هجدهمین نشست وزرای کشورهای صادرکننده گاز فردا برگزار می‌شود

هجدهمین نشست وزرای کشورهای صادرکننده گاز فردا برگزار می‌شود
بیژن زنگنه وزیر نفت برای حضور در هجدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) به قطر نمی‌رود.

هجدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) فردا پنج شنبه ۲۷ آبان ماه (١٧ نوامبر ٢٠١٦ میلادی) به میزبانی دوحه برگزار خواهد شد.

نکته جالب توجه برگزاری این نشست آن است که بیژن زنگنه وزیر نفت در این نشست حضور نمی‌یابد و حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در هیات عامل اوپک در این نشست حضور می‌یابد.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، سازمانی بین‌المللی است که ایران، روسیه و قطر و شماری دیگر از کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ میلادی آن را به منظور هماهنگی در تولید و صادرات گاز طبیعی در سطح جهان تاسیس کردند.

هفدهمین دور نشست عادی وزارتی مجمع کشورهای صادر کننده گاز ٢١ نوامبر ٢٠١٥ (٣٠ آبان ١٣٩٤) میلادی به ریاست امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه در تهران برگزار شد.

قطر هم اکنون ریاست دوره ای این مجمع را بر عهده دارد، از این رو محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر در نشست هجدهم وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو جی یی سی اف ریاست کنفرانس را برعهده خواهد داشت.

منبع خبر: خبر گزاری مهر
  ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۴:۵۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد