هدفگذاری سهم 30 درصدی معاملات کشاورزی در بورس کالا

هدفگذاری سهم 30 درصدی معاملات کشاورزی در بورس کالا
دوره آموزشی آشنایی با اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و تامین مالی بخش کشاورزی در بورس کالا با همکاری روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی و با تدریس دکتر جواد فلاح سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران برگزار شد.

دوره آموزشی آشنایی با اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و تامین مالی بخش کشاورزی در بورس کالا با همکاری روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی و با تدریس دکتر جواد فلاح سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران برگزار شد.

حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: در بررسی تاریخچه بورس های کالایی دنیا به این نکته می رسیم که اغلب آن ها کار خود را با معاملات محصولات کشاورزی آغاز کردند.

وی به سابقه راه اندازی بورس کالای کشاورزی در کشور پرداخت و گفت : تاسیس بورس کالای کشاورزی در سال 83 صورت گرفت اما به دلایل مختلف و پس از راه اندازی بورس کالا ، معاملات کشاورزی تا سال گذشته از رونق مطلوبی برخوردار نبود

اما خوشبختانه با عزم جدی مجلس و دولت در خصوص اصلاح ساختار بازار کشاورزی و استفاده از ظرفیت های بورس کالا به عنوان یک بازار مالی ، جایگزینی سیاست قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی در راستای اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس نیز نقش بورس کالای ایران در قوانین و مقررات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی پررنگ تر از قبل شد.

معامله حدود 2 هزار میلیارد تومان محصول کشاورزی

وی گفت : با استقبال بخش کشاورزی کشور از اجرای ماده 33 در خصوص دو کالای جو و ذرت، ارزش معاملات کشاورزی در بورس کالا طی هفت ماهه سالجاری به مرز 2 هزار میلیارد تومان نزدیک شده اشت.

سلطانی نژاد در ادامه در رابطه با اهداف حوزه کشاورزی بورس کالا ایران گفت: هدف گذاری بورس کالای ایران این است که ظرف 3 سال آینده طوری برنامه ریزی کند که محصولات کشاورزی حدود یک سوم یا 30 درصد از معاملات بورس کالای ایران را به خود اختصاص دهد. خوشبختانه وزیر جهاد کشاورزی نیز الطاف ویژه ای به بورس کالا دارد و طرفدار جایگزینی سیاست های بازار به جای سیاست های یارانه ای است.

سلطانی نژاد گفت : نگرش مترقی وزیر جهاد کشاورزی به ما کمک کرده تا سیاست قیمت تضمینی را برای محصول ذرت و جو دامی در سال جاری برای کل کشور داشته باشیم که امیدواریم تا سال آینده شاهد فروش سایر محصولات با روش قیمت تضمینی باشیم.

وی گفت : ضروری است که مشوق ها و امتیازاتی از سوی دولت برای حضور فعالان بازار بخش کشاورزی در بورس کالا در نظر گرفته شود که به موجب آن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای انجام معاملات خود در بورس کالا ترغیب شوند.
پرداخت پول 62 هزار کشاورز

مدیر عامل بورس کالا افزود: در سالجاری و تا کنون 65 هزار کشاورز جو کار در استانهای مختلف کشور ،اطلاعاتشان را در سامانه های بورس کالای ایران به ثبت رسانده اند که این تعداد بیش از 62 هزار نفر تسویه حساب صورت گرفته و پولشان را که ناشی از فروش جو در بورس بوده است ، تحویل گرفتند.

همچنین دیروز نیز با مساعدت وزارت جهاد کشاورزی ما به التفاوت پول 99 درصد از کشاورزان جو کار پرداخت شد. سلطانی نژاد ادامه داد: از اواسط خرداد ماه سال جاری تا روز گذشته در بازار فیزیکی بیش از یک میلیون و 85 هزار تن جو دامی و در بازار گواهی سپرده کالایی 66 هزار تن محصول جو دامی مورد معامله قرار گرفته است. ارزش کل این معاملات و پولی که دست کشاورزان رسیده 804 میلیارد تومان بوده است. همین دیروز نیز بیش از 305 میلیارد نیز ما به التفاوت در وجه کشاورزان کارسازی شد در حقیقت به طور کلی بالغ بر هزار و 100 میلیارد تومان پول به حساب کشاورزان واریز شده است.

مدیر عامل بورس کالا ایران ادامه داد: عمده خریداران جو در بورس، خریدان حقیقی و بخش خصوصی بوده اند و این در حالی است که طی سال های گذشته تنها خریدار خود دولت و شرکت های وابسته به وزارت جهاد بوده است که این نشان می دهد که ساختار بازار محوری در حوزه محصولات کشاورزی کم کم در حال شگل گیری است و امیدواریم در حوزه محصولات استراتژیک نیز این ساختار به طور کامل انجام شود.

وی در باره محصول ذرت گفت: از اواسط مهرماه نیز عرضه ذرت تولیدی استانهای کل کشور در بورس کالا و در قالب طرح قیمت تضمینی صورت خواهد گرفت و امیدواریم همانند سال گذشته ذرت کاران از معاملاتقیمت تضمینی ذرت در بورس رضایت داشته باشند و دولت محترم نیز مابه التفاوت را در اسرع وقت به حساب ذرت کاران واریز کند.

سلطانی نژاد تاکید کرد: با استفاده از مکانیسم بورس کالا، اطلاعات شفاف در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد و کاملا مشخص می شود چه کسی یک محصول را خریداری کرده، چه کسی محصولی را به فروش رسانده و حجمی که در بازار عرضه می شود چه میزان است.

فعالیت 40 بورس کالایی کشاورزی در جهان

دکتر جواد فلاح هم در این دوره آموزشی به تشریح فرآیند اجرای سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالای ایران پرداخت و ضمن اشاره به سابقه شکل گیری بورس های کالایی و کارکردهای آن و سابقه تاسیس بورس کالا در ایران در خصوص فرآیند انبارداری و صدور گواهی سپرده کالایی معامله گواهی سپرده کالایی و پرداخت مابه التفاوت صحبت کرد.

وی خاطرنشان کرد: اساس منشأ شکل‎گیری بورس‎های کالایی در جهان، برهم خوردن نظم بازار محصولات کشاورزی بوده است و بر همین اساس تا کنون بیش از 40 بورس کالایی در جهان در زمینه محصولات کشاورزی راه اندازی شده است.

فلاح با برشمردن کارکرد بورس های کالایی کشاورزی از جمله کشف نرخ ، مدیریت ریسک نوسانات قیمت، فرصت سرمایه گذاری، تسهیل تجارت فیزیکی، تامین مالی و گسترش بازارها تاکید کرد: پس از ابلاغ ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی مبنی بر الزام خرید و فروش نهاده ها و محصولات تولیدی از طریق بورس کالا و جایگزینی مکانسیم قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، دولت و وزارت جهاد کشاورزی عزم خود را برای استفاده از مکانیزم بازار برای خرید و فروش محصولات کشاورزی جزم کرد.

مزایای طرح قیمت تضمینی

وی در ادامه با اشاره به مزایای اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس برای کشاورزان و دلت گفت: با اجرای این طرح کشاورزان به بخش زیادی از پول خود در کمترین زمان دست می یابند و بار مالی دولت هم برای پرداخت پول کشاورزان بسیار کم می شود.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۰:۱ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد