eBay، اولين و بزرگ‌ترين سايت خريد و فروش اجناس دست دوم در جهان

eBay، اولين و بزرگ‌ترين سايت خريد و فروش اجناس دست دوم در جهان
eBay اولين و بزرگ‌ترين سايت خريد و فروش اجناس دست دوم در جهان محسوب مي‌شود. موسس و مدير اين سايت موفق يک ايراني الاصل به نام پير اميديار(Pierre Omidyar) است.
eBay اولين و بزرگ‌ترين سايت خريد و فروش اجناس دست دوم در جهان محسوب مي‌شود. موسس و مدير اين سايت موفق يک ايراني الاصل به نام پير اميديار(Pierre Omidyar) است.
بيش از 276 ميليون كاربر ثبت شده در eBay وجود دارد و در هر ثانيه اجناسي با ارزش حدود 2 دلار در آن دادوستد مي‌شود. اين سايت طبق رده‌بندي سايت الکسا، رتبه هجدهم پربيننده‌ترين وب‌گاه‌هاي دنيا را در اختيار دارد، در حالي که سايت بزرگ آمازون در مکان ۲۸ جهان است. هر روز نزديک به ۳۶ ميليون کالاي مختلف براي فروش روي اين سايت قرار مي‌گيرند و شغل حدود ۵۰۰ هزار نفر در جهان از طريق eBay تامين شده‌است.
در سال 1995 مبدع eBay آقاي پير اميديار، به صورت كاملا اتفاقي يك دستگاه فتوكپي را به صورت آنلاين به فروش گذاشت و خوشبختانه خريدار هم براي آن پيدا شد. وقتي به خريدار اعلام كرد كه دستگاه شكسته است، فرد خريدار اظهار داشت كه «من يك كلكسيونر فتوكپي‌هاي شكسته هستم». اين زماني بود كه اميديار متوجه شد كه هر چيزي امكان پذير است.
eBay تجارت مستقيم را در اينترنت فراهم آورد و از وب جهاني براي اين امر استفاده كرد. پير اميديار به‌تدريج با دريافت حق مبادله در اين بازار اينترنتي که به سرعت رو‌به رشد بود، درآمد کسب مي‌کرد. وي در ابتدا با اين کار به صورت يک کار پاره‌وقت برخورد مي‌کرد اما زماني که درآمدش به مبلغ ۱۰ هزار دلار در ماه رسيد، کار اصلي‌ش را رها کرد و تمام وقتش را بر روي eBay گذاشت.
اين اتفاقات در سال ۱۹۹۶ به وقوع پيوستند و در آن زمان پير تصور نمي‌کرد که روزي فروشگاه eBay به عنوان بزرگ‌ترين فروشگاه اينترنتي جهان مطرح شود.
eBay که از ابتدا با هدف ايجاد بازاري براي فروش اجناس و سرويس‌هاي افراد مختلف بوجود آمده بود، در سال 1998 شروع به گسترش نمود. پير و شريكش «جف اسكال» (Jeff Skoll) از «مگ وايتمن» (Meg Whitman) که فارغ‌التحصيل دانشكده تجارت دانشگاه‌هاروارد بود هم براي کمک در اين فرآيند دعوت به عمل آوردند.
مگ کارمندان اصلي خود را از كمپاني‌هاي ديسني و پپسي انتخاب كرد و يك تيم مديريتي مجرب با حداقل 20 سال تجربه كاري فراهم کرده و ديدگاه بي‌نظيري براي سازمان بوجود آورد. eBay همان كسب‌وكاري بود كه نه تنها براي فروش اجناس استفاده مي‌شد، بلكه افراد را به هم مرتبط مي‌كرد.
آنها به سرعت تصويري از حراج اقلام جمع‌آوري شده را در ذهن‌ها ايجاد كردند و سپس آنها را به بازارهاي گران فرستادند. جايي كه قيمت فروش در آن بالاتر بود. «ميانگين قيمت فروش»، استانداردي كليدي در دادوستدهاي اينترنتي شد و از آن پس ميانگين فروش به يك شاخص مهم تبديل شد.
eBay با همكاري شركت‌هاي صاحبنامي‌ مثل GM، ديزني و سان که اجناس بسيار با ارزشي در اين سايت براي فروش گذاشتند، اعتبار زيادي پيدا کرد. مثلا شركت سان اجناسي با ارزش 10 ميليون دلار را در eBay فروخت و در ليست خود موارد زيادي از اين اجناس را قرار داد. وجود سيستم‌هاي شهرت و اعتبار مشتريان و همچنين استفاده از سيستم‌هاي پرداخت امن اينترنتي و سريع در آن از جمله سيستم PayPal از دلايل ديگر موفقيت گسترده eBay بودند.
فروشنده‌ها در اين سايت اجازه داشتند تا ليست‌هاي اجناس را براي فروش، در اختيار خريداران قرار دهند. خريدارها روي اجناس قيمت مي‌گذاشتند و ساير مشتركين eBay از بين اجناس ليست شده، اقلام موردنظر خود را پيدا مي‌كردند. اجناس اين سايت بر حسب موضوع، رتبه‌بندي شده و هر حراجي فهرست مخصوص به خود را داشت. جست‌وجو در وب و گشتن در اين حراج‌ها كاملا مجاني بود.
اين شرکت پس از گذشت حدود ده سال از فعاليت خود به موفقيت‌هاي بسيار گسترده جهاني دست پيدا کرد و توانست شرکت‌هاي بسيار بزرگ ديگري در زمينه تجارت الکترونيک را خريداري کند. (مثل شرکت PayPal، Skype و Gumtree که هر کدام از نمونه‌هاي بسيار موفق تجارت الکترونيکي هستند.)
در سال 2006 حجم مبادلاتي که توسط وب‌گاه eBay صورت گرفت، بالغ بر ۵۰ ميليارد دلار بود که از اين مقدار حدود ۱۰ درصد آن سهم خود eBay به عنوان سود بوده‌است. شعار اين شرکت بسيار مرتبط با يکي از فوايد اصلي تجارت الکترونيک است. «پيروزمندانه خريد کنيد. هر چيزي را که وجود دارد، مي‌توانيد از eBay بگيريد».
پير اميديار کماکان يکي از سهامداران اصلي eBay است. اين شرکت با داشتن بيش از 15 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 8 ميليارد دلار داشته است.
کوشان غلامي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۳۸:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد