مروارید - از نمونه‌های کلاسیک تا مدرن

مروارید - از نمونه‌های کلاسیک تا مدرن
به منظور ادامه حیات فردی و اجتماعی انسان در روی کره زمین و رفع نیازهای ویژه‌اش، منابع و معادن متنوع و متعددی به صورت ...

به منظور ادامه حیات فردی و اجتماعی انسان در روی کره زمین و رفع نیازهای ویژه‌اش، منابع و معادن متنوع و متعددی به صورت دست‌نخورده در طبیعت وجود دارد که ازجمله می‌توان به ذخایر فراوان نفتی، ذغال سنگ، آهن و مس در آن اشاره کرد، معادنی که علاوه بر کاربرد در دیگر صنایع، در تولید و ساخت جواهرآلات نیز در مورد استفاده قرار گرفته و طی قرون متمادی در قلمرو مزبور به رشد و تکامل رسیده است.

سنگ‌های ذی‌قیمت و فلزات گرانبها در هر عرصه و دوره‌ای این امکان را به مردان و زنان داده است تا در قالب جواهراتی فاخر و لوکس، خود را زیبا جلوه دهند. علاقه ذاتی انسان به خود تا حدی است که سعی دارد علاوه بر در نظر گرفتن جنبه‌های کاربردی و مفید پوشاک یا هر کالای دیگری به تأثیر آن به روی موفعیت اجتماعی و سطح رفاه شخصی نیز توجه داشته باشد.

در این میان مروارید می‌تواند نقش مؤثری در‌ آراستگی فرد داشته باشد. مروارید‌ها جواهراتی سحرآمیز، ارگانیک، گرانبها به‌شمار می‌آیند. از طرفی نحوه شکل‌گیری و به‌وجود آمدن مروارید نیز با دیگر سنگ‌های گران‌قیمت متفاوت به‌نظر می‌رسد، زیرا تنها صدف‌ها هستند که چنین جواهراتی را درخود پرورش می‌دهند و انسان‌ها را مزین می‌کنند.

مرواریدها علاوه بر داشتن رنگ‌هایی متنوع از جلمه سفید براق، رنگ‌ مایه‌هایی از آبی و نقره‌ای گرفته تا صورتی، مسی و حتی طلایی، در اندازه‌ها و اشکال مختلفی دیده می‌شوند و تحت تأثیر این خصوصیات قیمت‌های متفاوتی می‌یابند.

امروزه چهار نمونه مشهور مروارید در دنیا وجود دارد که شامل: “اکویا Akoya“، فرش و اتر Feshwater “، ساوت سی Sauthsea“ و ”تاهیتی Tahitian“ می‌شود.

راهنمای خرید علاوه بر آموزش شما در زمینه خرید، مشوق شما نیز در امر تهیه مرواریدهای مرغوب به‌شمار می‌رود و در عین حال اطلاعات قابل توجهی را درباره گوهرهای گرانبهای مزبور در اختیارتان قرار می‌دهد.

 - ساوت سی Southsea

مشهورترین مروارید جهان را بیشتر می‌توان در قالب رنگ‌هایی کرمی و طلایی یافت.

درصورتی که درشت بودن دانه‌های مروارید را به معنای بهتر بودن آنها تعبیر کنیم، در نتیجه می‌توانیم مروارید‌های ”ساوت سی“ را در این طبقه قرار دهیم. به‌منظور ارضاء خواسته‌های مشتریان و پاسخ به تقاضای روزافزون آنها، عرضه مرواریدهایی درشت‌تر از مرواریدهای ”اکویا“ مدنظر قرار گرفت و کشت و پرورش آنها ابتدا در استرالیا و برمه و سپس در اندونزی و فیلیپین متداول شد.

رشد و شکوفایی صنعت جواهرات، موجب تخصصی شدن این رشته در میان تولیدکنندگان شده‌است. به‌طوریکه هم اکنون، اندونزی و فیلیپین در زمینه تولید مرواریدهای کوچک ۱۰ میلی‌متری و یا حتی کوچک‌تر از آن و استرالیا در ساخت مرواریدهای ۱۵ میلیمتری و بزرگ‌تر به فعالیت مشغولند.

مرواریدهای پرورشی ”ساوت سی“ به سفیدی برف در اندازه‌های ۹ الی ۱۷ میلی‌متری در درون صدف “پینگ تاداماکسیما Pinctada Maxima “ شکل گرفته‌‌اند که لبه‌های سفید رنگی دارد و در آب‌های گرم اقیانوس‌ها کشت می‌شوند.مدل دیگری از این صدف که دارای لبه‌هایی زرد رنگ است، مرواریدهای طلایی رنگ را به‌وجود می‌آورد که از جمله نادرترین نمونه‌های پرورشی محسوب می‌شوند.

در چهار دهه اخیر مرواریدهای “ساوت سی” در دسترس عموم قرار داشته‌است. گروهی از تولید‌کنندگان تلاش نموده‌اند تا علاوه بر تسهیل شرایط دسترسی به این نوع مروارید به مرغوبیت آن نیز توجه داشته باشند. مروارید “ساوت سیبه شکل‌های مختلفی از جمله مدور، باروک نیز دیده می‌شود که نمایی از مروارید درشت را با داشتن قیمت‌هایی مناسب به نمایش می‌گذراند.

از آنجا که حلقه‌هایی مزین به درشت‌ترین و مدورترین مرواریدهای “ساوت سی” ممکن است ده‌ها الی صدها هزار دلار قیمت داشته باشند، بهتر است که با خرید آنها از جواهرفروش گواهینامه‌ای دال بر تأیید اصلیت آن دریافت کنید.

 - مروارید تاهیتی Tahitian pearl

مرواریدهای دودی رنگ و دل‌انگیز که با رنگ‌های پرجاذبه و چشمگیر خود دید همگان را به خود جلب می‌کند..

صدف لب مشکی”پینک‌تا‌دامارگارین‌فراPinctada margaritifera “ به‌وجود آورنده یکی از گرانبهاترین مرواریدهای تاهیتی است که از آن ”مروارید پرورشی تاهیتی“ یاد می‌شود. این صدف ظاهر چندان زیبایی ندارد و ممکن است موجب ترس بسیاری از اطرافیان و حتی ماجراجویان این نوع جواهر شود. اما درصورتی که از مکان کشت این‌گونه صدف‌ها به‌خوبی مراقبت شود می‌توان یکی از مشهورترین و شفاف ‌ترین مرواریدهای جهان را تولید کرد.

علاوه بر جلوه تحسین برانگیز رنگ‌های براق و تیره، اکثر مرواریدهای مرغوب تاهیتی ۹ الی ۱۷ میلی‌متر قطر داشته و جلای سطح آن رنگ‌های متنوع دیگری را از جمله بنفش، سبز و حتی برنزی به‌نمایش می‌گذارد.

باوجود اینکه جزایر دیگری از جمله اندونزی و فیلیپین در پرورش مروارید تیره رنگ زیبایی “ساوت سی” به کمک “پینگ تادا مارگایتیفرا pintctada mararitifere “ دخالت دارند، اما در مجموع “تاهیتی” را بزرگ‌ترین تولیدکننده آن معرفی می‌کنند.

هنوز نمونه‌های مدور، ابریشمی و ظریف این مروارید، طرفداران بسیار دارد. با این وجود مدل‌های قطره اشک، باروک، کیشی keshi و تاهیتی نیز هواخواه بی‌شماری دارد. بهترین روش پرورش مروارید به عنوان صنعتی نوین در منطقه، توانسته است مرواریدهایی را با زیبایی فوق‌العاده اسرارآمیز و محسورکننده در آب‌های گرم و لاجوردی رنگ اقیانوس آرام‌جنوبی تولید کند. مرواریدهای تاهیتی به رنگ‌های نقره‌ای براق، آبی زنگاری و بنفش چشم‌انداز دل‌انگیزی را به نمایش می‌گذارند.

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۵:۳۵:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد