شرکت ايسر، شرکتی که راه خود را از کشورش جدا کرد

شرکت ايسر، شرکتی که راه خود را از کشورش جدا کرد
شرکت ايسر، يک شرکت چند مليتي است که مرکز آن در تايوان واقع شده و به توليد کامپيوترهاي روميزي، لپ‌تاپ، PDA، سرور، دستگاه‌هاي ذخيره اطلاعات (Storage Device)، صفحه نمايش و لوازم جانبي کامپيوتر مي‌پردازد.
شرکت ايسر، يک شرکت چند مليتي است که مرکز آن در تايوان واقع شده و به توليد کامپيوترهاي روميزي، لپ‌تاپ، PDA، سرور، دستگاه‌هاي ذخيره اطلاعات (Storage Device)، صفحه نمايش و لوازم جانبي کامپيوتر مي‌پردازد.
همچنين ايسر سرويس‌هاي تجارت الکترونيک را به طيف وسيعي از مشتريان نظير بازرگانان، دولت، مراکز آموزشي و کاربران خانگي عرضه مي‌کند. دفتر مرکزي گروه ايسر در تايوان واقع است. کامپيوتر ايسر سابقه طولاني در نوآوري مستمر دارد و اين نوآوري باعث قدرت هر چه بيشتر اين برند شده است.
اين شرکت در سال 1976 توسط «استان شي» (Stan Shih) و همسرش تاسيس شد. شي در ابتداي امر متوجه شد که چالش اصلي پيش روي شرکت، نام کشور تايوان است؛ بنابراين محصولات شرکت را در مرتبه‌اي بالاتر نسبت به ساير محصولات تايواني از نظر جايگاه قرار داد. مثلا در بدو ورود به بازار ژاپن، محصولات شرکتش را با همان قيمت محصولات ژاپني به بازار عرضه کرد تا اين ذهنيت که قيمت پايين‌تر محصولات اين شرکت ناشي از کيفيت پايين آن است، از بين ببرد.
اين سيگنال مهمي بود که ايسر از خود نشان داد، چراکه محصولات با برند ايسر را از ساير محصولات متمايز مي‌کرد. بنابراين اين شرکت توانست ذهنيت موجود در مورد برندهاي بسياري از کشورهاي آسيايي را که معمولا برندهايي پايين‌تر از استاندارد تصور مي‌شدند، تغيير داده و با ايجاد يک تصوير ذهني دقيق از يک برند قوي، روي محصولاتش عبارت «ساخت تايوان» را ذکر کند.
کامپيوتر ايسر پس از آن مبالغ هنگفتي صرف تحقيقات و توسعه نمود تا به نوعي از تکنولوژي و شرکت‌هاي ژاپني تبعيت کرده باشد. شي باور داشت که بايد براي ارزش‌آفريني روي طراحي، محصولات پيشرو و محصولات حساس و استراتژيک صنعت تمرکز کرد. شرکت ايسر توانست کامپيوترهاي خانگي PC را به عنوان يکي از لوازم خانگي ضروري در منازل جا انداخته و بدين وسيله رسالت سازماني خود را انجام دهد.
در سال 1995 اولين سري کامپيوترهاي Aspire متولد شدند. در سال 1996 ايسر بازار خود را به مصرف کنندگان قطعات الکترونيک، پخش کننده فيلم (Video Player)، تلفن‌هاي تصويري و... توسعه داد تا يک بازار فروش جهاني براي محصولات خود به وجود آورد. در سال 1997 ايسر وارد بازار لپ‌تاپ شد و با خريد شرکت تجهيزات کامپيوترهاي همراه تگزاس خيز بلند خود را براي تسخير بازار لپ‌تاپ آغاز کرد.
يکي از راه هايي که ايسر به وسيله آن تلاش کرد تا ذهنيت‌هاي موجود نسبت به محصولاتش را در بين مخاطبان بهبود دهد و خود را به عنوان يکي از کمپاني‌هاي اصلي اين صنعت در دنيا مطرح کند، حضور هر چه بيشتر در عرصه بين‌المللي بود. به طور مثال مي‌توان از هزينه ۱۰ ميليون دلاري اين شرکت براي حمايت مالي بازي‌هاي آسيايي ۱۹۹۸ نام برد.
يکي ديگر از راه‌هاي بهبود برند که توسط اين شرکت مورد استفاده قرار گرفت، مشارکت با شرکت‌هاي ساير کشورها بود که باعث شد تا ايسر به فلسفه «جهاني، دسترسي محلي» دست يافته و خود را برندي جهاني معرفي کند. از جمله اين اقدامات تاسيس دفتر مرکزي ايسر در آمريکا در سن خوزه، کاليفرنيا بود.
ايسر کامپيوترهايش را براي شرکت‌هاي بزرگي مثل IBM و برخي ديگر از شرکت‌ها توليد مي‌کرد و در سال ۱۹۹۸ توانست لقب سومين توليدکننده کامپيوتر در دنيا را نصيب خود کند، ولي از لحاظ فروش جايگاه هشتم را کسب کرد. در آن سال، سهم بازار ايسر در بزرگ‌ترين بازار اين صنعت؛ يعني آمريکا کمتر از ۵ درصد بود.
شرکت گيت وي که اکنون شاخه فرعي شرکت ايسر مي‌باشد، يک شرکت توليدکننده سخت‌افزار کامپيوتر بود که در کاليفرنياي آمريکا واقع شده و طيف وسيعي از کامپيوترهاي شخصي، مانيتور، سرور و لوازم جانبي کامپيوتر را توليد مي‌کرد.
گيت وي يک برند شناخته شده و معتبر در سال 1991 بود که سخت‌افزار کامپيوتر را در بسته‌بندي‌هاي زيبا با طرح پوست گاو عرضه مي‌کرد و در مجلات معتبر کامپيوتر تبليغات وسيعي داشت. گيت وي با تلاش فراوان هميشه در بين 500 شرکت برتر دنيا در زمينه توليد کامپيوتر قرار داشت، اما سرانجام در سال 2006 ميلادي اين اتفاق تکرار نشد و گيت وي با احراز مقام 508 از فهرست کنار گذاشته شد.
در روز 16 اکتبر 2007 شرکت ايسر گيت وي را به بهاي 710 ميليون دلار خريداري کرد. در ژوئيه 2007 فروش مستقيم گيت وي که از طريق وب‌سايت شرکت و سفارشات تلفني انجام مي‌گرفت، متوقف و همه محصولات گيت وي از طريق سيستم پخش ايسر به بازار عرضه شد. اين شرکت با داشتن حدود 7500 کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 18 ميليارد دلار کسب کرده است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۵:۱۸:۲۷ قبل از ظهر
نظرات (1)

محمد  ۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۸:۱۳ بعد از ظهر

بسيار عالي بود

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد