کارمکس شرکت زنجیره‌ای اتومبیل‌های دست‌دوم

کارمکس شرکت زنجیره‌ای اتومبیل‌های دست‌دوم
کارمکس شرکتی زنجیره‌ای است که اتومبیل‌های دست‌دوم را به فروش می‌رساند. البته‌اين شرکت حق امتیاز خرید اتومبیل‌های صفر کیلومتر را هم دارد.
کارمکس شرکتی زنجیره‌ای است که اتومبیل‌های دست‌دوم را به فروش می‌رساند. البته‌اين شرکت حق امتیاز خرید اتومبیل‌های صفر کیلومتر را هم دارد.
الگوی پارکینگ برای ماشین‌های دست دوم بعد از مدل كسب ‌و كار تجارت انبوه که مدل قبلی کار شرکت بود، شکل گرفت. مغازه‌های شرکت معمولا‌ حدود 500 اتومبیل دست دوم که مدل آنها قدیمی‌تر از 6 سال نباشد را در خود جای داده اند و قیمت‌ها طوری طراحی می‌شود که فضای فروش مناسبی به وجود آيد. کارمکس دارای 37 مرکز برای فروش اتومبیل‌های دست دوم و 17 مرکز فروش اتومبیل‌های جديد می‌باشد. ‌اين شرکت در زمان راه‌اندازی با بررسی بازار تصمیم گرفت که انقلابی را در بازار خرید و فروش اتومبیل‌های دست دوم به وجود آورد و تسلط بر بازار را از دست لژیون‌های سنتی خارج سازد. به همین دلیل مدل تجاری جدید را طراحی نمود که به زودی مورد تقلید رقبا قرار گرفت. ریچارد شارپ و دبلیو. آستین لجیون به وجود آوردندگان ‌اين ايده بودند. نهادی که از کارمکس حمایت می‌نمود circuit city نام داشت، شرکتی که شامل 375 مغازه زنجیره‌اي الکترونیکی و 7 میلیارد دلار فروش در اوایل دهه 1990 بود و توسط شارپ رهبری می‌شد. لجيون‌تحت نظارت شارپ به کار مشغول بود و از‌اينجا بود که هردوی آنها با هم رویکرد کارمکس را خلق کردند.
داستان توسعه کارمکس به تحقیقی در سال 1991 باز می‌گردد، به ‌اين ترتیب که از افراد در مورد خرید اتومبیل‌های نو و دست دوم و تجربه آنها در مورد ‌اين خریدها سوال می‌شد و نتیجه‌ اين تحقیقات نارضایتی مردم را نمایان می‌نمود. به مدت دو سال شارپ و لجيون در حال تنظیم رویکرد خود بودند و بيشتر وقت خود را به جمع آوری لیست کالاها و قیمت آنها اختصاص می‌دادند.‌ اين دو مدیر circuit city بر بررسی ‌اين نکته که کدام مدل، رنگ و ساخت برای ذخیره در انبارهایشان مناسب است و میزان و نوع تعدیل قیمت‌ها چقدر باشد و در چه زمانی انجام شود تمرکز نمودند. استراتژی نهایی تاکید بر انتخاب وسیع از میان کالاها، تجارت با حجم بالا، صرفه به مقیاس و متدهای جدید و قدرتمند مدیریت داشت.
در سال 1993 شارپ و لجیون آماده بودند که تئوری‌هایشان را به آزمایش درآورند. آنها پول مورد نیاز را از طریق Circuit City تامین کردند و اولین فروشگاه را تحت نام کارمکس در ماه اکتبر راه‌اندازی نمودند. نمایشگاه در ریچموند، ‌ايالت ویرجینیا واقع بود. پارکینگ ریچموند اولین نمونه از‌اين نوع پارکینگ‌ها را با قوانین خاصی راه‌اندازی نمود.‌ اين پارکینگ دارای 500 اتومبیل بود که بیش از 5 سال از ساخت آنها نمی‌گذشت و کمتر از 70000 مایل مسافت پیموده بودند. داخل‌اين پارکینگ مغازه خدمات‌رسانی اتومبیل وجود داشت و فروشندگان به خریداران پیشنهاد می‌دادند که اتومبیل‌ها را به کارشناسان ‌اين بخش نشان دهند. قیمت‌ خودروها ثابت بود و امكان‌ اينکه مشتریان بخواهند بر سر قیمت چانه زنی نمایند جلوگيري مي‌كرد.
همینطور که ‌اين دو نفر نقشه‌های خود را به مرحله اجرا درمی‌آوردند، مي‌دانستند که راهی بس دشوار را پیش رو خواهند داشت. نه تنها برنامه‌ریزی مدیریت آنها که برای چند سال سودآوری را شناسایی نموده بود اجرایی نشد، بلکه تا سال 1990 نیز به طول انجامید. در خلال‌اين مدت هزینه‌های زیادی برای به وجود آوردن شبکه از فروشگاه‌های کارمکس و رساندن شبکه به جایی که حجم زیادی از کالا را در اختیار داشته باشد و بتواند صرفه به مقیاس داشته باشد، مورد نیاز بود.در سال 1995 دو سال بعد از افتتاح اولین فروشگاه کارمکس، شرکت توانست سودآوری خود را آغاز كند و توانست 77 میلیون دلار سود را در صورت‌های مالي خود گزارش دهد. گشایش فروشگاه‌های جدید تعداد پارکینگ‌های کارمکس را به 4 عدد که دوتا از آنها در کارولینا واقع بودند، افزايش داد. فروشگاه شماره 5 در شارلوت در کارولینای شمالی در سال 1996 آغاز به کار كرد، ولی شارپ همچنان در‌اين فکر به سر مي‌برد که کارمکس را وارد شبکه سراسری نماید. در پایان سال مالی 1995 شرکت رشد زیادی را در فروش خود گزارش داد و رقم از 77 میلیون دلار به 304 میلیون دلار رسید.
در دهمین سالگرد افتتاح کارمکس، فروش به 5/2 میلیارد دلار رسید. در سال 2002 نتایج، رشد زیادی داشت و درآمد با افزایش 28درصدی به 2/3میلیارد دلار رسید و درآمد خالص هم تقریبا‌ دو برابر شد و به رقم 8/90 میلیون دلار رسید.
با وجود متوقف شدن رشد در بسیاری از شرکت‌ها و شروع ورشکستگی‌ها، فصل جدیدی در دوره عمر کارمکس آغاز شد. در بهار سال 2002 شرکت Circuit City اعلام كرد که می‌خواهد کارمکس را به عنوان یک شرکت مستقل و سهامي‌‌عام از زیرمجموعه‌های خود جدا کند. در ماه اکتبر‌ اين امر به وقوع پیوست و شرکت کارمکس به وجود آمد و لجيون به عنوان مدیرعامل آن شروع به کار كرد. لجيون بر‌اين هدف بود که سالانه 8 -6 پارکینگ برای فروش اتومبیل‌های دست دوم بگشاید.
در حالت معمولی یک فروشگاه کارمکس حدود 5500 مترمربع مساحت دارد و دارایی‌هایش400 -300 اتومبیل می‌باشد که معمولا‌ 8 تا 10 بار در سال‌ اين پارکینگ‌ها پر می‌شوند و به طور میانگین هر کدام از پارکینگ‌ها 40 مسوول فروش دارد. در پایان سال مالی 2009‌ اين شرکت گردش مالی 97/6میلیارد دلار، درآمد عملیاتی 6/87 میلیون دلار و سود 2/59 میلیون دلار را گزارش داد و تعداد کارمندانی که در ‌اين شرکت مشغول به فعالیت بودند، 1200 نفر بوده است.
هاله گیوری
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱:۱۸:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد