چه کسانی از ورود «رنو کوئید» متضرر می‌شوند؟

چه کسانی از ورود «رنو کوئید» متضرر می‌شوند؟
زمانی‌که پیمان کارگر مدیرعامل رنو پارس اعلام کرد که قیمت روز خودرو رنو کوئید برای بازار ایران در محدوده 30 میلیون تومان خواهد بود، استقبال زیادی از آن شد درحالی که اخیرا اخبار دیگری درباره آن شنیده می‌شود؛

زمانی‌که پیمان کارگر مدیرعامل رنو پارس اعلام کرد که قیمت روز خودرو رنو کوئید برای بازار ایران در محدوده 30 میلیون تومان خواهد بود، استقبال زیادی از آن شد درحالی که اخیرا اخبار دیگری درباره آن شنیده می‌شود؛ برخی معتقدند حضور این خودرو موجب می‌شود غول‌های خودروسازی در ایران متضرر شوند چراکه از نگاه آنها این خودرو می‌تواند جایگزین خوبی برای خودروهای زیر 30 میلیون تومان باشد اما برخی دیگر بر این باورند که حضور این خودرو رقابت خوبی در بازار ایجاد می‌کند. با این حال سوال این است که خودروی رنو کوئید در ایران جایگزین چه خودروهایی خواهد شد و چه کسانی از این موضوع ضرر می‌کنند؟

 جایگزین قدیمی‌ها

رنو کوئید خودرویی در کلاسA و B است که می‌تواند جایگزین پراید، تیبا و پژو 206 شود. سعید مدنی، مشاور وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در صنعت خودرو با این توضیح می‌گوید که شرکت سایپا مشابه این خودرو را در برنامه دارد اما به هر حال رنو کوئید هم یک گزینه است که می‌تواند جایگزین خوبی برای خودروهای قدیمی باشد. او با بیان ‌اینکه خودروهای قدیمی زیان‌ده هستند و باید جایگزین شوند، اضافه می‌کند یک نظریه این است که تا زمانی‌که خودرو مشتری دارد باید تولید شود اما خودروی پراید 25 سال از عمرش می‌گذرد و باید جایگزین شود.

او که بازدیدی هم از کارخانه رنو کوئید در هندوستان داشته، می‌گوید که این کارخانه مجهز است و طبق استاندارد روز فرانسه تولید می‌شود. مدنی درباره تولید رنوکوئید برزیلی و هندی در ایران نیز می‌گوید که تولید این خودروها بستگی به این دارد که کدام خودرو برای رنو توجیه اقتصادی داشته باشد.

 رقیب کوچک‌ها

برخی کارشناسان خودرو معتقدند رنو کوئید در ایران رقیب خودروهای زیر 30 میلیون تومان خواهد بود. فربد زاوه با بیان ‌اینکه تاکنون تنها رنو کوئید توانسته وارد قلمرو دو غول‌ بزرگ خودروسازی شود؛ می‌گوید که تولید این خودرو می‌تواند رقابت خوبی را ایجاد کند.

او با تاکید بر اینکه تولید این خودرو موجب افزایش کیفیت و متعادل شدن قیمت‌ها می‌شود، اضافه می‌کند که رنو کوئید و محصولاتی که قیمت مشابه دارند نه با پژو 206 و پژو 405 که بیشتر با پراید قابل مقایسه هستند. زاوه این را هم می‌گوید که رنو کوئید می‌تواند رقیب خوبی برای پراید هاچ‌بک باشد اما قیمت پراید از آن ارزان‌تر است. بنابراین رنوکوئید جایگزین پراید نخواهد شد و پراید همچنان مشتری خود را خواهد داشت. آنطور که او می‌گوید با تولید رنو کوئید بیشترین آسیب را تیبا دو می‌بیند. البته این موضوع بستگی به قدرت خرید دارد؛ اگر قدرت خرید افزایش پیدا کند مردم دیگر سراغ پراید نمی‌روند و در این صورت خودروسازها متضرر می‌شوند.

زاوه توضیح می‌دهد که با قاطعیت نمی‌توان گفت تولید رنو کوئید در ایران غوغا کند چراکه بازار ایران عجیب است اما امکان دارد یک مقداری جایگزین خودروی پراید و پژو 206 شود اما پژو 206 بازار خود را حفظ خواهد کرد.

او این را هم می‌گوید که رنو کوئید برای آنها که به‌دنبال خودروهای کوچک هستند، جایگزین خوبی است ضمن‌اینکه می‌تواند مقداری از حجم بازار را افزایش دهد اما نمی‌تواند موجب متضرر شدن خودروسازها شود. زاوه درباره ایمنی این خودرو نیز می‌گوید که نتایج تست‌ها نشان می‌دهد رنو کوئید از پراید مستحکم‌تر است؛ ضمن ‌اینکه با استانداردهای 2016 پاس می‌شود در حالی که بعید است پژو 206 و 405 این استانداردها را پاس کنند. با این توضیحات، اگر رنو سه ستاره ایمنی را برای حضور در ایران دریافت کند، طبیعتا محصول امن‌تری از پراید، پژو 206 و پژو 405 خواهد بود.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۵:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد