همه خودروهای داخلی، استانداردهای اجباری و زیست محیطی را دارند

همه خودروهای داخلی، استانداردهای اجباری و زیست محیطی را دارند
دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به انتقادهای خودرویی برخی نسبت به کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: همه خودروها استانداردهای اجباری کشور را دارند.

احمد نعمت بخش امروز شنبه در نشستی خبری به انتقادهای برخی نسبت به کیفیت خودروهای ساخت داخل گفت: اگر خودروها مطابق استانداردهای اجباری و با رعایت شاخص های زیست محیطی – از جمله استاندارد یورو 4- تولید نشود، آن خودرو اجازه شماره گذاری پیدا نمی کند.
بیژن زنگنه وزیر نفت، سید حسین قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده ناجا پیش از این به کیفیت، ایمنی و مصرف سوخت خودروهایی مانند پراید و نیسان انتقاد کرده بودند.
نعمت بخش گفت: ما خودروسازان در عمل به تعهدات خود به مردم، بد عمل کرده ایم و در تحویل خودرو تاخیر داشته ایم؛ من از این بابت عذرخواهی می کنم اما این شرایط نباید زمینه ای را فراهم کند که هر دوستی از راه برسد به صنعت خودرو انتقاد کند.
وی ادامه داد: پیش از این، خبرنگار صدا و سیما در گزارشی پراید را با داعش مقایسه کرد و این گزارش بازخوردهایی داشت که باعث شد صادرات ما به عراق کاهش یابد.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: سردار مومنی در سخنانی اعلام کرده است که پراید و نیسان بیشترین ایراد را دارند؛ این در حالی است که سایپا چند سال گذشته برای ارتقای کیفیت پراید ده ها میلیارد تومان هزینه کرد؛ برای نیسان نیز گاردان سه تکه، ترمز ای.بی.اس (ABS) تعبیه شد و برای این محصول، محدودیت سرعت ایجاد شد.
نعمت بخش درباره اینکه گفته می شود تعداد تصادف های پراید بسیار بیشتر از سایر خودروهاست، گفت: از سال 1372 تا 1394 تعداد پنج میلیون و 387 هزار دستگاه پراید تولید شده است که با توجه به تعداد کل تصادفات، فقط 2.3 درصد تصادفات مربوط به پراید است.
وی ادامه داد: در تصادفات همیشه به سه عامل خودرو، جاده و انسان اشاره می شود اما باید توجه داشته باشیم که یکی از دلایل کاهش تعداد تصادفات، حضور پلیس و دوربین های کنترل سرعت است؛ بنابراین، بهتر است عامل حضور پلیس نیز در کنار این سه عامل مورد توجه قرار گیرد.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: جانشین نیروی انتظامی اگر به محیط زیست علاقه مند است، معاینه فنی خودروها را جدی بگیرند؛ اکنون شاهدیم که اتوبوس، سواری و موتورسیکلت های دودزا از کنار پلیس رد می شوند و آنها هیچ برخوردی با این خودروها ندارند.
نعمت بخش در پاسخ به انتقاد وزیر نفت مبنی بر اینکه نیسان را بخاطر مصرف زیاد سوخت باید بخریم و در ذوب آهن ذوب کنیم، گفت: نیسان کاربراتوری در سیکل ترکیبی با بار، 20 لیتر در هر 100 کیلومتر و بدون بار 16 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف داشت که با دوگانه سوز شدن و تغییرات فنی، این رقم را به ترتیب به 13.5 و 11.5 درصد رساندیم.
وی اضافه کرد: پارسال 30 هزار دستگاه نیسان در کشور تولید شد که 24 هزار دستگاه دوگانه سوز، چهار هزار دستگاه دیزلی و 2 هزار دستگاه نیز با سوخت بنزینی بود.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: با دوگانه سوز بودن این خودرو و همچین کاهش ظرفیت باک بنزین از 70 لیتر به 40 لیتر، مصرف نیسان نیم لیتر در هر 100 کیلومتر است.
وی گفت: نیسان وانت، خودرویی است که با مصرف نیم لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر، ظرفیت جابجایی 2.1 تن بار را دارد؛ این در حالی است که بهترین وانت ما (تندر وانت)، با مصرف 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر، 750 کیلوگرم ظرفیت جابجایی دارد.
نعمت بخش از وزیر نفت خواست که کمک کند، وانت های گازسوز را جایگزین وانت های کاربراتوری کنیم.
دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر اینکه همه خودروهای کاربراتوری فرسوده هستند، گفت: با توجه به اینکه یک خودروی فرسوده 50 برابر یک خودروی صفر کیلومتر آلودگی ایجاد می کند، باید تلاش کنیم خودروهای فرسوده را جمع آوری کنیم.
وی ضمن اینکه مدعی شد مصوبه عرضه بنزین یورو 4 در هشت کلانشهر به طول کامل اجرایی نمی شود، گفت: میزان سولفور در گازوئیل باید حداکثر 50 پی.پی.ام باشد اما براساس آزمایش های انجام شده پژوهشگاه صنعت نفت روی گازوئیل پالایشگاه تهران، میزان سولفور گازئیل تولیدشده در این پالایشگاه 700 پی.پی.ام برآورد شد.
نعمت بخش در پاسخ به انتقادهای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کیفیت خودروهای داخلی گفت: در نامه ای سرگشاده به قاضی زاده هاشمی پاسخ داده ام؛ بهتر است دستگاه های دولتی در کار سازمان ملی استاندارد دخالت نکنند؛ اینکه می گویند خودروهای داخلی استاندارد نیست توهین به سازمان ملی استاندارد است.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: تحریم ها باعث شد در توسعه محصولات عقب بیافتیم اما اکنون با رفع تحریم ها، توسعه محصولات سرعت پیدا خواهد کرد؛ امیدواریم از طریق معرفی خودروهای جدید به بازار بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم.
سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی چهارشنبه هفته گذشته در دومین همایش فصلی پلیس راهور ناجا اعلام کرد: بیشترین خودروهایی که در معاینه فنی رد شدند، مربوط به خودروهای نیسان و پراید بوده که باید تلاش کنیم ایمنی و کیفیت را بویژه در این خودروها افزایش دهیم.
مومنی افزود: چرا باید خودروها در جایی از کشور تولید و در جایی دیگر از نظر ایمنی و آلایندگی رد شوند؟ هرچند برای انجام اقداماتی در این حوزه دیر شده است اما جلوی ضرر را هر موقع بگیریم منفعت است بر این اساس بخش صنعت باید اهتمام بیشتری برای ارتقای ایمنی و کیفیت خودروها در پیش بگیرد.
از ابتدای امسال تا پایان مهرماه 638 هزار و 599 دستگاه انواع خودروی سواری در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 27 درصد افزایش یافته است.
براساس برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو کشور در سال 1404 باید به سه میلیون دستگاه در سال افزایش یابد و یک سوم آن صادر شود.

منبع خبر: ایرنا
  ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۶:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد