همه امکان ارایه وثیقه ملکی به بانک برای دریافت تسهیلات را ندارند

همه امکان ارایه وثیقه ملکی به بانک برای دریافت تسهیلات را ندارند
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مشکل پذیرش وثیقه از طرف بانک‌ها هنگام پرداخت تسهیلات مهمترین چالش است، زیرا بانک‌ها ملک شهری را به عنوان وثیقه‌ می‌پذیرند که تهیه آن برای همه صاحبان صنایع امکانپذیر نیست.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، «ابوالفضل روغنی» از شیوه اجرای طرح رونق تولید و اختصاص 160 هزار میلیارد ریال (16 هزار میلیارد تومان) تسهیلات به واحدهای تولیدی انتقاد کرد.
رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در نشست این کمیسیون، اعلام کرد طبق بررسی‌های میدانی انجام شده در استان‌ها، شمار اندکی از واحدها توانسته‌اند این تسهیلات را دریافت کنند، بنابراین رقم 80 هزار میلیارد ریال (هشت هزار میلیارد تومان) اعلام شده از سوی بانک مرکزی، نمی‌تواند واقعی باشد.
روغنی افزود: براساس آمارهای منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی شرکت شهرک های صنعتی در مورد واحدهای فعال و تعطیل شده در کشور، 25 درصد واحدها با 75 درصد ظرفیت کار می کنند، 27 درصد 50 تا 70 درصد ظرفیت را به خدمت گرفته اند، 28 درصد کمتر از 50 درصد ظرفیت تولید دارند و بقیه تعطیلند.
رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران تاکید کرد اطلاعات رسمی شرکت شهرک های صنعتی با آنچه در واقعیت دیده می‌شود، مطابقت ندارد اما در هر صورت این اطلاعات، رسمی است و باید بر اساس آن پیشروی کرد.
وی برای اجرای طرح رونق تولید گفت: بر اساس بخشنامه دولت، واحدهایی برای اجرای این طرح در اولویت قرار دارند که مشکل بازار نداشته و می‌توانند محصولات تولیدی خود را فروخته و ایجاد درآمد کنند و در این میان زمان پرداخت تسهیلات یکساله درنظر گرفته شده است که زمان مناسبی نیست و باید سقف زمانی بازپرداخت ها افزایش پیدا کند.
روغنی حضور نماینده بخش خصوصی در کارگروه‌هایی را خواستار شد که به بررسی واحدها برای دریافت تسهیلات می پردازند و گفت: دولت در بخشنامه خود در مورد حضور نماینده بخش خصوصی سخنی به میان نیاورده است که این موضوع باید اصلاح شود، البته در برخی استان‌ها به دلیل ارتباط خوب اتاق با بخش‌های دولتی نماینده اتاق دعوت می‌شود و حق رای نیز دارد.
وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی براین باورند که در شرایط رکود، صاحبان بنگاه‌ها نمی‌توانند سه ماه پس از دریافت تسهیلات درآمدزایی کرده و به بازپرداخت تسهیلات اقدام کنند، بنابراین برنامه‌ریزی ها موجب می‌شود فعالان اقتصادی زیر فشارهای بیشتری قرار گیرند.
رییس کل بانک مرکزی گفته است پارسال تامین مالی این بنگاه ها طبق عملکرد شبکه بانکی کشور و امسال توان تسهیلات دهی بانک ها در با تخصیص 10 درصد از تسهیلات اعطایی، قابلیت اجرا دارد.
به گفته ولی الله سیف، مشکلی با عنوان کمبود منابع وجود ندارد و مدیریت و توزیع منابع در استان های مختلف باید به گونه ای باشد که کمبود منابع برخی استان ها از راه منابع مازاد سایر استان ها تامین شود.
سیف در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز، رمز خروج از رکود را تخصیص بهینه منابع مالی دانست و گفت: برای خروج از رکود و تحول در اقتصاد باید از هدررفت منابع جلوگیری کرد و در این زمینه تصمیم های کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید برای بانک ها الزام آور است.
برابر آمارهای بانک مرکزی از آغاز امسال تا اول آبان ماه بیش از 92 هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات برای 12 هزار و 361 بنگاه کوچک و متوسط در سراسر کشور پرداخت شده است.

منبع خبر: ایرنا
  ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۲۶:۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد