سوخت‌گیری بازار مس برای صعود مجدد

سوخت‌گیری بازار مس برای صعود مجدد
بازار مس به یکی از جذاب‌ترین بازارها تبدیل شده، زیرا دورخیزی مقتدرانه را در بازارهای جهانی آغاز کرده و روزهایی روشن را در پیش دارد اما برای ثبت رکوردهایی بهتر به زمان نیاز داشته تا بتواند پتانسیل‌های رشد قیمتی را جمع‌آوری کند.

بازار مس به یکی از جذاب‌ترین بازارها تبدیل شده، زیرا دورخیزی مقتدرانه را در بازارهای جهانی آغاز کرده و روزهایی روشن را در پیش دارد اما برای ثبت رکوردهایی بهتر به زمان نیاز داشته تا بتواند پتانسیل‌های رشد قیمتی را جمع‌آوری کند.
مس که در سال‌های اخیر تجربه قیمت‌هایی بالاتر از 10 هزار دلار را داشته، این بار با رسیدن به قیمتی نزدیک به 5هزاردلار، جشن پیروزی برگزار کرده و با هجوم خریداران و سفته بازها رو‌به‌رو شده که شرایط بهتری را در آینده نوید می‌دهد. در هر حال رشد قیمت مس و رسیدن به نرخ‌هایی بیش از 5هزاردلاردر در 5 مهرماه با عنوان رویای روزهایی تیره پیش‌بینی شده بود که هم‌اکنون این ادعا محقق شده اگرچه باز هم شاهد کاهش قیمت‌ها از این سطوح بودیم. به عبارت دیگر رویای با رسیدن به قیمت 5 هزاردلار خودنمایی کرد، ولی اوضاع خاکستری بازار مس، باعث شد تا این سطوح قیمتی دیری نپاییده و بازار این سطح قیمتی را از دست بدهد. البته در روزهای اخیر باز هم شاهد رشد مقطعی بهای مس بودیم.
آخرین آمارها از بورس فلزات لندن نشان می‌دهد که بهای جهانی مس در پایان هفته گذشته به 4943 دلار در هر تن برای خرید فیزیکی و تسویه نقدی رسیده، ولی برای خرید سلف و تحویل سه ماه آینده، بهای مس 4958 دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفته است. همین رویکرد نشان می‌دهد که بازار به رشد قیمت‌ها خوش بین بوده و حتی حاضر است تا قیمت بیشتری را برای تحویل در 3 ماه آینده بپردازد. ارائه آمار اشتغال آمریکا، امکان بهبود وضعیت صنعتی در کشورهای مصرف‌کننده بزرگ مس همچون آمریکا و آلمان، بهبود شاخص PMI چین، کاهش ارزش دلار آمریکا و تمایل سرمایه‌گذاران به خرید مس مواردی بود که به تقویت قیمت‌های سلف کمک کرد.

مس، قیمت مس، نوسان قیمت مس

به نظر می‌رسد هم‌اکنون بازار مس در حال جذب پتانسیل‌هایی جدید برای افزایش مجدد قیمت‌ها است ولی این رویکرد جالب در بازار مس به زمان بیشتری نیاز داشته، اما داده‌های بنیادین در این بازار از رشد بیشتر قیمت‌ها در میان مدت حکایت می‌کند. موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن در اقصی نقاط جهان نشان می‌دهد که موجودی مس پس از رسیدن به رقمی نزدیک به 380 هزار تن، مجددا وارد یک فاز کاهشی شده و تا 310 هزار تن کاهش یافته است. با توجه به وجود تقاضای موثر در بازارهای جهانی برای خرید فیزیکی در کنار امکان کاهش رشد عرضه، می‌توان این‌گونه استناد کرد که موجودی انبارها باز هم پتانسیل کاهش داشته و ممکن است تا کمتر از 300 هزار تن نیز کاهش یابد. هرچند که به‌صورت کلی این رقم نیز نسبتا بالاست، ولی خوش بینی فعالان بازار و مخصوصا سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی، می‌تواند پتانسیل مجددی برای رشد قیمت‌ها ایجاد کند، ولی زمانبر خواهد بود. در هر حال کاهش سرمایه‌گذاری‌های جدید در بسیاری از معادن در کنار خوش‌بینی‌های ایجاد شده و البته امکان رشد تقاضا در بازارهای جهانی، مواردی است که به جذابیت خرید این کالا منجر شده است.
هرچند نوسان بهای مس در بازارهای جهانی در سال‌های گذشته از وضعیت کلی بازارها و اقتصاد جهانی تاثیر پذیرفته بود ولی در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که بازار مس بیش از شرایط جهانی، به رفتار عرضه و تقاضای فیزیکی وابستگی بیشتری پیدا کرده بود، ولی به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر، باز هم شرایط بازارهای مختلف بر قیمت این فلز تاثیر‌گذار بوده است. این وضعیت را باید جدی ارزیابی کرد، زیرا بازارهای جهانی خود استعداد تغییرات بسیاری دارد و می‌توان به رشد کلی در غالب بازارهای کالایی امیدوار بود.
در روزهای پیش رو انتخابات آمریکا می‌تواند به سیگنالی تاثیرگذار بر بازارهای جهانی بدل شود، هرچند که تاثیر آن مقطعی خواهد بود، ولی در صورتی که ترامپ پیروز این رقابت باشد، شرایط تغییر بیشتری را تجربه خواهد کرد. از سوی دیگر جهت‌گیری کلی در غالب بازارهای کالایی از تمایل به رشد قیمت‌ها حکایت می‌کند بنابراین، امکان افزایش قیمت مس نیز در این چارچوب قابل رهگیری و بررسی خواهد بود. این در حالی است که تمایل به رشد در بازارهای جهانی با کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر با مانع جدی رو‌به‌رو شده است که از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته است. این در حالی است که بازارها همچون گذشته به نوسان قیمت نفت خام واکنش شدیدی نشان نمی‌دهند، اما باز هم نمی‌توان از کنار این فاکتور مهم و تاثیرگذار به آرامی عبور کرد.
همان‌گونه که طلا در سال‌های اخیر به‌عنوان محملی نسبتا امن برای بسیاری از دارایی‌ها مورد توجه بوده و رشد قیمت این کالا در روزهای اخیر نیز باز هم چنین استدلالی را در برابر انتخابات آمریکا، صحیح نشان داده است، این بار مس نیز به بستری امن برای سرمایه‌گذاری بدل شده است. دلیل این ادعا را می‌توان در رفتار صندوق‌های سرمایه‌گذاری و پوشش ریسک تعقیب کرد، زیرا به سمت خرید مس حرکت کرده و مخاطبان خود را نیز به اتخاذ این رویکرد احتیاطی تشویق کرده‌اند. به گزارش بلومبرگ در هفته منتهی به ابتدای نوامبر، بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سفته بازان بزرگ و حرفه‌ای، موقعیت‌های خرید طولانی مدت خود را بر خرید مس با سقف نوسان قیمت 20درصدی قرار داده‌اند.
به گزارش بلومبرگ معاملات طولانی مدت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار آمریکا در ابتدای سال میلادی جاری رقمی کمتر از 30 هزار معامله در روز بوده، ولی در روزهای اخیر، این رقم به 67 هزار و 806 قرارداد افزایش یافته که نشان می‌دهد دورنمای مثبتی در برابر این بازار متصور است. در صورت پذیرش احتمال رشد قیمت‌ها در آینده، شاید روزهای پیش‌رو زمانی ایده‌آل برای خرید به شمار آمده که از یکسو به خوش‌بینی‌ها دامن زده و از سوی دیگر پتانسیل رشد بهای مس را تقویت می‌کند. از سوی دیگر خبرها از حجم عرضه مس نشان می‌دهد که امکان تضعیف رشد تولید یا حتی عقب‌نشینی عرضه‌ها نیز وجود داشته که قطعا با کاهش موجودی انبارها در بورس‌های کالایی جهان خودنمایی خواهد کرد. در صورت تحقق چنین رخدادی باز‌هم رشد پیش روی قیمت مس، توجیه‌پذیر بوده و باید باز هم به قیمت‌هایی بالاتر از 5 هزاردلار در هر تن امیدوار بود. با توجه به تمامی این موارد در کنار جهت‌گیری مثبت اقتصاد جهانی، انتظار رشد قیمت‌ها و افزایش سفته بازی، ترس از کاهش بیشتر موجودی انبارها، خوش‌بینی از افزایش حجم تولیدات صنعتی در اقصی‌نقاط جهان و البته امکان عقب‌نشینی خریداران تنها در کوتاه‌مدت می‌توان به رشد مجدد قیمت‌ها در میان‌مدت تا دراز‌مدت خوش بین بود. در هر حال با توجه به تجربه مس 5 هزاردلاری، دستیابی مجدد این بازار به این قیمت و حتی عبور از این سقف قیمتی چندان دور از ذهن نیست.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۷:۵:۵۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد