واکنش بازار به نوبرانه‌های ماشین خارجی

واکنش بازار به نوبرانه‌های ماشین خارجی
در شرایطی که بازار خودرو کشور (چه داخلی‌ها و چه خارجی‌ها) این روزها در رکود به‌سر می‌برد، ورود مدل‌های 2017 ماشین خارجی از یک سو و کمبود عرضه از سوی دیگر، سبب افزایش قیمت روز خودرو در بازار شده است.

بنابر گفته فعالان بازار، طی یکی دو هفته گذشته انواع مدل‌های جدید (2017)ماشینهای خارجی وارد کشور شده که در مقایسه با مدل‌های 2016 چند میلیون تومان گران‌تر هستند. معمولا ورود ماشین خارجی مدل2017 به ایران هر ساله در همین مقطع زمانی آغاز و انواع برندها به تدریج محصولات جدیدشان را به بازار کشور عرضه می‌کنند.

با توجه به تفاوت‌های ظاهری و گاهی فنی، مدل‌های جدید همواره با قیمت بالاتری عرضه می‌شوند و حتی بازارشان تا مدتی با حباب قیمتی دست و پنجه نرم می‌کند. «حباب قیمتی» البته موضوعی عادی در بازار خودرو ایران به شمار می‌رود و گاهی دامان داخلی‌ها را می‌گیرد و گاهی هم روی شانه وارداتی‌ها می‌نشیند.اما عرضه خودروهای 2017 به ایران در حالی آغاز شده که این روزها بحث بر سر ممنوعیت واردات برخی خودروهای خاص بالا گرفته است. بر این اساس، علاوه‌بر خودروهای برندآمریکایی، خودروهای متعلق به سایر شرکت‌ها و ساخته شده در این کشور نیز اجازه ورود به ایران را ندارند.از جمله این خودروها می‌توان به تویوتا کمری هیبرید و انواع مدل‌های هوندا و بی‌ام‌دبلیو‌های شاسی‌بلند اشاره کرد.هرچند با ورود مدل‌های 2017 ، خودروهای 2016 با افت قیمت مواجه می‌شوند، با این حال به‌نظر می‌رسد این داستان در مورد خودروهای ممنوعه، وارونه است.به‌عبارت بهتر، خودروهایی که واردات شان متوقف شده، چون فاقد مدل‌های جدید در بازار هستند، احتمال افزایش قیمت روز خودرو وجود دارد، حال آنکه سایر خودروها در اثر ورود مدل‌های جدید، با نزول قیمت مواجه می‌شوند.

گپ قیمتی خودروهای وارداتی

به بازار برویم و ببینیم اوضاع و احوال قیمت روز خودرو چه داخلی و چه وارداتی به چه شکل است.ابتدا از وارداتی‌ها شروع کنیم که این روزها مشتریان با افزایش قیمت در این بازار مواجه‌اند. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر اختلاف قیمتی تا مرز 25 میلیون تومان بین مدل‌های 2017 و 2016 خودروهای خارجی در ایران به چشم می‌آید. بر این اساس، هم‌اکنون سانتافه 2017 قیمتی برابر با 227 میلیون تومان دارد و این در حالی است که مدل 2016 آن را می‌توان با 217 میلیون تومان خرید. همچنین قیمت توسان جدید 195 میلیون تومان تعیین شده که در مقایسه با مدل 2016 حدود 15 میلیون تومان گران‌تر است. در بین دیگر خودروهای وارداتی، اپتیمای 2017 قیمتی برابر با 205 میلیون تومان دارد، حال آنکه مدل قبلی اش 25 میلیون تومان ارزان‌تر به مشتریان عرضه می‌شود. از بازار سراتو نیز خبر می‌رسد که مدل 2017 آن قیمتی برابر با 147 میلیون تومان دارد و این نشان می‌دهد مدل جدید حدود 8 میلیون تومان گران‌تر از سراتوی 2016 عرضه شده است. فعالان بازار بر این باورند که مدل‌های 2016 با افت قیمت (شاید در حد دو سه میلیون تومان) مواجه خواهند شد و ازآن سو بعید است قیمت 2017‌ها بالاتر از اینکه هست، برود.

افزایش قیمت برخی داخلی‌ها

چرخی اما در بازار خودروهای داخلی بزنیم و ببینیم قیمت انواع خودرو در این بازار چه تغییراتی را به خود دیده است.بنا به گفته فعالان بازار، طی هفته جاری برخی خودروهای تولید داخل، با افزایش قیمت مواجه شده و برخی نیز ثابت مانده‌اند.بر این اساس، هم‌اکنون پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 39میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت یک میلیون تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. این افزایش قیمت دامان 206 تیپ 2 را نیز گرفته، به نحوی که این محصول در حال حاضر 34 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد. بنابراین تیپ 2 حدود یک میلیون و 100هزار تومان افزایش قیمت را به خود می‌بیند.از سوی دیگر اما پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز این هفته را با افزایش قیمت پشت سر گذاشت، به نحوی که 900 هزار تومان به قیمت آن اضافه شد. فعالان بازار در مورد سمند نیز از افزایش قیمت آن صحبت به میان آورده و تاکید می‌کنند که قیمت مدل EF7 در حال حاضر 32 میلیون تومان است. در بین دیگر خودرو‌های داخلی اما رانا بدون تغییر قیمتی خاص، هم‌اکنون 33 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد و تیبا هم در حال حاضر قیمتی معادل 25 میلیون تومان در بازار دارد. فعالان بازار اما در مورد پراید خبر از کاهش قیمت اندک یکی از مدل‌های آن می‌دهند. بر این اساس، پراید 132 با کاهشی 100 هزار تومانی هم‌اکنون 21 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.با این حال مدل 131 همچنان 21 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد و تغییری را به خود ندیده است. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90 مدل پارس خودرو قیمتی برابر با 40 میلیون تومان دارد و مدل اتومات نیز 49 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پارس تندر نیز با قیمتی برابر با 41 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود و مدل‌هاچ بک تندر یعنی ساندرو نیز 51 میلیون و 500 هزار تومان در مدل اتومات و 47 میلیون تومان در مدل دنده‌ای قیمت دارد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲:۱۲:۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد