درمان 9 مرحله‌اي مدیران سرسخت

درمان 9 مرحله‌اي مدیران سرسخت
رييسم دوست دارد چگونه اطلاعات را به دست بیاورد، به عبارت دیگر، چگونه اطلاعات را به رييسم بدهم؟
آیا رييسی دارید که کارهای ذیل را انجام مي‌دهد‌:
- تغییر مداوم اولویت‌های کاری (معمولا بدون اطلاع و مشاوره با شما)
- ندادن بازخورد مرتب کاری‌، در نتیجه نداشتن (پیدا نکردن) هیچ راهی برای برآورد انتظارات وی
- عدم تقدیر از انجام درست کار
- بررسی مو به مو و جزئیات همه کارها
- دادن‌ايده‌های مبهم در مورد کارها و نداشتن یک مسیر واقعی.
اگر حتی یکی از‌اين سناریو‌ها آشنا به نظر برسد ( البته‌اينها فهرستی از علائم است نه همه آنها)‌، احتمالا شما از داشتن یک مدیر سرسخت و بدقلق رنج مي‌برید، اما نا امید نشوید قدرت درمان در دستان شما است و مي‌توانید با تقویت خود موقعیت را بهبود دهید.
راه درمان، نفوذ است البته نه دستکاری بلکه توانایی شکل مثبت دادن به رفتار فرد دیگر. بیشتر مشکلات مدیران سرسخت‌، ارتباطات است و برای رسیدن به نتایج دلخواه و ساخت رابطه بهتر با رييس خود باید در او نفوذ کرده و سعی کنید که وی با شما ارتباط موثرتری برقرار کند.
از خودتان 9 سوال زیر را بپرسید‌:
1. رييسم دوست دارد چگونه اطلاعات را به دست بیاورد، به عبارت دیگر، چگونه اطلاعات را به رييسم بدهم؟
بهترین راه برای انتقال اطلاعات به رييس‌تان چیست‌: پست الکترونیکی‌، کاغذی یا چهره به چهره؟
ساده‌ترین راه برای پیدا کردن جواب پرسیدن است و استفاده از نصیحت‌های پیشينیان‌، ببينید کسانی که با او رابطه موفق داشته‌اند از چه ابزاری استفاده کرده‌اند.
2. چقدر باید رييسم در کارها دخالت بکند؟
برخی از کارفرمایان مي‌خواهند همه چیز را بدانند و در هر تصمیم گیری مشاوره بدهند.‌اين مدیران جزئی تمایل شدید به کنترل دارند و در مقابل سایر مدیران رویکردهای غیرمستقیم را ترجیح مي‌دهند. چون شما شخصیت افراد را نمي‌توانید تغییر بدهید پس مي‌توانید با نفوذ در آنها بفهمید که با دانستن دقیقا چه چیزهایی در محیط کار احساس راحتی مي‌کنند.
3. چگونه مي‌توانم مشکلات رييسم را حل کنم ؟
دوست داشته باشید یا نه مشکلات رييستان مشکلات شما هم هست. اگر بدانید که چه چیزی شب‌ها رييس تان را بیدار نگه مي‌دارد مي‌توانید راه‌هایی برای حل مشکل بیابید، خب ‌اين شما را ارزشمندتر و البته با نفوذتر مي‌سازد. البته شما نمي‌توانید رييس تان را مجبور به درددل بکنید، اما مي‌توانید بگویید «اگر چیزی هست که مي‌خواهید بگویید من آماده شنیدن هستم ( اگر دنبال گوش شنوایی هستید من آماده شنیدن هستم) و مي‌توانم در مواردی مثل ... کمکتان بکنم اگر فکر مي‌کنید موثر است اجازه دهید در‌اين مورد گفت‌وگو کنیم.
4. چگونه نیازهایتان را برای رييس روشن و شفاف سازید؟
برای درخواستتان خجالتی نباشید. اگر در حد توانایی رييس‌تان باشد مثل دریافت مسوولیت یا مربیگری یا حتی كمي آزادي عمل بيشتر از او بخواهید. شاید در ابتدای امر خیلی مضطرب باشید، اما در نهایت امر احترام رييستان حتی روسای سرسخت را به دست مي‌آورید. بیشتر مدیران بیان مي‌کنند که دوست دارند کارمندانشان صاف بیایند و نیازهای خود را درخواست کنند نه ‌اينکه نسبت به نیازهایشان گریزان، ترسو، منفعل یا مهاجم باشند.
5. مسوولیت بیشتر یا کمتر؟
آیا مسوولیت بیشتر به شما حس موفقیت مي‌دهد یا شغلتان را جذاب‌تر مي‌کند؟ یا‌اينکه مسوولیت بیش از حدی دارید و تحت استرس هستید و به دنبال مسوولیت کمتر هستید در هر حالتی باید آنچه را که مي‌خواهید، درخواست کنید.
مسوولیت به معنای قربانی شدن نیست. افراد مسول در موقعیت‌های بد سعی مي‌کنند آن را تغییر دهند. وقتی که مسوولیت تغییرات یا گرفتن درخواستتان را به عهده نمي‌گیرید شروع به متهم کردن رييس‌، سازمان یا همکارانتان مي‌کنید. بنابراین همواره از خودتان بپرسید که چه کاری برای بهبود وضعیت مي‌توانم انجام دهم؟
6. چگونه کار رييسم را راحت‌تر بکنم؟
نفوذ و مذاکره بسیار شبیه هم هستند. شما مي‌توانید با برعهده گرفتن بعضی از وظایف که رييستان دوست ندارد یا خوب انجام نمي‌دهد کار وی را آسان‌تر کنید. با‌ ايجاد موقعیت برد- برد و انجام دادن کارهای وی در چند ساعت از هفته مي‌توانید با نفوذ در رييستان خود را از انجام کارهایی که دوست ندارید رها سازید.
7. چگونه مي‌توانم کاری کنم تا رييسم بهتر به نظر برسد؟
یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود رابطه‌تان با رييس، یافتن راه‌هایی برای خوب به نظر آمدن به چشم رييس رييستان یا مشتریان است. اگر بتوانید ‌اين کار را انجام دهید رييستان تمایل بیشتری برای گوش دادن به شما و برآورده کردن نیازهایتان خواهد داشت.
8. چگونه به رييسم بازخور بدهم ؟
همچنان که مردم در سازمان‌ها ارتقا مي‌يابند، بازخورد کمتری دریافت مي‌کنند. در حقیقت مدیران بالادستی و مدیرعامل‌ها گویی در خلأ کار مي‌کنند؛ زیرا به ندرت ارزیابی صادقانه و شفاف نسبت به کارهایشان دریافت مي‌کنند. توجه کنید وقتی که کار رييستان قوی یا به نفع سازمان است به او بازخور مثبت و دلگرمي‌بدهید و خود را برای ارائه انتقاد سازنده زمانی که پرسیده مي‌شود، آماده کنید. اما همیشه به یاد داشته باشید که روسا در هنگام کار خوب همانند شما احتیاج به جواب ساده و بی‌ریا دارند.
9. بهترین راه نفوذ در رييس چیست؟
بسیاری از مشکلات با روسا نتیجه سوءتفاهم‌ها است. نفوذ در روسا نیاز به مهارت‌های شنیداری و صبر دارد. واقعا هنگامی که رييستان در حال تشریح انتظارات و چالش‌ها است، گوش دهید. از رييستان همچنان که او انتظار دارد منظم بپرسید بعد آنچه را شنیده‌ايد خلاصه بیان کنید. در ابتدا ممکن است احساس حماقت کنید؛ اما همین امر باعث کاهش سوءتفاهم و از دست رفتن ارتباطات مي‌شود؛ چرا که در‌اين حال رييستان مطمئن خواهد شد هرچه گفته شده به درستی شنیده شده است.
در نهایت...
این موارد تنها به ارتباط شما با رييستان محدود نمي‌شود: گرچه ‌اين نکات برای برخورد با روسای سرسخت مي‌باشد اما مي‌توانید آنها را برای هر رابطه‌اي- همکاران، مشتریان، همسر و فرزندان، والدین و دوستان استفاده کنید. همه دوست دارند با کسی که گوش مي‌دهد و از آنها واقعا مراقبت مي‌کند و وقت برای درک آنها مي‌گذارد، همکار باشند. بخشی ضروری از تاثیرگذاری، گوش دادن است. گوش دادن هدفمند و ماهرانه به شما فرصتی را برای دانستن تمام موارد مربوط به رييس و همکاران مي‌دهد. هنگامي‌ که با اعمال ‌اين مهارت‌ها‌، تغییرات مثبت ‌ايجاد شد، دلتان مي‌خواهد از نفوذتان برای تبدیل تمام موارد سخت به موقعیت‌های فوق‌العاده استفاده کنید.
مترجم: فاطمه ابوالحسنلو
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۹:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد