ارتباط عاشقانه هندیان با طلا

ارتباط عاشقانه هندیان با طلا
تلألو و درخشش طلا همواره نظر هندیان را به خود معطوف داشته‌است. نور و جلای چشمگیر آن بسان خورشید فروزانی می‌ماند ...

تلألو و درخشش طلا همواره نظر هندیان را به خود معطوف داشته‌است. نور و جلای چشمگیر آن بسان خورشید فروزانی می‌ماند که گنبدهای طلایی و درخشان معابد و مساجد را در اقصی نقاط شهر با‌وجود خود منور نموده‌‌است. آهنگ و سر و صدای جواهرات زرد رنگ در بازارهای پر ازدحام گوش‌ها را می‌نوازد و جامه‌های ابریشمی زنان با تاروپودی از طلا چشم‌ها را خیره می‌کند. شالوده ساختار اجتماعی هند چنان با طلا در آمیخته که سبب شده هند از دیگر کشورها متمایز شود.

میزان تولید طلا در این کشور اندک است و تنها هر سال از معادن کوچکبهارتBharat “ و” هویHuti “ ۲ تن استخراج می‌شود. با این وجود عطش سیری‌ناپذیر هند را تبدیل به بزرگترین خریدار جهان کرده‌است. درحالی‌که دولت هند نیاز مبرمی به سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارد، مقادیر عظیمی از طلا در دست مردم و خانواده‌هایشان است. میزان مالکیت دولت نسبت به ۴۰۰ تن طلا در برابر ۸ یا ۱۲ هزار تن طلایی که در اختیار ارگان‌های خصوصی قرار‌دارد بسیار اندک به‌نظر می‌رسد. پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این میزان طلا در کجاست و چرا طلا در نزد میلیون‌ها نفر از مردم هند تا این درجه از اهمیت بر‌خوردار‌است؟

طلا در هند اعتبار مالی و عاطفی بسیار فراوانی یافته‌است و به عنوان مانعی بر سر راه تورم و کاهش ارزش روپیه سمبل امنیت اقتصادی، ثروت و پایگاه اجتماعی به‌شمار می‌رود. هم اکنون در این کشور با جمعیتی حدود یک بیلیون نفر طلا تبدیل به کالاهایی حیاتی و مهم شده‌است، به‌طوری‌که تاروپود لباس‌های گران قیمت ابریشمی از طلاست و حتی شیرینی مجالس مهم با ورقه‌های ترد و شکننده‌ای از طلا تزئین می‌شوند.

اغلب هدایای هندی‌ها در مراسم مختلف طلاست. این فلز در مراسم ازدواج هندوها و مسلمانان اهمیت ویژه‌ای یافته و موقعیت یک خانواده اساسا با توجه به میزان طلایی که عروس به‌عنوان جهیزیه به خانه شوهر می‌آورد سنجیده می‌شود.

مجموعه طلایی که برای آراستن عروس در مراسم ازدواج مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل ۲ گوشواره، یک سنجاق بینی، یک حلقه و گردنبند و ۲ النگو است که همگی از طلای ۲۲ عیار بوده و معادل ۲۰ الی ۲۰۰ گرم وزن دارند.

سالانه در این کشور میلیون‌ها عروسی برگزار می‌شود و هدایای بسیاری از طلا در این گونه مراسم رد و بدل می‌شود. برخی از این‌گونه جواهرات متعلق به گنجینه خانوادگی عروس است که از هنگام تولد او به مرور زمان توسط والدین جمع‌آوری شده‌اند.

فصل ازدواج از ماه اکتبر آغاز می‌شود، بدین لحاظ تقاضا برای خرید طلا و تحت تاثیر آن قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند. وضعیت آب و هوایی، تعداد روزهای فرخنده و مناسبت‌ها بر میزان تقاضا مؤثرند، ضمن آنکه مراسم محلی بخش‌های مختلف جامعه و موسم بارندگی از جمله عوامل اساسی در این رابطه به‌شمار می‌آیند.

از طرفی طلا در میان کشاورزان به‌ویژه پس از برداشت محصول فراوان و برگزاری مراسم خاص آن اهمیت بسیاری یافته است. از جمله مراسمی که موجب افرایش تقاضا نسبت به طلا می‌شود شامل ”دیوالیDiwali“ ( جشن آتش و روشنایی)، ”دورگا پوجا Durga Pooja“( سمبل پیروزی حق بر باطل) وپونگالPongal“ و” اونامOnam“- فصل‌های برداشت در تامیل ”نادوTamil Nuda“ و ”کرالاKerala“ است.

دریک ما کادوDerrick Machalo“ مدیر محلی شورای جهانی، طلا را جزء لاینفک زندگی هندیان دانسته و معتقد است که از آن به‌عنوان هدیه در مراسم ازدواج و مذهبی، جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف استفاده می‌شود. به‌طوری‌که صرف‌نظر از ارزش مذهبی، در زمینه سرمایه‌گذاری نیز فلز ارزشمندی قلمداد می‌شود.

در حقیقت طلا در میان قشرها و طبقات اجتماعی هند نفوذ و تاثیر خود را به‌جای گذاشته‌است. به‌طوری‌که تاجر ثروتمند شهر و کشاورز فقیر هر دو به یک دیده به آن می‌نگرند و در پی دستیابی به آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۵:۵۵:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد