از حلقه ریسمانی تا ماه کامل

از حلقه ریسمانی تا ماه کامل
آیا می‌دانستید که (سنت حلقه‌های نامزدی الماس) درطول تاریخ سابقه چندان طولانی ندارد؟ و آیا می‌دانید چرا سمبل حلقه، ...

آیا می‌دانستید که (سنت حلقه‌های نامزدی الماس) درطول تاریخ سابقه چندان طولانی ندارد؟ و آیا می‌دانید چرا سمبل حلقه، دایره قلمداد شده و حلقه، نماد عشق و تعهد زوج‌ها به هم و نیت با ارزش داماد قلمداد می‌شود؟

 بازگشت به دوران غارنشینی

ریشه داستان ما به گذشته و به دورانی باز می‌گردد که نشانه و سمبل نامزدی نه حلقه و بلکه ریسمانی بافته شده از علف، نی یا چرم بود. چنین حکایت می‌شود که ابتدا این ریسمان را به دستها و پاهای نامزد مردان غارنشین می‌بستند تا فرار نکنند و هروقت اطمینان پیدا کرد که آن دختر با وی می‌ماند ریسمان پاها را باز می‌کردند و فقط ریسمان دور دستها را باقی می‌گذاشتند و زمانیکه نسبت به تعهد و ماندگاری نامزد خود مطمئن می‌شدند ریسمان را به دور انگشت او می‌بستند.

حکایت دیگری وجود دارد که می‌گوید حلقه بخشی از جهیزیه یا شیربهای عروس به‌شمار می‌آمده. در آن دوران، مراسم عروسی به قیمتی مورد توافق همراه با مدارک و قراردادهای ازدواج تعیین می‌شد و در ازاء مقادیری دام ، پارچه و طلا و جواهر ( که حلقه جزئی از آن بود) عروس را به خانه داماد می‌بردند. حلقه نیز هم به‌عنوان سمبل منت با ارزش داماد و هم جزئی از کابین عروس به‌شمار می‌رفت.

حلقه به عنوان سمبل نمادین نامزدی و ازدواج شکل گرد و حلقه‌ای داشت، و از لحاظ هندسی بی‌ادیان و بی‌انتها است: مشابه شکل آفتاب و ماه کامل است که در فرهنگها و تمدن‌های باستانی مظهر یگانگی و تکامل و ابدیت بوده است. چنین پنداشته شده که احتمالا‡ یونان باستان بود که سنت حلقه‌های نامزدی را بنیان‌گذاری کرده اما تاریخ دقیق منشاء حلقه‌های نامزدی مشخص نیست. در آن دوران حلقه‌های نامزدی پیش از ازدواج و به عنوان سمبل مهرومحبت‌ وعلاقه طرفین رد وبدل می‌شد.

 در واقع حلقه نامزدی آن دوره همان حلقه قول و پیمان امروزیست که ممکن است به ازدواج منجر نشود و اما سمبل عشق و دوستی واقعی باشد. نامزدی رومیان، کلیدی منقوش و حکاکی شده است و دو روایت درباره آن سنت وجود دارد: اول روایتی عاشقانه که می‌گوید این کلید بیانگر موفقیت عروس برای نفوذ و تسخیر و بازکردن قفل قلب همسر خود است.

روایتی منطقی‌تر نقل است که خاطر نشان می‌کند: این کلید موفقیت بانوان در حصول نیمه دیگرشان است تحقیقات نشان می‌دهد. بتدریج کلید جای خود را به حلقه‌هایی از آهن داد فدرینگ fede ring نمونه‌ای از حلقه‌های رومی است که حلقه ایمان و حقیقت و صداقت نامیده می‌شد و مربوط به قرن ۴ پس از میلاد مسیح است. این نوع حلقه به صورت دو دست در هم گره خورده است که آن را در سومین انگشت سمت چپ جا میکنند و نشانه عشق و مهر و محبت است .

 دلیل آنها این بود که دست و رگ دست چپ به قلب می‌رود. سرچشمه این سنت به مصریان قدیم برمی‌گردد.نمونه وایکینگ‌ها بصورت دو دست در هم گره‌خورده بر روی یک قلب است. در فرهنگهای دیگری همچون کشور اسپانیا، شاهد طرح‌هایی مشابه و قلبی هستیم که توسط دو دست نگاه پوشانده نشده که البته قدمت حلقه‌های کلدداگ Claddagh بیش از اینهاست. منشاء حلقه کلدداگ به طرح حلقه‌های فد یونانی Greece fede ring باز می‌گردد.

طرح این حلقه‌ها تاجی است که در بالای دو دست قرار دارد و قلبی در میان آنان حضور دارد جالب اینکه در فرهنگ سلتیک Celtic Culture موی بافته دلدار خود را به عنوان سمبل متعهد دو طرفه به صورت حلقه به خود می آویختند. در بعضی از منابع از دستبندهای موی بافته شده بجای حلقه نیز یاد شده است در قرن دوازدهم پاپ اینو سنت سوم۳ Pope Inno Cent دستور داد که حلقه‌ای در مراسم عروسی میان عروس و داماد رد و بدل می‌شود و به دستور او بود که برگزاری مراسم عروسی در کلیسا رسمیت یافت.

 مقارن با قرن ۱۸ و ۱۹ بود که حلقه‌های مزین به نام هدیه کننده یا لغات رومانتیکی هم چون عزیز ترین و...بود که در اولین حروف از سنگهایی همچون الماس، زمرد، آمتیس Amethyst،یاقوت Ruby، اپیدوتEpidot، یاقوت کبود Sapphire و یا فیروزه Turquoise استفاده می‌شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که گیمل‌رینگ Gimmel ring نیز در قرون وسطی ابداع شده است این حلقه‌ها از سه حلقه متصل بهم تشکیل شده بود که از بخش انتهایی به یکدیگر مرتبط بودند و در نهایت بصورت یک حلقه دیده میشدند به نقل از بعضی منابع قدیمی در دوران نامزدی اولین حلقه توسط عروس ، دومین حلقه توسط داماد و سومی توسط شاهد آماده می‌شد و هر سه حلقه در زمان عروسی زوج در دست عروس جا می‌گرفت.

 فلزات

برای ساخت حلقه‌ها معمولا از سه نوع فلز ( اعم از طلای زرد و طلای سفید و پلاتین ) استفاده می‌شود. طلای زرد ۱۴ و ۱۸ عیار از گذشته‌ها سنتی ترین فلز برای ساخت حلقه‌ها به‌شمار می‌رود . البته کارکردن با طلای سفید به‌دلیل سختتر بودن آن دشوارتر است و به همین دلیل قیمت آن نیز گرانتر به حساب می‌آید پر طرفتارترین و گرانترین فلز این گروه پلاتین Platinum نام دارد.

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۸:۲۴:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد