فرمول سوم قیمت آلومینیوم؟

فرمول سوم قیمت آلومینیوم؟
عدم عرضه آلومینیوم در 40 روز اخیر در بورس کالا را می‌توان مهم‌ترین خبر در صنعت و بازار آلومینیوم به‌شمار آورد، زیرا بخش‌های بسیاری در صنایع مختلف، از این واقعیت تاثیر می‌پذیرند. این در حالی است که در شهریور ماه فرمول جدید قیمتی برای تعیین نرخ پایه آلومینیوم به بورس کالای ایران ابلاغ شد ولی تاثیر چندانی از این تغییر تاکتیکی در این بازار را شاهد نبودیم تا جایی که می‌توان این‌گونه گزارش داد که این فرمول قیمتی جدید به‌صورت واقعی و فراگیر اجرایی نشده است.

عدم عرضه آلومینیوم در 40 روز اخیر در بورس کالا را می‌توان مهم‌ترین خبر در صنعت و بازار آلومینیوم به‌شمار آورد، زیرا بخش‌های بسیاری در صنایع مختلف، از این واقعیت تاثیر می‌پذیرند. این در حالی است که در شهریور ماه فرمول جدید قیمتی برای تعیین نرخ پایه آلومینیوم به بورس کالای ایران ابلاغ شد ولی تاثیر چندانی از این تغییر تاکتیکی در این بازار را شاهد نبودیم تا جایی که می‌توان این‌گونه گزارش داد که این فرمول قیمتی جدید به‌صورت واقعی و فراگیر اجرایی نشده است. این در حالی است که به مرور زمان و با عدم عرضه آلومینیوم در بورس کالا شنیده‌ها از توافق بر سر فرمول قیمتی جدیدی خبر می‌دهد که تفاوت چندانی با فرمول اولیه نداشته است. با توجه به انتقادات گسترده از فرمول قیمت‌گذاری اولیه در بورس کالا با احتساب پریمیوم 250 دلاری و پس از برگزاری چندین نشست و مخصوصا در سندیکای تولیدکنندگان آلومینیوم شاهد بودیم که فرمول قیمت‌گذاری آلومینیوم تغییر کرد. در فرمول جدید که با امضای مجتبی خسروتاج جانشین وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 20 شهریورماه سال‌جاری به بورس کالا ابلاغ شد، شاهد بودیم که هزینه پریمیوم در فرمول پیشین اصلاح و از 250 دلار، به 150 دلار در هر تن کاهش یافت.

این در حالی است که از ابتدای مهرماه تاکنون شاهد هیچ‌گونه عرضه آلومینیوم در بورس کالا نبوده‌ایم که همین نکته ابهامات و حتی مشکلات بسیاری را در بازار این محصول ایجاد کرد که خود نیاز به توضیحاتی مبسوط دارد. از سوی دیگر برخی خوش‌بینی‌ها در مورد انتظار بهبود عرضه‌ها در روزهای آینده در کنار تغییر و تقویت شرایط فنی در شرکت ایرالکو با تکیه بر تغییراتی بنیادین در این شرکت و انبارگردانی باعث شد تا انتقادات از عدم عرضه، جای خود را به صبر و انتظار داده تا شاید وضعیت این بازار با تقویت مجدد حجم عرضه‌ها بهبود یابد. همین خوش‌بینی‌ها و انتظار بهبود حجم عرضه‌ها در کنار شنیده‌هایی فراوان از واردات آلومینا در حجم‌هایی بالا باعث شد تا انتقادات موجود در بازار، پوشش رسانه‌ای چندانی نداشته باشد، ولی ادامه این اوضاع در نهایت باعث شد تا قریب به 40 روز هیچ‌گونه عرضه آلومینیوم در بورس کالا محقق نشود؛ رخدادی که اگر در هر بازار یا کالایی محقق می‌شد، اعتراضات گسترده‌ای را موجب می‌شد ولی فعالان صنعت آلومینیوم باز‌هم در برابر این رخداد صبر کرده و این صبوری تاکنون نیز ادامه داشته است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که فرمول قیمت‌گذاری مورد ابلاغ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت چندان هم برای برخی از عرضه‌کنندگان جذاب نبوده و عدم عرضه‌ها، خود دلیلی بر این مدعاست. در هر حال هنوز اظهارنظر رسمی و قاطعی در این‌خصوص اعلام نشده است؛ هرچند که عدم عرضه یک کالای حیاتی و حتی استراتژیک برای صنایع پایین‌دستی یا حتی برای بسیاری از صنایع داخلی، خود نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارد.

عدم عرضه آلومینیوم در 40 روز اخیر در بورس کالا را می‌توان مهم‌ترین خبر در صنعت و بازار آلومینیوم به‌شمار آورد، زیرا بخش‌های بسیاری در صنایع مختلف، از این واقعیت تاثیر می‌پذیرند. این در حالی است که در شهریور ماه فرمول جدید قیمتی برای تعیین نرخ پایه آلومینیوم به بورس کالای ایران ابلاغ شد ولی تاثیر چندانی از این تغییر تاکتیکی در این بازار را شاهد نبودیم تا جایی که می‌توان این‌گونه گزارش داد که این فرمول قیمتی جدید به‌صورت واقعی و فراگیر اجرایی نشده است. این در حالی است که به مرور زمان و با عدم عرضه آلومینیوم در بورس کالا شنیده‌ها از توافق بر سر فرمول قیمتی جدیدی خبر می‌دهد که تفاوت چندانی با فرمول اولیه نداشته است. با توجه به انتقادات گسترده از فرمول قیمت‌گذاری اولیه در بورس کالا با احتساب پریمیوم 250 دلاری و پس از برگزاری چندین نشست و مخصوصا در سندیکای تولیدکنندگان آلومینیوم شاهد بودیم که فرمول قیمت‌گذاری آلومینیوم تغییر کرد. در فرمول جدید که با امضای مجتبی خسروتاج جانشین وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 20 شهریورماه سال‌جاری به بورس کالا ابلاغ شد، شاهد بودیم که هزینه پریمیوم در فرمول پیشین اصلاح و از 250 دلار، به 150 دلار در هر تن کاهش یافت.

این در حالی است که از ابتدای مهرماه تاکنون شاهد هیچ‌گونه عرضه آلومینیوم در بورس کالا نبوده‌ایم که همین نکته ابهامات و حتی مشکلات بسیاری را در بازار این محصول ایجاد کرد که خود نیاز به توضیحاتی مبسوط دارد. از سوی دیگر برخی خوش‌بینی‌ها در مورد انتظار بهبود عرضه‌ها در روزهای آینده در کنار تغییر و تقویت شرایط فنی در شرکت ایرالکو با تکیه بر تغییراتی بنیادین در این شرکت و انبارگردانی باعث شد تا انتقادات از عدم عرضه، جای خود را به صبر و انتظار داده تا شاید وضعیت این بازار با تقویت مجدد حجم عرضه‌ها بهبود یابد. همین خوش‌بینی‌ها و انتظار بهبود حجم عرضه‌ها در کنار شنیده‌هایی فراوان از واردات آلومینا در حجم‌هایی بالا باعث شد تا انتقادات موجود در بازار، پوشش رسانه‌ای چندانی نداشته باشد، ولی ادامه این اوضاع در نهایت باعث شد تا قریب به 40 روز هیچ‌گونه عرضه آلومینیوم در بورس کالا محقق نشود؛ رخدادی که اگر در هر بازار یا کالایی محقق می‌شد، اعتراضات گسترده‌ای را موجب می‌شد ولی فعالان صنعت آلومینیوم باز‌هم در برابر این رخداد صبر کرده و این صبوری تاکنون نیز ادامه داشته است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که فرمول قیمت‌گذاری مورد ابلاغ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت چندان هم برای برخی از عرضه‌کنندگان جذاب نبوده و عدم عرضه‌ها، خود دلیلی بر این مدعاست. در هر حال هنوز اظهارنظر رسمی و قاطعی در این‌خصوص اعلام نشده است؛ هرچند که عدم عرضه یک کالای حیاتی و حتی استراتژیک برای صنایع پایین‌دستی یا حتی برای بسیاری از صنایع داخلی، خود نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارد.

 
 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۳:۹ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد