فزونی واردات بر صادرات تجهیزات برق حتی در شرایط رکود/ سهم ۱۰ درصدی اشتغال در صنعت برق

فزونی واردات بر صادرات تجهیزات برق حتی در شرایط رکود/ سهم ۱۰ درصدی اشتغال در صنعت برق
رئیس کمیته صادرات سندیکای صنعت برق با بیان اینکه واردات کالا و تجهیزات برق، بیشتر از صادرات است، گفت: رکود صنعت برق به خاطر کاهش تقاضای وزارت نیرو در تجهیزات و ناتمام ماندن پروژه‌های این وزارتخانه است.

پیام باقری امروز در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق و در نشست تخصصی راهکارهای ارتقای توانمندی‌ داخلی و توسعه صادرات گفت: صنعت برق درون‌زا، برونگرا و دانش‌بنیان مبتنی بر اهداف اقتصاد مقاومتی است، بنابراین صنعت برق سهم 10 درصدی از اشتغال با بیش از 2 هزار بنگاه را به خود اختصاص می‌دهد.

باقری با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد تولید برق توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و تا پایان برنامه ششم توسعه این عدد از مرز 80 درصد خواهد گذشت، اظهار داشت: در سال 94 سهم 98.7 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی به صنعت برق اختصاص داشت و در حال حاضر نیز 3 میلیارد دلار پروژه در خارج از کشور در دست اجراست و به 40 کشور نیز صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه برق صورت می‌گیرد.

رئیس کمیته صادرات سندیکای برق ادامه داد: متأسفانه سهم واردات کالا و تجهیزات برق علی‌رغم وجود توانمندی‌ بالای تولیدات داخل، بیشتر از صادرات است، به طوری که 227 میلیون دلار صادرات کالا و تجهیزات برق انجام می‌شود و 676 میلیون دلار واردات کالا و تجهیزات برق داریم که این نگران‌کننده است.

باقری ادامه داد: واردات تابلو، سیم و کابل، ترانسفورماتور، کلید، موتورهای برق و الکتروموتورها منحنی واردات به کشور را افزایش داده است، بنابراین امیدواریم با اقدامات مناسب این منحنی واردات نزولی شود.

وی با اشاره به اینکه واردات هم جزو نیازهای کشور است، گفت: وقتی ظرفیت صادرات کشور بالاتر از واردات است، این آمار نگران‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین چالش صادرکنندگان و سازندگان تجهیزات و کالای برق برای صادرات بالا بودن قیمت تمام شده است، گفت: رکود عمیق در صنعت برق ناشی از کاهش تقاضای وزارت نیرو در تعریف پروژه‌های جدید و ناتمام ماندن حجم قابل توجهی از پروژه‌های قبلی که ناشی از کمبود منابع مالی این وزارتخانه است، صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: معطل ماندن ظرفیت‌های ایجاد شده ساخت داخل به دلیل اینکه کارفرمای صنعت برق، دولت و وزارت نیرو اگر دچار مشکل کمبود نقدینگی و تحریم شود، تمام ساختار صنعت برق دچار مشکل و رکود می‌شود.

وی تصریح کرد: برای جذب سرمایه خارجی نیازمند مؤلفه‌های سیاسی، اقتصادی و حقوقی هستیم، چرا که اگر این موارد رعایت شود، می‌توان به جذب سرمایه خارجی امیدوار شد.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۵۴:۱۹ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد