داده کاوی و کاربرد آن در کیفیت داده‌ها

داده کاوی و کاربرد آن در کیفیت داده‌ها
از سال ۱۹۵۰ به بعد که رایانه، در تحلیل و ذخیره‌سازی داده‌ها به‌کار رفت، حجم اطلاعات ذخیره شده در آن پس از حدود ۲۰ سال دو برابر شد و همزمان با پیشرفت فناوری اطلاعات، حجم داده‌ها در پایگاه داده‌ها هر دو سال یک‌بار ، دو برابر شد
از سال ۱۹۵۰ به بعد که رایانه، در تحلیل و ذخیره‌سازی داده‌ها به‌کار رفت، حجم اطلاعات ذخیره شده در آن پس از حدود ۲۰ سال دو برابر شد و همزمان با پیشرفت فناوری اطلاعات، حجم داده‌ها در پایگاه داده‌ها هر دو سال یک‌بار ، دو برابر شد و همچنان با سرعت بیشتری نسبت به گذشته حجم اطلاعات ذخیره شده بیشتر و بیشتر می‌شود. با وجود شبکه جهانی وب، سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی، سیستم‌های یکپارچه بانکی، تجارت الکترونیکی و... لحظه به لحظه به حجم داده‌ها در پایگاه داده‌ها اضافه شده و باعث به‌وجود آمدن انبارهای (توده‌های) عظیمی از داده‌ها شده است، به‌طوری‌که ضرورت کشف و استخراج سریع و دقیق دانش از این پایگاه داده‌ها را بیش از پیش نمایان کرده است.
شدت رقابت‌ها در عرصه‌های علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی نیز اهمیت سرعت یا زمان دسترسی به اطلاعات را دو چندان کرده است . بنا براین نیاز به طراحی سیستم‌هائی که قادر به اکتشاف سریع اطلاعات مورد علاقه کاربران با تأکید بر حداقل مداخله انسانی باشند از یک‌سو و روی آوردن به روش‌های تحلیل متناسب با حجم داده‌های حجیم از سوی دیگر، به‌خوبی احساس می‌شود. در حال حاضر، داده کاوی مهم‌ترین فناوری برای بهره‌برداری مؤثر، صحیح و سریع از داده‌های حجیم است و اهمیت آن رو به فزونی است.
عبدالحمید حقیقی
شکوفه قصوری
آزاده برفیپور
علیرضا شماخی
علی‌اصغر حائری مهریزی
حسین حسنی
محمدرضا یگانگی 
منبع خبر: مرکز آمار ایران
  ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱:۴۸:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد