پرداخت سود سهامداران متمرکز می‌شود

پرداخت سود سهامداران متمرکز می‌شود
با گذشت نیم قرن از فعالیت بورس تهران مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از راه‌اندازی سامانه‌ای خبر داد که براساس آن سود سهامداران به‌صورت تجمیعی توزیع می‌شود.

نيم قرن از فعاليت بورس تهران مي‌گذرد اما سهامداران هنوز در زمان دريافت سود سهام با مشكلات زيادي مواجه مي‌شوند. زماني كه شركت سپرده‌گذاري مركزي در حال تاسيس بود يكي از فعاليت‌هايي كه قرار بود به اين شركت سپرده شود پرداخت متمركز سود سهامداران بود.

شايد به جرأت بتوان گفت يكي از مشكلات بازار سرمايه پرداخت سود سهامداران با تأخير بسيار زياد از سوي شركت‌ها و همچنين پرداخت اين سود با مصايب بانكي بسيار زياد است. همه اين مشكلات منجر شده است كه سهامداران اصلا تمايلي به سرمايه‌گذاري بلندمدت و دريافت سود سالانه شركت‌ها نداشته باشند.

اكنون مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي از طراحي سامانه‌اي خبر داده است كه قرار است اين كار را به‌صورت متمركز انجام دهد. محمدرضا محسني مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي در گفت‌وگو با ملت بازار گفت: واقعيت آن است كه سهامداران به 2دليل عمده تغيير قيمت سهام و كسب بازدهي و سود تقسيمي وارد بازار سرمايه مي‌شوند اما متأسفانه در ايران عدم‌دسترسي آسان به سود تقسيمي شركت‌ها باعث شده اين مسئله منبع انگيزه سهامداران براي ورود به بورس نباشد.

محسني ادامه داد: به اين ترتيب شركت سپرده‌گذاري مركزي بر آن شده سامانه‌اي طراحي كند كه بتواند وظيفه تقسيم سود سهام شركت‌ها را برعهده بگيرد و به‌عبارت ديگر توزيع سود در سپرده‌گذاري متمركز شود.محسني گفت: سامانه دانش طي اين مدت در زمينه تقسيم سود سهام و ابزارهاي نوين مانند اسناد خزانه اسلامي فعاليت خود را آغاز كرده كه در اين فاصله 76سررسيد اوراق ابزار جديد و بازخريد انجام شده و 3200ميليارد ريال تقسيم سود در قالب حدود 15هزار تراكنش صورت گرفته است.

منبع خبر: همشهری انلاین
  ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۲۶:۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد