بورس کالا در پی سهم 30 درصدی بخش کشاورزی تا سه سال آینده است

بورس کالا در پی سهم 30 درصدی بخش کشاورزی تا سه سال آینده است
مدیرعامل بورس کالای ایران از هدفگذاری برای افزایش 30 درصدی سهم بخش کشاورزی در معاملات بورس کالای ایران تا سه سال آینده خبر داد و گفت: طبق ماده 33 قانون افزایش بهره وری ارزش معاملات این محصولات به 20 هزار میلیارد ریال نزدیک می شود.

«حامد سلطانی نژاد»  در دوره آموزشی آشنایی با ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی (طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی) افزود: بخش کشاورزی در سال های گذشته در بورس کالا نقش جدی نداشت اما اکنون با اجرای قوانین و مقررات بازرگانی مربوط توانسته است در بورس کالای کشاورزی نقش پررنگی بازی کند.
سلطانی نژاد گفت: خوشبختانه وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم به بورس کالا توجه ویژه ای دارد و به دنبال تحقق سیاست های بازار به جای شرایط یارانه ای است که این نگرش مترقی در وزارت جهاد کشاورزی در اجرای سیاست قیمت تضمینی در محصول ذرت دامی و جو به ما کمک می کند.
وی اضافه کرد: امسال با مصوبه هیات وزیران جو و ذرت دامی در بورس کالا عرضه شد و تلاش داریم سال آینده محصولات بیشتری به معاملات بورس کالا اضافه کنیم.

مطالبات جوکاران و ذرت کاران
مدیرعامل بورس کالا ایران اعلام کرد تاکنون 99 درصد جوکاران پول خود را گرفته اند و افزود: اکنون مطالبات و مابه التفاوت ناشی از فروش جو دامی 63 هزار کشاورز به طور کامل پرداخت شده است.
وی درباره معاملات صورت گرفته در زمینه جو دامی گفت: تا دیروز کل حجم معاملات صورت گرفته به تفکیک بازارهای فیزیکی و سپرده کالایی شامل بازار فیزیکی یک میلیون و 85 هزار تن و بازار گواهی سپرده کالایی 66 هزار تن جو دامی بوده است.
این مسئول مجموع ارزش مطالبات جوکاران کشور را 11 هزار میلیارد ریال (یک هزار و 100 میلیارد تومان) اعلام و اضافه کرد: هشت هزار و 40 میلیارد ریال ارزش کل معاملات فروش و یک هزار و 60 میلیارد ریال از محل مابه التفاوت به حساب کشاورزان کارسازی شده است.
وی گفت: در مهرماه عرضه ذرت در بورس کالا آغاز شد و قرار است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی حتی مابه التفاوت فروش ذرت در بورس کالا به قیمت تضمینی در دو هفته کاری واریز شود.

شکلگیری ساختار بازارمحور
سلطانی نژاد گفت: ساختار بازار محوری در بخش محصولات کشاورزی به تدریج در حال شکلگیری است و امیدواریم این ساختار به شکل کامل اجرا شود و در سالهای آینده طرح قیمت تضمینی را انجام بدهیم
مدیرعامل بورس کالای ایران یادآوری کرد: ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا به مدت زمان نگهداری محصولات وابسته است؛ به طوری که گندم و دانه های روغنی به دلیل اعطای یارانه برای خرید و فروش دارای ملاحظاتی است که در صورت برنامه ریزی و سیاستگذاری جدید می تواند در بورس کالا عرضه شود.
به گفته سلطانی نژاد، تنظیم بازار محصولات کشاورزی می تواند با اوراق سلف تنظیم شود به طوری که می توانیم برای تنظیم بازار شکر نیز از عرضه اوراق سلف استفاده کنیم تا این بازار متعادل شود.
بورس کالا بازاری برای عرضه مواد و محصولات پایه صنعتی، پتروشیمی، معدنی و کشاورزی است و بر این اساس چندی پیش نیز عرضه برخی محصولات کشاورزی مانند جو دامی در بورس کالا آغاز شد.
به باور کارشناسان، عرضه محصولات در بورس کالا، باعث شفافیت معاملات شده و جلو انحصار و رانت را می گیرد.

منبع خبر: ایرنا
  ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۰:۵ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد