا حتی عدم تایید آن بود. ابوترابی درباره اینکه چنین واکنشی از طرف سازمان بورس در مواجهه با گزارش‌های توجیهی شرکت‌های دیگری نیز سابقه داشته است، گفت: پیش از این درخواست افزایش سرمایه از سوی ناشر پارس‌خودرو یا سایپا‌دیزل براساس اطلاعیه 7 خرداد‌ماه 1394 سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفته و به‌طور کلی سازمان بورس با احصا و شفاف‌تر کردن این دستورالعمل قانونی امکان افشای اطلاعات ناشران را فارغ از اینکه سازمان بورس با آن موافقت یا رد کند، فراهم کرده است.

این مقام مسوول با تاکید براینکه افشای گزارش‌های توجیهی تا پیش از ارائه درخواست به سازمان بورس تنها در راستای اطلاع‌رسانی است و به معنای موافقت صددرصدی سازمان بورس با این گزارش‌ها نیست، گفت: در مورد شرکت پلی‌اکریل، پس از تغییر هیات‌مدیره این شرکت و استقرار نمایندگان دولت در هیات‌مدیره براساس قانون حمایت از صنایع، ابتدا نسبت به افزایش 290 درصدی سرمایه این شرکت از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز داده شد، اما به دلیل عدم اجرای این مجوز در مهلت قانونی داده‌شده از سوی هیات‌مدیره قبلی، متاسفانه هم‌اکنون این درخواست لغو و باید درخواست جدید دیگری برای افزایش سرمایه ارائه شود.

وی درباره موضوع افزایش سرمایه شرکت کنتورسازی ایران نیز عنوان کرد: موضوع افزایش سرمایه «آکنتور» نیز مشابه رویه ذوب‌آهن تاکنون در دو مرحله افشا و تنها برای عموم بازار از سوی این ناشر اطلاع‌رسانی شده و این در حالی است که هنوز با درخواست ناشر کنتورسازی برای افزایش سرمایه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت نشده است. ابوترابی گفت: در این زمینه چنانچه برخی سرمایه‌گذاران براساس فرضیه‌ها و گمانه‌های خود یا با تکیه بر مصاحبه‌های خبری مدیرعامل این شرکت اقدام به خریداری این سهم در قیمت‌های بالا کرده‌اند، مسوولیت ضرر و زیان با خود آنها است. در گروه انفورماتیک به دنبال انتشارخبرهای مبنی بر مشارکت برخی افراد مجرم در شرکت آتیه‌پرداز این شرکت با انتشار گزارش شفاف‌سازی این موضوع را رد کرد. این شرکت دیروز در اطلاعیه‌ای هرگونه ارتباط با سیامک و باقر نمازی محکومان امنیتی اخیر را رد کرد.

شرکت آتیه‌داده‌پرداز در اطلاعیه خود تاکید کرده است: راویان این خبر کذب، بدون داشتن کمترین اطلاعاتی در مورد شرکت، سهامداران و مدیریت آن، مالکیت آن را به دروغ به اشخاصی بخشیده‌اند که تا به حال هیچ‌گونه سهام، مسوولیت، اعتبار و ارتباطی در این شرکت نداشته‌اند. این شرکت با رد مطالب منتشر شده، هرگونه ارتباط با محکومان امنیتی اخیر (سیامک و باقر نمازی) را از اساس مردود دانست و تاکید کرد که این شرکت جزو زیرمجموعه هیچ گروه و شرکتی نبوده است. در گروه پتروشیمی در حالی که حذف ارز دولتی در تعیین نرخ خوراک واحدهای پالایشی و پتروشیمی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، دیروز برخی نمادهای پتروشیمی با توجه به رشد محدود قیمت‌ها در بازار جهانی با صف خرید همراه بودند. در گروه سیمانی در پی افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی سیمان مازندران و اصلاح سود با سرمایه جدید، اداره نظارت بر ناشران بورس درباره مغایرت پیش‌بینی عملکرد با مندرجات بیانیه ثبت افزایش سرمایه توضیحاتی داد.

در این شفاف‌سازی آمده است با توجه به مغایرت میان پیش‌بینی عملکرد شرکت برای دوره مالی 9 ماهه منتهی به 30 آذر 95 بر اساس عملکرد واقعی6 ماهه، با مندرجات بیانیه ثبت افزایش سرمایه شرکت، پیش‌بینی مبلغ سـود خالص دوره مـالی منتهی به 30 آذر 95 با فـرض انجام افزایش سـرمایه در تاریخ 16 خرداد 95 به ترتیب مبلغ 658.458 میـلیـون ریال و 285.664 میـلیون ریال و مطابق مندرجات بیانیه ثبت افزایش سرمایه در تاریخ 31 شهریور 95 (به همراه صدور مجوز افزایش سرمایه) مبلغ 188.959 میـلیون ریال اعلام شده است. در گروه خودرویی سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو درباره تعدیل ۴۳ درصدی سود و لیزینگ ایرانیان در مورد عملکرد ۶ ماهه توضیح دادند و آماده بازگشایی شدند. براساس این گزارش، «خگستر» 150 میلیارد تومانی، در عملکرد 6 ماهه، سود 134 ریالی هر سهم را با 43 درصد افزایش، 192 ریال پیش‌بینی کرده و 32 درصد معادل 62 ریال را پوشش داده است.

«وایران» 100 میلیارد تومانی نیز سود هر سهم را با یک ریال افزایش از 226 به مبلغ 227 ریال رسانده و 15 درصد معادل 35 ریال را محقق کرده است. در گروه خودرویی سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو از رشد 26/ 2 درصدی تولید خودرو و افزایش ۷ درصدی برای اولین‌بار خبر داد و بخشی از گزارش ارائه شده از سوی سایپا را اعلام کرد. ساسان قربانی گفت: تولید سواری با 638 هزار و 753 دستگاه 27 درصد، وانت با 45 هزار و 157 دستگاه 18 درصد، مینی‌بوس و میدل‌باس با 461 دستگاه 9/ 17 درصد، اتوبوس با 519 دستگاه 26درصد وکامیونت، کامیون و کشنده با 6هزار و 691 دستگاه 3/ 5درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. در مجموع بازار دیروز بازاری به‌شدت مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس 277میلیارد تومان و در فرابورس 137میلیارد تومان رقم خورد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۲:۱۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد