علاقه به طلا

علاقه به طلا
بی تردید طلای خالص نیروی "مایداس"Midas را در شما زنده می‌کند به‌طوری‌که با لمس هر یک از اشیاء، آن‌ها تبدیل به طلا ...

بی تردید طلای خالص نیروی "مایداس"Midas را در شما زنده می‌کند به‌طوری‌که با لمس هر یک از اشیاء، آن‌ها تبدیل به طلا می‌شوند! این جمله که بیشتر شبیه آگهی است دربارهِ دوبی به عنوان اولین مرکز تجارت این فلز گرانبها در قالب اشکال گوناگون و مرکز تجمع بیشترین مراکز فروش طلا در جهان است.

مکانی که در آن عدم حضور نگهبانان و نیروهای امنیتی بیش از برق و درخشش فلزی وسوسه برانگیز نظر شما را به خود معطوف می‌سازد. به ویژه آنکه دوبی سالانه با ورود سیصد تن طلا، یکی از ده خریدار مشهور جهان و همچنین دومین و بزرگترین وارد کننده جواهرآلات ترکیه و ایتالیا (بعد از آمریکا) نیز به‌شمار می‌آید.

حداقل از هر ۱۰ نفر ۸ نفر از افرادی که به دوبی سفر می‌کنند بخشی از سرمایه خود را اختصاص به خرید طلا می‌دهند. تضمین این فلز گرانبها در مقابل هر نوع خطر از جمله کلاهبرداری، تقلب و ... و اطمینان خاطر ناشی از خالص بودن آن از جمله مواردی هستند که نظر مشتریان را به خود جلب می‌کند. رعایت اصول فوق از سوی هر فروشنده‌ای ضروری است و هر نوع بی‌توجهی اخراج او را از این کشور در پی‌خواهد داشت. چنین شرایطی براستی در جهان نادر است به‌طوری‌که در خرید طلا همانند سبزیجات هیچگونه تردیدی به خود راه نخواهید داد و با آرامش کامل این عمل صورت می‌پذیرد.

پـرسـش کـه در اینجـا مطـرح مــی‌شــود آن اســت کــه چـگونه ممکن است افرادی که زمانی به صـیـد مروارید و مـــاهـیـگـیــری اشتغال داشته‌اند تا این حد شیفته طلا شوند؟

در پاسخ می‌توان گفت از همان زمان که دوبی تجارت طلا را رونق داد و تبدیل به شاهراه تجاری طلا در سطح بین‌المللی شد در نقش توزیع کننده مجدد و بزرگترین و قابل اعتماد‌ترین منطقه برای تجارت طلا و جواهر ظاهر شد و با وجود آنکه تجارت خطرناکی را آغاز کرده بود از نظر خالص بودن طلای موجود به عنوان کشوری نمونه به شهرت دست یافت.

کارخانه‌های مجاور "شارجه”۴۹۹ تن طلاجات سالانه تولید می‌کنند. از این میزان ۸۰ درصد توسط بازدید کننده‌ها خریداری می‌شود، مشتریانی که سفر به دوبی را بدون بازدید از "گلدسوق"Gold Soukبی فایده می‌دانند.

گـلدسوق یکی از بزرگترین بازارهای خرده‌فروشی طلا در جهان در "دیـرا" Deira واقع است و در آن یافتن هرنوع قلم طلا از شمش گرفته تا جواهراتی که به طرز ماهرانه‌ای ساخته شده‌اند و سنگ‌های گرانبها و مروارید میسر است. مکانی که در آن شاهد اقسام مختلف فعالیت در زمینه عرضه طلا هستیم در نتیجه بر اساس یک معادله ساده ریاضی و با توجه به طلای مرغوب دوبی و حاکمیت بازار آزاد و عملا‌ً عدم دریافت مالیات، معامله در اصل به نفع خریدار تمام می‌شود.گـفته می‌شود همواره ۱۰ تن طلا در ۴۰۰ مرکز فروش در اختیار فروشندگان “گلدسوق” است.

میزان فروش طلاجات در منطقه Vak معادل ۴۱ تن است و عرضه این مقدار عظیم ناشی از خرید فراوان توریست‌ها در منطقه است. در زمان برگزاری نمایشگاه دوبی و تنها در همان ماه بیش از ۹ تن طلاجات به فروش می‌رسد. یک سمبل نیم ‌دایره از طلا به عنوان نشان مرزی با ۹۰ متر عرض و ۹ متر ارتفاع و یک قاب مرکزی به ارتفاع ۸ متر دوبی را به عنوان مرکز اقتصادی طلا و محل تقاطع تمامی مسیرها به سمت "سوق" Souk معرفی می‌کند.

 زنان، طلا دوستانی صمیمی

زنان همواره نسبت به این فلز ارادت خاصی داشته‌اند. حتی در گذشته حدود ۵۰۰۰ سال پیش (قبل از آنکه کلئوپاترا ساخت گردنبند‌ها و حلقه‌های طلای خـود را سفارش دهد) زنان خود را به انواع و اقسام طــلاجــات مـی‌آراستنـد. کـاربـرد طلاجات سبب می‌شود که احساس شادی و اعتماد به نفس، محبت و عاطفه تقویت شود.

واقعیت امر آن است که جواهرات سنگین قدیمی حالا جای خود را به نمونه‌های سبک و بسیار شیک و زیبا داده‌اند. امروزه جواهرات را می‌توان به مدل‌های ویژه محیط‌کار، شب و مختص به تعطیلات آخر هفته طبقه‌بندی کرد. در نتیجه برای هر زمانی نمونه‌هایی مناسب طراحی شده است. طلا با توجه به جاذبه‌ای همیشگی با هر نوع رنگ پوستی مطابقت دارد.

خرید طلا احساس امنیت را در فرد به‌وجود می‌آورد و افراد آن را به نوعی دارایی تلقی می‌کنند. از این‌رو در دوران سختی همواره قابل استفاده است.

 برخی حقایق درباره طلا

طلا قدیمی‌ترین فلز گرانبها شناخته می‌شود. هیچکس نمی‌تواند تاریخ دقیق استفاده انسان از آن را تعیین کند، اما معمولا‌ً کاربرد آن را به ۵۵۵۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند. به خاطر طلا جنگ‌ها و پیروزی‌ها و شکست‌های فراوانی در تاریخ ثبت شده‌است.

طلا رنگ زرد دلفریب و دوست‌داشتنی‌ای دارد. لغت طلا از واژه سانسکریت "جوال" Jval و کلمه قدیمی "جئولو( " Geoloبه معنای زرد) اقتباس شده‌است. مصریان باستان طلا سازان ماهری بودند به‌طوری‌که از طریق چکش‌کاری ورقه‌های ظریفی از طلا را تولید می‌کردند.

طلا فلزی جاودان، زیبا و مفید است و هرگز پوسیده نمی‌شود. در تمامی اعصار طلا نسبت به دیگر فلزات برتری خود را حفظ کرده است و به عنوان ذخیره‌ای با ارزش در مقابل هرگونه آسیب و مصائب ایستادگی نموده است.

ترکیب شیمیایی: "آیو"Auاز واژه لاتین به معنای “فجر طلا” یا سپیده‌دم تابناک و روشن اقتباس شده است

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۷:۱۰:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد