اونس طلا : هجوم به پناهگاه‌ها از ترس ترامپ

اونس طلا : هجوم به پناهگاه‌ها از ترس ترامپ
بازارهای جهانی تحت‌تاثیر خوش شانسی نامزد جنجالی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده‌اند. رشد جایگاه دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات هفته آینده باعث افت شاخص‌های بورس، ارزش دلار و نفت و رشد بهای پناهگاه‌های سرمایه شده است.

بازارهای جهانی تحت‌تاثیر خوش شانسی نامزد جنجالی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده‌اند. رشد جایگاه دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات هفته آینده باعث افت شاخص‌های بورس، ارزش دلار و نفت و رشد بهای پناهگاه‌های سرمایه شده است.

 به این ترتیب اونس طلا روز چهارشنبه را نیز با قیمت 1290 دلار آغاز کرد و بعد رو به رشد بیشتر گذاشت. البته قیمت‌های بالا مانند همیشه سودگیری برخی معامله‌گران را افزایش و در نتیجه فشار روی طلا را بیشتر می‌کرد. قیمتی که تا ساعت 6:30 عصر چهارشنبه برای اونس ثبت شد، 1303 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد، به ویژه از آن رو که در ساعات پایانی شب گذشته، بیانیه نوامبر بانک مرکزی آمریکا نیز منتشر شد. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو چهارشنبه شب به نشست دو روزه نوامبر پایان داد و گرچه بعید است حالا که شما این گزارش را می‌خوانید تغییری در سیاست پولی فدرال رزرو اعمال شده باشد، جزئیات و لحن بیانیه در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا به شدت دیده‌بانی می‌شود. احتمال اینکه آخرین نشست این کمیته در سال 2016، در ماه دسامبر شاهد تصویب انقباض پولی باشد، بسیار زیاد است. در صورت چنان رخدادی، طلا دست کم در کوتاه‌مدت تحت فشار قرار خواهد گرفت.

سه‌شنبه خوب

اونس روز سه‌شنبه تا اوج یک ماهه بالا رفت. دلار که به ‌دلیل رشد جایگاه ترامپ در نظرسنجی‌ها با افت روبه‌رو شده، با افت خود به طلا کمک کرد. علاوه ‌بر این تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن نیز با افزایش مواجه شد. همزمان تحلیل‌های فنی نیز با طلا همراه بود؛ چراکه بهای اونس تنها حدود دو هفته پیش در میانه کانال 1200 دلار بود. دیگر عاملی که در این روز به طلا کمک کرد، انتشار داده‌های خوب از اقتصاد چین بود. دومین اقتصاد بزرگ جهان که بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده طلا در جهان است، سه‌شنبه اعلام کرد شاخص مدیران خرید این کشور در ماه اکتبر به 2/ 51 واحد رسیده است. این شاخص در ماه سپتامبر روی عدد 4/ 50 واحد ایستاده بود. رقم ماه اکتبر نه تنها بهتر از ماه قبل از آن بود؛ بلکه از پیش‌بینی‌ها نیز بهتر بود. یک عامل مهم که در دومین روز کاری هفته به ضرر طلا عمل کرد، افت بهای نفت خام به کف 5 ماهه بود.

چهارشنبه فرار

اونس طلا روز چهارشنبه پس از حدود یک ماه از مرز کانالی عبور کرد. مهم‌ترین دلیل رشد روز چهارشنبه هم هراس سرمایه‌گذاران از احتمال پیروزی نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا بود. افت شاخص دلار روز گذشته نیز ادامه یافت.روز گذشته، بازارهای سهام آسیا به کف 7 هفته‌ای رفتند و بورس‌های اروپایی نیز کف یک ماهه را تجربه کردند. افت بورس‌ها بخشی از سرمایه‌ها را به‌سوی بازار فلزهای گرانبها آورد تا اثر ترامپ روی طلا تشدید شود. همزمان ارزهای پناهگاه مانند فرانک سوئیس و ین ژاپن نیز رشد کردند. اوراق بهادار 10 ساله آمریکا نیز چهارشنبه برای سومین روز متوالی با رشد ارزش و افت بازدهی روبه‌رو شد.یک تحلیلگر برجسته فنی بر این باور است که برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند قیمت جهانی طلا را به بیش از 1500 دلار در هر اونس افزایش دهد. به نقل از پایگاه اینترنتی «سی ان بی سی»، ران ویلیام استراتژیست ارشد موسسه «آر دبلیو مارکت» می‌گوید: «برگزاری انتخابات آمریکا و تنش‌های سیاسی در این کشور موجب خواهد شد تا رابطه معکوس بین ارزش دلار و قیمت طلا از بین برود.»

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۲:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد