استاین اریک‌هاگن، کارآفرین و میلیاردر نروژی

استاین اریک‌هاگن، کارآفرین و میلیاردر نروژی
استاین اریک‌هاگن یک کارآفرین و میلیاردر نروژی است که در سال 2010 با ثروت 5/3 میلیارد دلار به عنوان دویست و پنجاه و هشتمین ثروتمند جهان معرفی شد. وی ثروت خود را از صنعت سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای به دست آورده است.
استاین اریک‌هاگن یک کارآفرین و میلیاردر نروژی است که در سال 2010 با ثروت 5/3 میلیارد دلار به عنوان دویست و پنجاه و هشتمین ثروتمند جهان معرفی شد. وی ثروت خود را از صنعت سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای به دست آورده است.
استاین اریک‌هاگن در 22 جولای سال 1956 در نروژ متولد شد. وی در کیوپمانس اینسیتوتت که در حال حاضر بخشی از مدرسه مدیریت نروژ است، تحصیل کرد. استاین اریک هاگن در دهه 1970 به همراه پدرش فروشگاه‌های زنجیره کالاهای تخفیف دار ریمي‌(RIMI) را راه‌اندازی کرد. آنها ‌اين شرکت را در سال 1977 به ثبت رسمي‌رساندند. این فروشگاه زنجیره‌ای با 279 فروشگاه، بازار نروژ را پوشش مي‌دهد.‌ هاگن تا قبل از آغاز قرن21 مالکیت این فروشگاه‌ها را به دست داشت.‌ هاگن در نهایت در سال 1999‌ اين فروشگاه‌ها را به شرکت سوئدی ICA و Ahold فروخت.
استاین اریک‌هاگن با سرمایه حاصل از فروش شرکت ریمي‌ سهام چندین شرکت دیگر از جمله شرکت اورکلا را خرید. وی در حال حاضر ريیس شرکت اورکلا با درآمد 54ميلياردکرون نروژ (حدود 56/9 میلیارد دلار) و بیش از 30 هزار کارمند در سال 2009 است.
شرکت اورکلا یک سازمان صنعتی است که در منطقه نوردیک، اروپای شرقی، آسیا و‌ايالات متحده فعالیت دارد. بخش‌های اصلی‌اين شرکت شامل کالاهای مصرفی برند دار، محلول‌های آلومینیوم، فلزات و مواد معدنی و سرمایه‌گذاری‌های مالی مي‌شود. ‌اين شرکت در سال 1954 تاسیس شد. در حال حاضر ‌هاگن یکی از مالکان و سهام‌داران عمده ‌اين شرکت است.
استاین اریک‌هاگن همچنین یکی از مالکین شرکت استین اند استورم است. ‌اين شرکت یک شرکت خرده فروشی و املاک و مستغلات اسکاندیناویایی است که بیش از 52 مرکز خرید در نروژ، سوئد و دانمارک را اداره مي‌کند.
‌اين شرکت که قدمتی دیرینه دارد در سال 1797 تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در اوسلو در نروژ قرار دارد. درآمد‌اين شرکت در سال 2006 در حدود 40 میلیارد کرون نروژ (حدود 7 میلیارد دلار آمریکا) برآورد شده بود.
استاین اریک‌هاگن یکی از سهام‌داران عمده شرکت کمپلت نیز مي‌باشد. شرکت کمپلت یک شرکت نروژی در زمینه تجارت الکترونیک با فروشگاه‌های ‌اينترنتی در چندین کشور در اروپا است.
بخش عمده محصولات ‌اين شرکت مربوط به کامپیوتر و قطعات آن است، اما‌ اين شرکت محصولات خود را به بخش عکس،‌ Hi-Fi، تلویزیون و بازی‌های الکترونیک گسترش داده است. دفتر مرکزی ‌اين شرکت که در سال 1998 تاسیس شد، در ساندفجورد در نروژ واقع شده است.
شرکت کانیسا یکی دیگر از شرکت‌هایی است که استاین اریک‌هاگن از سهام داران عمده آن است. ‌اين شرکت یک شرکت سرمایه‌گذاری نروژی است که در سال 1985 برای مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌اي ریمي ‌تاسیس شد. استاین اریک‌هاگن در حال حاضر ريیس ‌اين شرکت است.
هاگن در حال حاضر از طریق‌ اين شرکت املاک و مستغلات خود را اداره مي‌کند.
استاین اریک‌هاگن ازدواج کرده و 4 فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن اسلو در نروژ است. گفته مي‌شود ‌هاگن مالک یکی از بزرگ‌ترین قایق‌های تفریحی در اروپا است و قبلا نیز مالک یکی از جزایر کارائیب بوده که آن را فروخته است.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۲:۱۵:۴۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد