سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی

سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی
در حالی سهم خودروسازان از تولید ناخالص داخلی (GDP) طی سال گذشته در حدود 2/ 2 درصد بود که مقایسه میزان این سهم با سال 93 نشان از کاهش 5/ 0 درصدی این شاخص دارد.

بر این اساس، از یک میلیون و 317 هزار و 500 میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی کشور در سال گذشته، خودروسازان داخلی با فروش 29 هزار و 402 میلیارد تومانی توانسته‌اند سهم 2/ 2 درصدی از GDP داشته باشند.در شرایطی سهم خودروسازان از GDP کاهش 5/ 0 درصدی را نشان می‌دهد که سال گذشته بنا به دلایلی چون کاهش قدرت خرید مشتریان، انتظار ورود خودروهای جدید ناشی از تسهیل مبادلات خارجی پس از امضای توافقنامه هسته‌ای و... مشتریان را از خرید خودرو رویگردان کرده بود. موضوعی که موجب شد صنعت خودرو کشور تنها 977 هزار دستگاه خودرو تولید کند. این در حالی است که خودروسازان طی سال 1393 به میزان یک میلیون و 150 هزار دستگاه خودرو تولید کردند.

به گفته کارشناسان سهم صنعت خودرو كشور در GDPنشان از اهمیت این صنعت در رشد تولید، افزایش ارزش افزوده بخش صنعت و به‌خصوص رشد اقتصادی کشور دارد؛ بنابراین در صورتی که میزان سهم خودروسازی کشور از GDP کاهش پیدا کند، به معنی کاهش توليد خودرو در کشور و به‌دنبال آن افت توليد ناخالص ملي و درآمد كشور است. از آنجا که صنعت خودرو کشور اثر جدی در افزایش ارزش افزوده بخش صنعت دارد، قطعا این موضوع موجب افزایش تولید ناخالص داخلی کشور خواهد شد. بررسی سهم صنعت خودرو کشورهای دیگر در GDP سال 2015 نشان‌دهنده آن است که خودروسازی نقش مهمی در درآمدهای این کشورها دارد؛ به‌طوری‌که صنعت خودرو چین با تولید ناخالص داخلی10 هزار و 983 میلیارد دلار توانسته سهم 7 درصدی را به خود اختصاص دهد. بعد از چین، برزیل با یک هزار و 773 میلیارد دلار توانسته سهم 5 درصدی از تولید ناخالص داخلی را از آن خود کرده است.بر همین اساس کارشناسان معتقدند، صنعت خودرو کشور با برنامه‌ریزی می‌تواند سهم 2/ 2 درصدی خود در GDP را تا 5 درصد افزایش دهد. رقمی که نشان از اهمیت صنعت خودرو کشور در بخش تولید دارد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۶:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد