بانک آمريکا، بزرگ‌ترين بانک جهان

بانک آمريکا، بزرگ‌ترين بانک جهان
بانک آمريکا يک شرکت خدمات مالي است که از لحاظ دارايي بزرگ‌ترين کمپاني هلدينگ بانکي در آمريکا محسوب مي‌شود.
بانک آمريکا يک شرکت خدمات مالي است که از لحاظ دارايي بزرگ‌ترين کمپاني هلدينگ بانکي در آمريکا محسوب مي‌شود. اين بانک مشترياني در بيش از 150 کشور دنيا داشته و تقريبا‌ با 99 درصد از 500 شرکت برتر فورچون آمريکا و 83 درصد ليست فورچون جهاني ارتباطات مالي دارد.
در سال 2010 اين بانک به عنوان پنجمين کمپاني آمريکا از لحاظ درآمد معرفي شد که در ميان شرکت‌هاي غيرنفتي، پس از والمارت رتبه دوم را براي اين بانک رقم مي‌زد. همچنين مجله فوربز بانک آمريکا را در رتبه سوم بهترين کمپاني‌هاي بزرگ جهان قرار داد.
خريداري شرکت بزرگ «مريل لينچ» در سال 2008، اين بانک را به بزرگ‌ترين بنگاه مديريت دارايي جهان و يکي از سردمداران سرمايه‌گذاري بانکي در جهان تبديل کرد.
بانك آمريكايي در سال 1874 ميلادي در شهر شارلوت تاون آمريکا تاسيس شد. پس از چندين بار تغيير نام، «آمادئو جيانيني» در سال 1904 آن را خريداري کرد و نام آن را بانک ايتاليا گذاشت. هدف او ايجاد يک بانک براي مهاجراني بود که نمي‌توانستند از خدمات ساير بانک‌ها استفاده کنند.
بانک ايتاليا که دفتر مرکزي‌اش در سان‌فرانسيسکو قرار داشت، در جريان زمين لرزه سال 1906 شديدا آسيب ديد، ولي جيانيني جزو معدود بانکداراني بود که توانست تمامي ‌پول‌هاي بانکش را از ميان شعله‌هاي آتش بيرون کشيده و نجات دهد. پس از چند روز او شروع به وام دادن آن پول‌ها به زلزله زدگان کرد. با بازگشت آن پول‌ها، او قدرت و اعتبار بيش از حدي به دست آورد و در سال 1922 «بانک ايتاليا و آمريکا» را در ايتاليا تاسيس كرد.
در سال 1928 اين کمپاني با بانک آمريکا در لس‌آنجلس ادغام شد و بزرگ‌ترين موسسه مالي و بانکي در آن کشور را تشکيل دادند. نام رسمي‌ بانک ايتاليا نيز پس از اين ادغام به بانک آمريکا تغيير يافت و مديريت کمپاني جديد به عهده جيانيني و «اورا مونت» قرار گرفت.
جيانيني علاقه زيادي به گسترش در تمامي ‌ايالات غربي داشت و به تدريج شعب مختلفي در اين حوزه افتتاح کرد. اين توسعه تحت هلدينگ «ترانس آمريکا» انجام گرفت، ولي در سال 1953 قانونگذاران بر جداسازي اين هلدينگ پافشاري زيادي کردند.
بانك آمريكا بزرگ‌ترين ارائه دهنده خدمات كارت‌هاي اعتباري در جهان به حساب مي‌آمد و از اين رو مي‌توان آن را پرچمدار بانكداري الكترونيك در جهان ناميد. «آمريكارد»؛ اولين كارت اعتباري بانكي با شكل و شمايل امروزي آن بود. اين كارت اعتباري در سال 1977 ميلادي تغيير نام پيدا كرد و امروزه ما آن را با نام معتبر «ويزا‌كارت» مي‌شناسيم. اين كارت اعتباري تقريبا‌ در تمامي ‌كشورهايي كه از سيستم بانكي مدرن و متصل به شبكه جهاني بانكداري برخوردار هستند، فعال است.
اصلي‌ترين فعاليت بانك آمريكا پرداخت وام و قراردادهاي مشاركتي در بخش مسكن بود. شركت‌هاي ساختماني و صاحبان صنايع كوچك اصلي‌ترين مشتريان بانك آمريكا را تشكيل مي‌دادند كه اغلب با قراردادهاي مشاركتي با بانك آمريكا مربوط شده‌ بودند.
ارائه خدمات مالي بين‌المللي به تجار و بازرگانان يكي ديگر از شاخه‌هاي اصلي فعاليت بانك آمريكا بود. ارزش دارايي اين بانك‌ تا پايان سال 2006 ميلادي حدود 571 ميليارد دلار گزارش شد. بر اساس اوراق قانوني بانك آمريكا، مجموع درآمد اين بانك در سال 2006 ميلادي 117ميليارد دلار بوده است كه از اين مبلغ 21 ميليارد دلار آن را سود خالص شركت تشكيل مي‌داده است.
بانك آمريكا 203 هزار كارمند دارد كه در 82 كشور جهان مشغول ارائه خدمات به مشتريان هستند. «كنت‌دي‌لوييز»، مديرعامل و رييس بانك آمريكا است. مجله بنكر در يكي از شماره‌هاي خود عملكرد اين مدير را در ماجراي بحران وام‌هاي اعتباري ستايش كرد. هوشياري اين مدير باعث شد تا بانك آمريكا به ورطه اين بحران در نيفتد، هر چند بانك آمريكا نيز از زيان دور نمانده است.
ادغام ويزا كارت با مستر كارت و تشكيل بزرگ‌ترين شبكه كارت‌هاي اعتباري در جهان، از برنامه‌هايي اصلي بانك آمريكا است كه از سوي مديران آن پيگيري مي‌شود. در حقيقت با اين ادغام شبكه كارت‌هاي اعتباري اروپا و ايالات متحده به صورت يكپارچه در خواهند آمد. بانك آمريكا در حال حاضر بخشي از سهام مستر كارت را در اختيار دارد.
اين بانک با داشتن بيش از 284 هزار کارمند، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 150 ميليارد دلار داشته است که سود خالصي معادل 6 ميليارد دلار را نصيب آن کرده است.
کوشان غلامی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۸:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد