عرضه در بورس کالا متولی ندارد/رونمایی از فساد خفته در بازار قانونی

عرضه در بورس کالا متولی ندارد/رونمایی از فساد خفته در بازار قانونی
اعمال مدیریت گرید تنها راه جلوگیری از جولان دلال ها در بورس کالا و شکستن اتحاد نامقدس برخی مجتمع ها با واسطه هاست

مدیراجرایی تعاونی پلاستیک تهران با بیان اینکه برای نظم بخشیدن به عرضه و تقاضا و به تعادل رساندن قیمت ها، بایستی مدیریت گرید برای معامله محصولات شرکت های پتروشیمی در بورس کالا اعمال شود، خاطرنشان کرد:دفتر صنایع پایین دست شرکت ملی پتروشیمی قصد دارد از طریق بروزرسانی قیمت ها و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، مدیریت گرید را در این مجتمع ها پیاده سازی کنند که در صورت عملیاتی شدن آن دیگر شاهد التهاب در بازار مواد اولیه و ایجاد اختلال درخط تولید صنایع پایین دست نخواهیم بود .

محسن میهن خواه عرضه قطره چکانی و عرضه زیاد را مشکل ساز دانست و افزود:درعرضه زیاد محصولات پتروشیمی در بورس کالا، مواد به مچینگ می روند و این اقدام باعث می شود تا مواد اولیه در انبارهای یک گروه خاص تجمیع شود واین افراد از طریق زد و بند با برخی مجتمع های پتروشیمی آنها را وادار به عرضه قطره چکانی  و یا توقف عرضه آن محصول در بورس کنند تا خود بتوانند در بازار مواد اولیه موج سواری بپردازند.

وی با اشاره به اینکه بحران پی وی سی در تابستان گذشته از آنجایی آغاز شد که چهار مجتمع بندر امام، اروند، غدیر و آبادان با کم کردن عرضه مواد در بورس کالا به نوسان شدید قیمتی و کمیاب شدن این محصول دامن زدند، اظهار داشت: پس از اعتراضات گسترده فعالین پایین دست پتروشیمی این ۴ مجتمع با ظرفیت های ۵ تا ۱۰ هزار تن محصول پی وی سی را در بازار عرضه کردند و اکنون کار به جایی رسیده است که قیمت این محصول در بازار آزاد حتی ارزان تر از بورس کالا است و به نظر می رسد این کالا به دلیل نبود خریدار به از هفته آینده به مچینگ برود.

این فعال صنایع پایین دست پتروشیمی یادآور شد: از سویی شرکت های پتروشیمی قانونا می توانند با یک صورت جلسه، مجوز صادرات بگیرد و این موضوع می تواند برای برخی مواد اولیه خطوط تولید صنایع پایین دست پتروشیمی در ماه های بعدی خلا ایجاد کند و مجتمع ها نتوانند پاسخگوی نیاز بازار داخلی باشند.

میهن خواه در ادامه گفت:در مقطعی گرید پلی اتیلن سنگین ۰۰۳۵به دلیل عرضه کم در بازار نایاب شد و قیمت آن سر به فلک کشید. ما اطلاع داشتیم که مجتمع ها ۲۰ هزار تن از این محصول را در انبارهای خود ذخیره کرده اند اما این شرکت ها به جای عرضه آن به بازار تشنه بورس آن را صادر کردند.پس از آن بحران کمبود مواد، اکنون کار به جایی رسیده است که قیمت گرید ۰۰۳۵در بازار آزاد حتی از بورس ارزان تر است.

وی با بیان این موضوع که بالا پایین شدن عرضه در بورس کالا باعث می شود تا موجودی مواد برای مصرف کننده دائما نوسان داشته باشد، خاطر نشان کرد: کسی نمی تواند بر این نابسامانی ها در عرضه کنترل داشته باشه و فقط تشکل ها هستند که به این موارد اعتراض می کنند وگرنه متولی که به این مشکلات رسیدگی کند، وجود ندارد.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳:۴۵ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد