بازار بورس به فاز فرسایشی بازگشت

بازار بورس به فاز فرسایشی بازگشت
روز گذشته بازار بورس روندی متعادل را تجربه کرد. عطش سرمایه‌گذاران برای خرید سهام نسبت به روزهای گذشته، فروکش کرده و بازار دوباره به مدار فرسایشی بازگشته است؛ هرچند انتظار می‌رود رفتار سهامداران منطقی‌تر و حرفه‌یی‌تر از گذشته باشد.

طی روزهای اخیر بازار بورس به دلیل نداشتن دلایل بنیادی، انگیزه‌یی برای رشد بیشتر ندارد و چشم به راه اخبار تازه‌یی است تا روندی نو را آغاز کند؛ بنابراین در نبود هیجان در بورس، روند فرسایشی دامن بازار را گرفته است.
مسوول آمار بورس تهران  گفت: بازار سرمایه در روزهای گذشته به دلیل رشد مواد اولیه در سطح بین‌المللی شاهد رشد برخی گروه‌ها در بورس بود اما با فروکش کردن تب قیمت فلزات بازار، بورس نیز رونقی برای افزایش بیشتر ندارد؛ لذا در فاز استراحت قرار گرفته است.
کیوان شیخی در ادامه افزود: اما بازار سرمایه با انتشار صورت‌های ‌مالی 9ماهه، رونق بیشتری می‌گیرد و انتظار می‌رود در ماه‌های پیش‌رو فضای بورس پررونق‌تر از 6ماهه ابتدای سال جاری باشد.
براساس این گزارش، طی معاملات دیروز، پتروشیمی‌ها در واکنش به افزایش قیمت‌های جهانی اوره و آمونیاک، دامنه مثبت خود را که از روزهای قبل آغاز کرده بود، در این روز تداوم بخشید. این در حالی است که گروه پالایشی در ساعات ابتدایی، معاملات خود را با روند مثبت شروع کرد اما این روند در ساعات پایانی ادامه‌دار نبود به‌طوری‌که بیشتر نمادها در پایان به صورت منفی معامله شدند. در این گروه بیشترین حجم معاملات با رقم 7.5میلیون به نماد «شتران» اختصاص داشت.
گروه فلزات اساسی در معاملات روز گذشته بازار، رفتار یکپارچه و مشابهی نداشتند. در حالی با کاهش قیمت‌های جهانی فولاد و مس، نمادهای تولیدکننده این فلزات با ریزش شاخص روبه‌رو بودند که دیگر نمادهای فلزی با دامنه مثبت معاملات خود را به پایان رساندند. رشد قیمت‌های آلومینیوم، روی و سرب در بازارهای جهانی، موجب شد تا برخی نمادهای فلزی این گروه با تقاضا همراه باشند. از سوی دیگر ذوب‌آهن که خبر افزایش سرمایه خود را اعلام کرده‌ بود، چندان با استقبال سهامداران روبه‌رو نشد و تنها با دو واحد افزایش قیمت همراه بود.
گروه خودرویی مانند روزهای گذشته رشد چندانی را در معاملات خود تجربه نکرد. این در حالی است که با وجود اخبار مبتنی بر افزایش سرمایه نمادهای پارس خودرو و خکاوه و بازگشایی نماد سایپا، احتمال می‌رود روند تعدیل قیمتی نمادهای خودرویی پایان یابد. در همین راستا، مدیرعامل بورس تهران از انتشار ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه برای خودروسازان خبر داد. حسن قالیباف‌اصل در مراسم انتشار ٥٠٠ میلیارد تومان اوراق مرابحه برای خودروسازان گفت: اوراق مرابحه راه مناسبی برای تامین مالی و سرمایه‌ در گردش صنایع است که ‌البته به نظر می‌رسد یکی از اقدامات برای کاهش هزینه‌های تولید، کاهش نرخ اوراق است.
مدیرعامل بورس تهران افزود: نرخ تامین مالی باید کاهش یابد، درحالی‌که این نرخ هم‌اکنون 18.5درصد است. اما در دور جدید فعالیت‌های سازمان بورس، اقدامات لازم برای تقویت زیرساخت‌های بازار سرمایه ازجمله نرم‌افزار معاملاتی پیگیری می‌شود؛ اوراق مرابحه راه مناسبی برای تامین مالی و سرمایه‌ در گردش صنایع است.
به گزارش تعادل،همچنین مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا  انتشار اوراق مرابحه برای وضعیت کنونی شرکت‌های خودروسازی را الزامی عنوان کرد و در این باره اظهار کرد: «انتشار اوراق مرابحه فرصت مناسبی است تا به جای وابستگی به سیستم بانکی از بازار سرمایه استفاده کنیم؛ بر این اساس تلاش ما این است که از روش‌های مدرن موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده شود. مهم‌ترین کار صنعت این است که نقدینگی‌های خرد را جذب کند که انتشار اوراق مرابحه نیز در این راستا صورت گرفته است. این در شرایطی است که روز گذشته رکورد تولید روزانه سایپا با تولید ۲۴۸۳ دستگاه خودرو شکسته شد و تاکنون نیز ۴۰ درصد رشد تولید نسبت به گذشته داشته‌ایم.» جمالی در ادامه افزود: «تمام تولیدات تا پایان بهمن‌ماه پیش‌فروش شده و برخی پیش‌فروش‌ها به سال آینده کشیده شده است؛ در عین حال قرارداد ساپیا و سیتروئن نهایی شده و دیروز مجوز سازمان سرمایه‌گذاری خارجی کشور منتشر خواهد شد و این نخستین بار است که یک شرکت خارجی مستقیما ۵۰ درصد سهم یک خودروسازی را خریداری می‌کند.»
جمالی با خبر بازگشایی نماد سایپا در آینده نزدیک، تصریح کرد: «توقف نماد سایپا به دو دلیل افزایش سرمایه در پارس خودرو و انتشار اوراق صورت گرفته و به زودی نماد بازگشایی خواهد شد. مذاکرات خوبی با خودروسازان خارجی برای همکاری مشترک داریم که ازجمله این شرکت‌ها کیاموتورز کره ‌جنوبی است.» وی با بیان اینکه با رنو نیز از گذشته شریک هستیم و امسال نیز تولید محصولات این شرکت در سایپا به‌شدت افزایش یافته است، توضیح داد: «پارس‌خودرو طبق قرارداد منعقد شده در گذشته، نماینده انحصاری نیسان در ایران است و مذاکره با این شرکت در جریان است.»
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز چهارشنبه 26 آبان‌ ماه 95 با افزایش 32واحدی به رقم 79هزار و 268واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 13واحد افزایش عدد 15هزار و 919واحدی را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 23واحد کاهش روی رقم 88 هزار و 505 واحد ایستاد. شاخص بازار اول نیز درحالی با کاهش 119واحدی به عدد 56 هزار و 37واحد رسید که شاخص بازار دوم با 880 واحد افزایش به عدد 170هزار و 17واحد رسید. ارزش کل دیروز معاملات بورس تهران درحالی به بیش از 757میلیارد تومان رسید که در بازار نقدی بورس این عدد از 253میلیارد و 334میلیون تومان فراتر نرفت که حاصل دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 63 هزار و 604 نوبت داد و ستد بود.
براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 82 واحد، پتروشیمی جم با 68 واحد و مخابرات ایران با 28واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت فولاد مبارکه با 34واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 22واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با 18واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.
طی معاملات روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت‌های پخش البرز، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، صنایع بهداشتی ساینا، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری، اوراق مشارکت شهرداری کرج، پارس خودرو، واسپاری ملت، سرمایه‌گذاری توکا فولاد، سیمان قاین، سیمان شمال از سوی بازار ناظر سهام متوقف و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های قاسم ایران، اوراق مشارکت میدکو و فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران بازگشایی شدند. همچنین برای نخستین ‌بار 5 میلیون برگه از اوراق مرابحه شرکت سایپا در دو نماد معاملاتی سایپا 908و سایپا 998 در بازار اوراق بدهی بورس تهران به ارزش کل 500 میلیارد تومان با سررسید چهار ساله و نرخ سود روزشمار 18درصدی پذیره‌نویسی شد.
براساس این گزارش و طی معاملات دیروز، بیش از 162.5میلیون سهم گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به صورت بلوکی به قیمت هر سهم 4034ریال از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان‌شهر روانه میز فروش فرابورس شد که به ارزش بیش از 65.5 میلیارد تومان از سوی شرکت حقوقی خریداری شد. از سوی دیگر بیش از 137میلیون سهم سرمایه‌گذاری بهمن نیز به ارزش 18.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی به کدهای درون‌گروهی منتقل شد. در سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی اما 50 میلیون سهم به ارزش بیش از 8میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده حقوقی منتقل شد. 39میلیون سهم ماشین‌سازی اراک به ارزش 10میلیارد تومان برای تجمیع سهام کد به کد شد. کمتر از 30میلیون سهم صنعتی دریایی ایران نیز به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان کد به کد شد.در معاملات دیروز، تعداد 368میلیون ورقه بهادار به ارزش 2هزار و 220میلیارد ریال دادوستد شد که نسبت به روز گذشته با افزایش این متغیرها همراه بود. در این میان نگاهی به معاملات انجام شده در بازارهای اول، دوم و پایه نشان می‌دهد، حجم و ارزش معاملات در مجموع این سه بازار با رشد قابل ملاحظه‌یی نسبت به روزهای گذشته روبه‌رو شده به طوری که دیروز تعداد 309میلیون سهم به ارزش یک هزار و 61 میلیارد ریال در بازار سهام مورد مبادله قرار گرفت که بیش از روزهای گذشته بود.
نماد شرکت ذوب‌آهن همچون روز قبل با معامله 21.6میلیون سهم به ارزش 61.6 میلیارد ریال در صدر بازار سهام فرابورس ایستاد. نماد ذوب همچنین پربیننده‌ترین نماد این بازار شناخته شد ضمن آنکه نخستین نمادی بود که بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس تا سطح 0.7واحد گذاشت. دیروز همچنین در بازار اول فرابورس عرضه 8.13 درصد از سهام غیرمدیریتی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران با موفقیت انجام شد و این عرضه با قیمت پایه 4هزار و 34ریال به فروش رسید. در بازار سهام فرابورس نماد معاملاتی شرکت قاسم ایران پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد بازگشایی شد و در مقابل نماد معاملاتی شرکت صنایع بهداشتی ساینا با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت پیش‌بینی سود هر سهم و نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران با توجه به عملکرد واقعی سال مالی95 متوقف شدند.
اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا نیز روز گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس تجربه کرد. در اوراق پرشیا سرمایه‌گذاران، شاهد دادوستد بیش از 3.6میلیون ورقه به ارزش بیش از 319میلیارد ریال بودند.
اسناد خزانه مرحله هشتم نیز پس از این اوراق با بیشترین حجم و ارزش معاملاتی همراه شد و با قیمت حدود 860 هزار ریال نرخ سود نزدیک به 22 درصد را به ثبت رساند. خرید و فروش 1.7میلیون ورقه بهادار به ارزش 23.6میلیارد ریال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله از دیگر رخدادهای دیروز فرابورس به‌ شمار می‌رود. در این میان صندوق اعتمادآفرین پارسیان با نقل و انتقال 942هزار ورقه به ارزش 13.7میلیارد ریال، بالاترین حجم و ارزش معاملات را در میان ETFها تجربه کرد. در نهایت شاخص کل فرابورس نیز هفته را با قرمزپوشی و افت 9واحدی به پایان رساند که عمده تاثیر منفی بر آیفکس از جانب نماد پتروشیمی مارون رقم خورد.
تالار صادراتی شاهد عرضه 110هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی شده مجتمع فلات مرکزی ایران و 55 هزار تن سنگ آهن مجتمع سنگان بود. این گزاش حاکی است یک هزار و 100 تن عایق رطوبتی، 5 هزار تن قیر، 5 هزار تن گوگرد، 500 تن لوب کات و 3هزار تن وکیوم باتوم نیز در تالار صادراتی عرضه شد.
براساس این گزارش 60 هزار و 222 تن سبد میلگرد و تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان تا 50هزار تن تختالC شرکت فولاد خوزستان و 6هزار و 100تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو و هرمزال در تالار محصولات صنعتی و معدنی دادوستد شد.
علاوه بر این 52 هزار و 300 تن انواع قیر و 18هزار و 940تن مواد شیمیایی عرضه‌های تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمیبود. تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز شاهد عرضه 62 هزار و 460 تن جو دامی، 2هزار و 500 تن شکر سفید، 20هزار تن گندم خوراکی و یک هزار تن گندم دوروم است. همچنین 21تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و 8هزار و 437تن ذرت دانه‌یی در قالب گواهی سپرده کالایی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

منبع خبر: 
  ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۶:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد