روس‌ها اوپک را به بازی گرفته‌اند؟

روس‌ها اوپک را به بازی گرفته‌اند؟
در صورت عدم توافق اوپک، پیش‌بینی‌ها از افت قیمت نفت به 40 دلار حکایت دارد.

در فاصله زمانی کوتاه باقی‌مانده تا زمان برگزاری جلسه اوپک برای تصمیم‌گیری درباره کاهش تولید، کشورهای تأثیرگذار بر بازار همچنان مواضع ناهماهنگ و متناقضی دارند و همین شرایط بر پیچیدگی اوضاع افزوده است.

کمتر از یک ماه تا برگزاری جلسه اوپک برای تصمیم‌گیری درباره فریز نفتی باقی مانده‌است اما بنظر می‌رسد شرایط بیش از هر زمان دیگری نسبت به چند ماه گذشته پیچیده است و دستیابی به توافق کاملا در هاله‌ای از ابهام قراردارد؛ آمارها از رکوردشکنی روسیه در تولید نفت حکایت دارند در عوض آمریکا از کاهش تولید در سال جاری میلادی خبر می‌دهد!

عربستان هم با وجود قول‌های مساعدی که برای پایبندی به توافقات کاهش تولید داده همچنان سیاست "یکی به نعل و یکی به میخ" را دنبال می‌کند. یک روز تهدید می‌کند دوباره سطح تولید را بالا می‌برد فردای آن روز تهدید به هرگونه افزایش تولید را برداشت غلط رسانه‌ها می‌خواند.

در این میان ظاهرا روس‌ها بیشتر از دیگران "دو دوزه بازی" می‌کنند؛ سطح تولید نفت روسیه در اکتبر ٢٠١٦ میلادی به بیشترین میزان خود از زمان استقلال کشورهای جماهیر شوروی سابق رسید. آن‌گونه که وزارت انرژی روسیه گزارش کرده "سطح تولید نفت این کشور در ماه اکتبر با ٠,١ درصد افزایش نسبت به ماه سپتامبر به ١١ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز رسید که بیشترین مقدار از زمان استقلال کشورهای جماهیر شوروی سابق بشمار می‌رود".

از آنجایی که فروش نفت و گاز بیش از یک سوم درآمد دولت روسیه را تشکیل می‌دهد، افزایش سطح تولید نفت خام این کشور نشان می‌دهد پیوستنش به توافق جهانی فریز نفتی اوپک احتمالا دشوارتر شده باشد.

عرضه نفت اعضای اوپک نیز در ماه اکتبر در پی افزایش تولید نیجریه، لیبی و عراق رکوردشکنی کرد.

تولید نفت آمریکا در ٢٠١٦ کاهش می‎یابد

بر خلاف روس ها اما رئیس اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده "تولید روزانه نفت این کشور در سال جاری میلادی با ٨٠٠ هزار بشکه کاهش رو‎به‎رو خواهد شد".

ادم سیمینسکی این را هم گفته که " توافق احتمالی اعضای اوپک برای کاهش عرضه نفت همچنان از پشتوانه کافی برخوردار نیست. ممکن است که اوپک در این میانه نقشی داشته باشد، اما در نهایت خود بازار است چگونگی بازگشت توازن عرضه و تقاضا را تعیین می‎کند".

عربستان؛ همچنان یکی به نعل یکی به میخ

عصر روز گذشته رویترز از قول یک منبع آگاه خود در اوپک نوشت "عربستان تهدید کرده که در صورت عدم کاهش تولید نفت خام از سوی ایران، تولید خود را تا 12 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد". سعودی‌ها تهدید هم کرده اند که در صورت عدم توجه به درخواست آنان، نشست‌های اوپک را تحریم خواهندکرد.

این گزارش آن هم از قول یک منبع آگاه در حالی منتشر شد که سران اوپک از اظهار نظر درباره روند مذاکراتی که در آن نشست غیرعلنی انجام شده، خودداری کرده اند و نمایندگان ایران و عربستان نیز در این باره موضع رسمی اتخاذ نکردند.

چند ساعتی از انتشار این خبر که بازتاب وسیعی هم داشت نگذشته بود که  دولت عربستان سعودی با رد آن تاکید کرد" ما تهدید نکرده‌ایم که تولید نفت خود را به 12 میلیون بشکه در روز افزایش می دهیم. مطلبی که خبرگزاری‌های جهان با این مضمون منتشر کرده اند به هیچ‌وجه درست نیست".

اوپکی‌ها توافق نکنند چه بلایی سر قیمت جهانی نفت خواهد آمد؟

گذشته از اینکه عربستان تهدیدی کرده باشد یا نه بالا بودن احتمال عدم توافق اعضای اوپک بر سر کاهش تولید، بازار پیش بینی درباره نتایج احتمالی این شکست را داغ کرده است؛ موسسه مالی «گلدمن ساکس» در این باره پیش بینی کرده "در صورتی که سازمان اوپک نتواند به توافقی در زمینه کاهش تولید نفت دست یابد، قیمت جهانی نفت تا 40 دلار کاهش خواهد یافت".

یکی از تحلیلگران موسسه گلدمن در این باره اظهار کرد: "نبود پیشرفت در مذاکرات تعیین محدودیت‌ سطح تولید، باعث شده شانس دست‌یابی به یک توافق نفتی کاهش یابد."

تحلیلگران بلومبرگ هم معتقدند "با افزایش تولید نفت کشورهای نیجریه و لیبی، کار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش مازاد عرضه بازار سخت تر شد".

لیبی در اکتبر  بیشترین حجم نفت خام را از اواخر سال 2014 تولید کرد. وزیر نفت نیجریه  هم اعلام کرده "کشورش برای نخستین بار از ابتدای امسال تاکنون روزانه 2 میلیون بشکه نفت تولید می کند".

تحلیلگران تأکید دارند"تا زمانی که نیجریه و لیبی به افزایش تولید ادامه دهند، زحمت اوپک برای دستیابی به برنامه محدودسازی تولید این سازمان بیشتر و بیشتر خواهد شد".

منبع خبر: خبر آنلاین
  ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۷:۱۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد