نفع مشروط ترامپ برای ایران

 نفع مشروط ترامپ برای ایران
شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم‌زمان با ساعات ابتدایی بازارهای شرق آسیا بود؛ هرچه پیروزی ترامپ قطعی‌تر می‌شد، قیمت جهانی طلا افزایش و ارزش فیوچر شاخص بازارها کاهش می‌یافت.

حقیقت یک: ترامپ عوام‌فریبی است که حرف‌های متناقض بسیار می‌گوید؛ روزی می‌گفت، برجام را ملغی می‌کنم، روزی دیگر اینکه دوباره بر سر آن مذاکره می‌کنم؛ احتمالا روزی دیگر هم بدون هیچ حدیثی از کنار آن می‌گذرد. روزی از پایین‌بودن نرخ بهره در آمریکا استقبال می‌کرد (که اکنون با این نرخ بهره پایین، فرصت خوبی برای استقراض و درست‌کردن کشور است) و روزی دیگر به‌شدت از فدرال‌رزرو انتقاد می‌کرد که نرخ بهره را به‌طور مصنوعی پایین نگه داشته تا اوضاع اقتصاد را خوب نشان دهد. اینها نمونه‌ای از صحبت‌های او در دوران مبارزات انتخاباتی آمریکا بود. این بی‌برنامگی، عوام‌فریبی و تناقض، بازارها را بسیار ملتهب می‌کند.

حقیقت دو: به نوشته شرق ، بازارهای شرق آسیا، بازارهایی کم‌عمق و کم‌حجم هستند، همین موجب می‌شود، وقتی اتفاق مهمی رخ دهد، نوسان‌های بسیار شدید و مبالغه‌آمیزی ببینیم؛ معمولا این رفتارهای هیجانی در جلسات معاملاتی بازارهای اروپا و آمریکا متعادل‌تر می‌شود.

حقیقت سه: وقتی بخش زیادی از فعالان بازار درباره خبری پیش‌بینی مشخصی دارند، رفتار آنها تمام‌وکمال، اثرات آن را پیش‌خور می‌کند؛ حال، زمانی که خبر منتشر می‌شود، اگر چیزی خلاف انتظار بازار اتفاق بیفتد، نوسان‌های مبالغه‌آمیز را در خلاف جهت قبلی در بازار می‌بینیم.  شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم‌زمان با ساعات ابتدایی بازارهای شرق آسیا بود؛ هرچه پیروزی ترامپ قطعی‌تر می‌شد، قیمت جهانی طلا افزایش و ارزش فیوچر شاخص بازارها کاهش می‌یافت. در لحظاتی،اونس طلا به سطح هزارو ٣٤٠ دلار (٧٠ دلار افزایش) و فیوچر شاخص اس‌اندپی آمریکا به سطح ٢٠٢٠ واحدی (بیش از منفی پنج درصد) نزدیک شدند، اما با بازشدن بازارهای اروپایی و آمریکایی، از هیجان بازار کاسته شد. قیمت جهانی طلا به سطح هزارو ٢٩٠ دلار رسید و شاخص بازار آمریکا که تا پنج درصد هم منفی شده بود، بیش از یک درصد مثبت شد.  در ایران قیمت دلار چند هفته است، به دلایل مختلفی مانند افزایش تقاضای دلار نقدی با نزدیکی به اربعین، نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری و افزایش برابری دلار در برابر دیگر ارزها، در حال افزایش است. در دو روز چهارشنبه و پنجشنبه پس از پیروزی ترامپ، دلار ٢٠ تومان دیگر افزایش یافت و از سه هزارو ٦٤٠ به سه هزارو ٦٦٠ تومان رسید، روشن است که بازار دلار مانند بازار بورس ایران (چهارشنبه تقریبا همه‌چیز صف فروش بود) از ترامپ نترسیده است.  قیمت سکه با افزایش ٢٠هزارتومانی به یک‌میلیون‌و ١٤٠ هزار رسید، اما با کاهش قیمت جهانی طلا، چهارشنبه تا یک‌میلیون‌و ١٣٢ هزار و پنجشنبه تا یک‌میلیون‌و ١٢٠ هزار تومان پایین آمد. قیمت سکه نزدیک به ٤٠‌هزار تومان بیش از ارزش ذاتی آن معامله می‌شود. ریاست‌جمهوری ترامپ ممکن است که بازارها را سردرگم کند، اما نزدیکی احتمالی او به روسیه، بسیاری از برخوردها را در جهان به‌شدت کاهش خواهد داد (قیمت طلا درحال‌حاضر به سطح هزارو٢٣٠دلاری نزدیک شده است) این نزدیکی احتمالا اگر با فروش کارت ایران از سوی روسیه همراه نشود، برای جمهوری اسلامی نیز قطعا بهتر از حالتی است که خانم کلینتون رئیس می‌شد. ضمنا ساختار حکومتی آمریکا، فضایی برای حرکت‌های غیرطبیعی به او نمی‌دهد.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۷:۵۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد