بهبود بنیادین بازار پلیمرها از بستر بورس کالا

بهبود بنیادین بازار پلیمرها از بستر بورس کالا
ثبت معاملاتی جذاب در بورس کالا در کنار رونق نسبی عرضه‌ها، وجود تقاضا در بازار آزاد و رشد قیمت‌های پایه 4 ضلع مربعی را تشکیل می‌دهند که از بهبود بازار پلیمرها در روزهای اخیر حکایت می‌کند. معاملات پلیمرها در بورس کالا در روز گذشته از جذابیت محسوس عرضه‌ها خبر می‌دهد تا جایی که بسیاری از گریدها با رقابت مورد معامله قرار گرفت.

ثبت معاملاتی جذاب در بورس کالا در کنار رونق نسبی عرضه‌ها، وجود تقاضا در بازار آزاد و رشد قیمت‌های پایه 4 ضلع مربعی را تشکیل می‌دهند که از بهبود بازار پلیمرها در روزهای اخیر حکایت می‌کند. معاملات پلیمرها در بورس کالا در روز گذشته از جذابیت محسوس عرضه‌ها خبر می‌دهد تا جایی که بسیاری از گریدها با رقابت مورد معامله قرار گرفت. باز هم PVC، پلی پروپیلن‌های نساجی، گریدهای سنگین اکستروژن، پلی اتیلن ترفتالات نساجی و حتی پلی اتیلن‌های سبک خطی را می‌توان جذاب‌ترین معاملات روز گذشته در بورس کالا به‌شمار آورد. این در حالی است که با توجه به رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا، شاهد رونق نسبی عرضه‌ها بودیم که همین عرضه بسیاری از گریدهای کالایی، خود دلیلی شد برای کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد که سیگنال مهم و مثبتی برای بازار آزاد به‌شمار می‌آید. در هر حال بدون توجه به معاملات مچینگ، بیش از 36 هزار تن انواع مختلف پلیمرها در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفت که با احتساب معامله 15 هزار تن پلیمر در روز دوشنبه می‌توان از رونق بازار در هفته جاری خبر داد. به نظر می‌رسد رشد قیمت‌های پایه، وجود تقاضا در بازار آزاد و جذابیت نسبی عرضه‌ها باز هم تاثیر خود را در بازار پلیمرها بر جای گذاشته که بهبود بازار را نوید می‌دهد.

در بازار آزاد شاهد بازگشت قیمت‌ها از سطوح رویایی روزهای قبل بودیم هرچند که برخی از کالاها باز هم رشد قیمت داشته ولی در نهایت، بازار آزاد پلیمرها با یک گام عقب‌نشینی و تعدیل نرخ، وارد یک فاز تثبیت نرخ شد. با توجه به وجود تقاضا در بازار آزاد در کنار نگاه فعالان بازار به حجم عرضه‌ها در بورس کالا، می‌توان این گونه استناد کرد که بازار آزاد پلیمرها با اهرم معاملات بورس کالا و با اتخاذ موضع احتیاطی به دورانی جدید پای می‌گذارد که بهبود روند تولید در صنایع پایین دستی را تسریع خواهد کرد. در هر حال کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد در کنار ثبت حجم معاملاتی جذاب در بورس کالا، مواردی است که از رشد بنیادین بازار پلیمرها حکایت کرده که سیگنال مثبتی برای کل بازار به شمار می‌آید.

نگاهی به حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که حجم تقاضا افزایش یافته و به کمک وجود عرضه در بورس و بازار، حجم معاملات نیز افزایش یافته است. این رشد حجم معاملات خود دلیلی متقن از بهبود وضعیت تولید در صنایع پایین دستی است، ولی باز هم نمی‌توان شائبه سفته‌بازی‌ها را از نظر دور داشت که همین نکته نیز وجود تقاضا در بازار داخلی و از سوی مصرف‌کنندگان نهایی را تا حد زیادی اثبات می‌کند. با توجه به افزایش آرام و ادامه‌دار قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی در کنار رشد بهای ارز آزاد در بازار داخلی، تقریبا تمامی هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا بوده‌ایم که این روند افزایشی، می‌تواند باز هم ادامه یابد. با توجه به همین واقعیت نیز شاهد رشد ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار آزاد هستیم؛ بنابراین خرید از بورس کالا حتی به صورت سلف و فروش در بازار آزاد می‌تواند سودمند بوده و فاصله قیمتی بین بورس و بازار در کنار رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا به‌صورت توأمان، پتانسیل رشد نرخ را فراهم می‌سازد. همین ویژگی خود دلیلی برای رشد حجم خرید در بورس کالا بوده و همچنین تولیدکنندگان با خیال راحت اقدام به خرید مواد اولیه خود می‌کنند. با توجه به این شرایط می‌توان با خوش‌بینی بیشتری به بهبود وضعیت تولید در صنایع پایین دستی امیدوار بود.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۷:۳۹ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد