توافق برای ساخت خط انتقال برق 500 کیلووات تاجیکستان- ایران

توافق برای ساخت خط انتقال برق 500 کیلووات تاجیکستان- ایران
وزیر نیرو گفت:ایران و تاجیکستان در نحوه پرداخت مطالبات شرکت ایرانی برای ساخت سد و نیروگاه سنگ توده 2 و تهیه برآوردهای فنی و اقتصادی طرح ساخت خط انتقال برق 500 کیلووات تاجیکستان- ایران توافق نامه امضاء کردند.

حمید چیت چیان در آئین پایانی یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان که در طی آن یادداشت تفاهم همکاری در زمینه انرژی و آب با همتای تاجیک خود امضاء کرد، گفت:هر چند که حجم مبادلات دو کشور حاکی از روند رو به رشد است، اما باید گفت سطح موجود و کنونی روابط اقتصادی و تجاری متناسب با سطح خوب روابط سیاسی دو کشور نیست.
در آئین پایانی این اجلاس وزیر نیرو با اشاره به جایگاه ویژه تاجیکستان برای ایران، اظهار داشت: کشور تاجیکستان با کشور ما دارای قرابت‌های فرهنگی، دینی و زبانی بسیاری است و بالطبع برگزاری چنین اجلاسی می تواند زمینه‌ساز گسترش روابط و همکاری بیشتر این دو کشور برادر با همدیگر باشد.
وی افزود: برگزاری این اجلاس و تبادل هیأت‌های مختلف حاکی از اراده رهبران عالی دو کشور برای تقویت و توسعه همکاری ها در تمامی سطوح با همدیگر است.
وی تصریح کرد: از دیدگاه ایران، توسعه روابط همه جانبه با کشورهای دوست و همسایه در اولویت قرار داشته و از این حیث کشور تاجیکستان از جایگاه ویژه و ارزنده ای برای ما برخوردار است.
چیت‌چیان گفت: ما پیشرفت و توسعه کشور تاجیکستان را پیشرفت و موفقیت ایران می‌دانیم و امیدواریم بتوانیم سهمی موثر در این امر داشته باشیم.
وی تأکید کرد: هر چند که حجم مبادلات دو کشور حاکی از روند رو به رشد است، اما باید گفت سطح موجود و فعلی روابط اقتصادی و تجاری متناسب با سطح خوب روابط سیاسی دو کشور دوست و خویشاوند نیست.
وی ادامه داد: امید است اجلاس یازدهم زمینه‌ساز گسترش و توسعه روابط بخش های خصوصی دو کشور با هم و افزایش حجم مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک آن ها با هم باشد.
وزیر نیرو افزود: آنچه که پس از این اجلاس می‌بایست مورد اهتمام جدی مذاکره کنندگان قرار گیرد، عملیاتی کردن موضوع‌های مورد توافق و پیش‌بینی مکانیزم‌های اجرایی مانند تشکیل به موقع کمیته‌های مشترک فنی، کمیته پیگیری اجلاس و فراهم کردن منابع مالی و تسهیل فرآیندهای اداری در دو کشور است.
گفتنی است، در بخش هایی از این توافق‌نامه به نحوه پرداخت مطالبات شرکت ایرانی برای ساخت سد و نیروگاه سنگ توده 2  و تهیه برآوردهای فنی و اقتصادی طرح ساخت خط انتقال برق 500 کیلووات تاجیکستان- ایران اشاره شده است.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳:۵۷ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد