۹ سال در انتظار آیین‌نامه اجرایی کانون اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی

۹ سال در انتظار آیین‌نامه اجرایی کانون اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی
در سال ۱۳۸۶ قانونی به نام قانونِ تسهیلِ اعطایِ تسهیلات، تصویب شد که در ماده پنج آن، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی موظف شدند نهادی برای گردآوری مشاوران سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.

در حال حاضر پس از گذشت ۹ سال از آن تاریخ، علی‌رغم تشکیل کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی آیین‌نامه اجرایی آن در نیامده است.

هما گوشه – عضو شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی – درباره‌ این موضوع، اظهار کرد: نیازهایی در کشور شناسایی می‌شود که بر مبنای آن نیازها، برنامه‌ریزی‌هایی صورت می‌گیرد و حتی آن ها تبدیل به قانون می‌شود و بعد قانون به اجرا در می‌آید. بعضی از بخش‌ها کامل، بعضی از بخش‌ها ناقص و بعضی از بخش‌ها فراموش می‌شوند و در نتیجه این موضوعات سبب می‌شود که ما از داشته‌هایمان به درستی استفاده نکنیم.

وی ادامه داد: ۹ سال پیش به دلیل افزایش روز افزون معوقات، نیاز به قانونِ تسهیلِ اعطایِ تسهیلات، حس شده و نهادسازی در بند ۵ این قانون دیده شده است و  کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از آن نهادها تشکیل شده است، ولی در حال حاضر این کانون معطل مانده تا آیین‌نامه اجرایی آن در بیاید.

این عضو شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی درباره‌ این‌که چرا آیین‌نامه اجرایی این کانون تا به حال در نیامده، گفت: این موضوع به دلیل کوتاهی مسوولان نیست، چرا که این آیین‌نامه چند بار نوشته شده، اما به خاطر جامعیتی که باید می‌داشته و عدم تطابق واقعی آن با شرایط روز در زمان هایی متوقف شده است. آسیب این موضوع نباید به بخش سالم قانون بخورد.

گوشه ادامه داد: ما در اساسنامه کانون یک هیات عالی نظارت را داریم که این هیات به خاطر این است که کانون و تصمیمات‌اش با قوانین کلی بانکداری و تسهیلات هماهنگ باشد. در اینجا هم بانک مرکزی و هم وزارت امور اقتصادی و دارایی نمایندگی اصلی دارند. هر دوی این ها باید آن گروه را که متشکل از هیات مدیران عامل چند بانک خصوصی و غیرخصوصی بوده را دعوت می‌کردند، در حالی که این هیات نظارت چهار سال است که تشکیل نشده است.

وی تصریح کرد: البته کانون در طول این ۹ سال بیکار نبوده و تمام این مدت سعی کرده وظیفه‌اش را با حرکت رو به جلو و عمق دادن به فعالیت‌هایش از نظر کیفیت جلو ببرد. در حال حاضر در لایحه جدید صحبت از این است که چون ما در آنجا آیین‌نامه را نداشتیم حالا باید بگوییم که این کانون با تغییر کوچکی در اسم‌اش تشکیل شود. این کانون هویت ۹ ساله دارد و به درد همه می‌خورد و بیش از همه به درد توسعه اقتصادی مملکت می‌خورد. البته حتما ایرادهایی هم است که اگر برطرف شود کار بهتر انجام می‌شود.

این عضو شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی بیان کرد: هدف ما این است که تامین منابع و سرمایه‌گذار را با کمک مشاوره به ارگان سه ضلعی هماهنگ تبدیل کنیم تا از هدفی که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده دور نشود و این سرمایه‌گذاری‌ها مثل آبی که در شن‌زار فرو می‌رود هدر نرود و تبدیل به این همه بناهای نیمه تمام ساخته شده و رها شده در اطراف کلانشهرها و شهرهای صنعتی نشود. اینها باید به سرمایه‌گذاری مولد تبدیل شده و ایجاد اشتغال کنند و موتور اقتصادی کشور را به جلو ببرد.

گوشه در پاسخ به این‌که به نظر شما در حال حاضر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد این موضوع را نمی‌دانند؟  اگر می‌دانند چرا اقدام نمی‌کنند؟ گفت: چرا می‌دانند، به نظر من اقدام نکردن آن به دلیل اولویت‌ها است، چرا که اینقدر کار در مملکت وجود دارد که آن چیزی که برای کانون اولویت دارد شاید در کل در اولویت قرار نگیرد، چون مبنای ما قانونی است و حرکت ما سالم بوده مورد مخالفت وزارت اقتصاد و  بانک مرکزی نیست، ولی آنها مشکلات کلان‌تری دارند و وقت نمی‌کنند به اینها برسند یا لااقل وقت نمی‌کنند که به موقع به اینها برسند.

وی در پایان اظهار کرد: در این مورد خاص بین بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی باید تعاملات نزدیک‌تری انجام شود. در یک دوره مقاومت‌هایی در این مورد بود، ولی چند سالی است که موضوع خوب به جلو می‌رود، اما هنوز به آن الزاماتی که باید این چرخ‌دنده را در خدمت صنعت قرار دهیم، نرسیده‌ایم.

منبع خبر: 
  ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۰:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد