تک کرانچ، ايده‌اي که توسط ايده‌پرداز عملي شد

تک کرانچ، ايده‌اي که توسط ايده‌پرداز عملي شد
تک کرانچ نام يک (کمپاني) وبلاگ است که پروفايلي براي شرکت‌هاي تکنولوژيک تازه تاسيس و محصولات و وب‌سايت‌ها است و توسط مايکل آرينگتون در سال 2005 آغاز به کار کرده است.
تک کرانچ نام يک (کمپاني) وبلاگ است که پروفايلي براي شرکت‌هاي تکنولوژيک تازه تاسيس و محصولات و وب‌سايت‌ها است و توسط مايکل آرينگتون در سال 2005 آغاز به کار کرده است. امتياز اين وب‌سايت در تکنوراتي، 2 است و سومين وبلاگ محبوب دنيا محسوب مي‌شود، به طوري که از ژانويه 2009 داراي بيش از 2 ميليون خواننده ثابت از طريق اشتراک فيد بوده است.
مايکل آرينگتون پايه‌گذار اين وب‌سايت مشهور و تاثيرگذار دنياي وب و تکنولوژي، که در زمينه ديگري فعاليت مي‌کرد و سپس بلاگر شد، در رزومه خود نشاني از سخت‌افزارها نداشت. او در سال 2008 درباره کرانچ‌پد گفت: من چنين چيزي را مي‌خواستم و ديدم هيچ‌کس آن را نخواهد ساخت! پس خود براي ساخت آن دست به کار شدم.
آرينگتون که يکي از بنيانگذاران شرکت پرداخت اينترنتي آچکس (Achex) مي‌باشد، شرکت جداگانه‌اي به نام کرانچ پد را به ثبت رساند و خبر داد که در پايان ماه ژوئيه يا آغاز آگوست سال 2008 او مرکز توجه يک رويداد بزرگ درباره کرانچ پد خواهد بود و لوح لمسي او به زودي براي فروش وارد بازار خواهد شد.
چند ماه بعد از اعلام اين خبر نمونه اوليه اين تبلت معرفي شد و از آن موقع، تيم طراحي مشغول تکميل اين طرح بودند. پس از مدتي تصاوير جديدي از «کرانچ پد» منتشر شد که اين کامپيوتر را کامل‌تر از هميشه نشان مي‌داد و حتي بسته‌بندي نهايي اين کامپيوتر نيز آماده شده بود.
با وجود اين تصاوير، به نظر مي‌رسيد که به زودي بايد منتظر ورود «کرانچ‌پد» به بازار بود. کامپيوتري که شبيه يک قاب عکس است و روي ميز قرار مي‌گيرد. يک طرح جالب، حاصل ايده يک وبلاگ نويس.
هدف کرانچ پد بسيار ساده بود، مرور وب. وقتي آن را روشن مي‌کرديم، يک مرورگر وب ظاهر مي‌شد. کرانچ‌پد چيزي جز يک مصرف‌کننده اينترنت نبود، براي خواندن، چک‌کردن ايميل يا تماشاي ويدئو. کرانچ پد‌ هارد درايو و کيبورد نداشت، با اين حال کاربران مي‌توانستند آن را به کيبورد وصل کنند.
کرانچ‌پد قيمتش کمتر از 300 دلار بوده و داراي ضخامتي به ميزان 16 ميليمتر و صفحه نمايش حداقل 12 اينچي بود، بدنه آلومينيومي داشت و در رنگ‌هاي مختلفي ديده مي‌شد. روي يک چيپ اينتل اتم کار مي‌کرد و تمامي فرمت‌هاي فلش را مي‌پذيرفت، در حالي که آي‌فون قادر به اين کار نبود.
کرانچ‌پد با نت‌بوک يا ميني لپ‌تاپ‌هايي که کمپاني‌هاي ايسر و دل مي‌ساختند متفاوت بود و برنامه‌هاي مختلفي (براي مثال نرم‌افزار آفيس ورد) را نمي‌توانست اجرا کند.
کرانچ‌پد با تبلت رايانه‌هاي شخصي که شايع شده بود اپل مي‌خواهد بسازد نيز متفاوت بود. آرينگتون يکسال قبل در وبلاگش پستي نوشته بود و از خوانندگان براي توسعه يک «وب تبلت بسيار ساده» نظر خواهي کرده بود. از آن زمان به بعد خوانندگان منتظر بودند تا مايکل اين پروژه را به پايان برساند.وقتي کسي به وبلاگ او با آدرس https://www.fusiongarage.com مراجعه مي‌کرد با اين نوشته مواجه مي‌شد: چه مي‌شود که يک مرورگر بدون سيستم عامل اجرا شود؟ دنيا چه فرقي خواهد کرد؟
بيشتر کار طراحي و توليد کرانچ‌پد توسط تيم 15 نفره سنگاپوري او انجام مي‌شد، ساخت سخت‌افزار به آن سختي که تصور مي‌کرد نبود، اما رقابت بسيار سنگيني در ميان توليدکنندگان سخت افزار وجود داشت، حتي بيشتر از توليدکنندگان نرم‌افزار.
آرينگتون عقيده داشت در آينده جانشيني براي کرانچ‌پد پيدا خواهد شد و او به ناچار به کار تمام وقت وبلاگ نويسي‌اش خواهد پرداخت.
تک کرانچ توسط سايت تکنوراتي رتبه دوم را دريافت کرده و در زمينه تکنولوژي اطلاعات داراي رتبه 1 مي‌باشد. اين وب‌سايت طبق محاسبات شرکت «فيدبرنر» (Feedburner) در فوريه سال 2010 بيش از 5/4 ميليون مشترک فيد داشت.
در 28 سپتامبر سال 2010 در کنفرانسي که در سان‌فرانسيسکو برگزار شده بود، شرکت AOL اعلام کرد که تک کرانچ را خريداري خواهد کرد.
تک کرانچ که پس از واگذاري به AOL هنوز به فروش کرانچ‌پد ادامه مي‌دهد، در سال گذشته درآمدي بالغ بر 24 ميليون دلار داشته و از جمله سايت‌هاي پرطرفدار دوستداران فناوري و تکنولوژي به شمار مي‌رود.
کوشان غلامی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۶:۱۵:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد