امیدواری به کاهش تولید اوپک، قیمت نفت را 5 درصد بالا برد

امیدواری به کاهش تولید اوپک، قیمت نفت را 5 درصد بالا برد
خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، امیدواری به اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان ماه نوامبر (10 آذر) راهی برای متوقف کردن تولید پیدا خواهد کرد، سبب شد قیمت هفتگی نفت در پایان معاملات روز جمعه پنج درصد بالا رود.

به گزارش روز شنبه به نقل از رویترز، قیمت نفت برنت دریای شمال که دو سوم نفت های جهان از جمله نفت اوپک بر پایه آن قیمت گذاری می شود و همچنین بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در هفته جاری میلادی پنج درصد افزایش یافتند. این نخستین افزایش قیمت هفتگی نفت در تقریبا یک ماه گذشته است.
وزیران نفت اوپک و دیگر منابع به رویترز گفتند، با توجه به اینکه اغلب اعضای این سازمان آماده اند تا به ایران انعطاف پذیری حجم تولید را پیشنهاد بدهند، اوپک به نهایی کردن نخستین توافق محدودسازی تولید خود از سال 2008 نزدیک است.
وزیران نفت چند کشور عضو اوپک از جمله وزیر نفت عربستان در حاشیه نشست گاز در دوحه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. بیژن زنگنه وزیر نفت در این نشست حضور نداشت.
به گفته یک مقام مطلع از گفت و گوها، در این نشست غیررسمی، کشورهای عضو اوپک پیشنهاد کردند سقف تولید نفت ایران 3 میلیون و 920 هزار بشکه در روز باشد.
ایران پیشتر اعلام کرده بود توقف افزایش تولید را بین چهار تا چهار میلیون و 200 هزار بشکه در روز می پذیرد.
در نشست دوحه موسوم به «فریز نفتی» که هفت آوریل 2016 (بیست و نهم فروردین ماه 1395) با حضور 18 کشور تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو اوپک و بدون حضور ایران برگزار شد، عربستان سعودی شرط موافقت این کشور با فریز تولید را پیوستن ایران به این طرح عنوان کرد و به همین دلیل تا کنون تلاش کشورهای اوپک برای محدودسازی تولید به نتیجه نرسیده است.
ایران پیش از نشست یاد شده به روشنی اعلام کرده بود، تا وقتی تولید خود را به سطح پیش از تحریم نرساند، در فریز تولید شرکت نخواهد کرد.
رویترز ادامه داد، در حالی که تا کنون ایران به این پیشنهاد پاسخ نداده است، لیکن چنین تصمیمی بیانگر این است که اعضای اوپک ممکن است در حال نزدیک شدن به اجماع در نشست بعدی باشند.
قیمت نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز (جمعه) 0.8 درصد نسبت به روز پیش از آن بالا رفت و به 46 دلار و 86 سنت در هر بشکه رسید.
هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 0.6 درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن، به بهای 45 دلار و 69 سنت معامله شد.
این هفته، نفت های پایه اروپا و آمریکا به ترتیب نخستین افزایش قیمت هفتگی خود را در پنج و چهار هفته گذشته تجربه کردند.
«جیمز ال.ویلیامز» اقتصاددان موسسه تحقیقاتی دبلیو تی آر جی اکونومیکس در لندن گفت: قیمت نفت خام اکنون بر اساس اظهارنظرهای اعضای اوپک بالا و پایین می رود.
وی پیش بینی کرد که اگر اوپک این بار به توافق نرسد، قیمت های نفت به کمتر از 40 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.
محمد سانوسی بارکیندو دبیر کل اوپک صبح امروز برای مذاکره درباره نشست آتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بررسی تحولات بازار انرژی و اجرای فریز نفتی به تهران آمد و قرار است با بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان درمحل این وزارتخانه دیدار کند.
رایزنی درباره محورهای نشست آینده وزیران نفت و انرژی اوپک که ٣٠ نوامبر (١٠ آذر ماه) در دبیرخانه دایمی این سازمان در وین برگزار می‎شود و همچنین مرور تحولات روزهای گذشته بازار نفت، مهمترین محور مذاکرات زنگنه و بارکیندو در تهران اعلام شد.
پیش از این، بارکیندو 16 شهریور ماه به تهران آمد و با زنگنه وزیر نفت ایران به رایزنی پیرامون موضوع های مورد علاقه پرداخت.
مهم ترین دستور جلسه نشست آتی اوپک، تصمیم گیری درباره اجرای فریز نفتی است.
نشست الجزایر که در اوایل مهرماه برگزار شد، موافقت اعضای اوپک را با اجرای فریز نفتی در برداشت و قرار شد در نشست وین ( 10 آذر) ، درباره جزییات آن تصمیم گیری کنند.
بر اساس توافق اولیه، ایران، لیبی و نیجریه از مشارکت در اجرای فریز نفتی معاف شده اند.
چنانچه طرح فریز نفتی شکل اجرایی به خود گیرد، روند افزایش تولید نفت تثبیت شده و برخی کشورها مانند عربستان نیز ناچار به کاهش تولید خواهند شد.
الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لیبی، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ونزوئلا و نیجریه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) حدود 40 درصد نفت خام جهان را اوپک تامین می کند.

منبع خبر: ایرنا
  ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۵۲:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد