اونس طلا از مرز کانالی فاصله گرفت

اونس طلا از مرز کانالی فاصله گرفت
تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که در صورت ادامه روند صعودی ارزش دلار قیمت طلا زیر فشار بیشتری قرار خواهد گرفت.

آخرین هفته کامل نوامبر با تعدیل روند بازارهای جهانی آغاز شد، روندی که تحت‌تاثیر «ترامپفلیشن» شکل گرفته بود. بازارهای جهان پس از پیروزی دونالد‌ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر برنامه‌های بلندپروازانه او برای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تمرکز کردند. کانون این تمرکز احتمال کمک گروه کاری ترامپ به رشد شاخص بهای مصرف‌کننده و ایجاد رونق بود تا خوش‌بینی به رشد تورم (inflation) در دوره ریاست ترامپ (Trump) معاملات را از Trumflation متاثر کند. صبح دوشنبه، دلار از اوج هفته گذشته پایین آمد تااونس طلا هم از کف هفته سوم رشد کند. همزمان، بازارهای سهام هم که در هفته‌های گذشته شاهد افزایش ریسک‌پذیری بودند، اندکی ریسک‌گریزی را تجربه کردند. دیگر دلیل افت شاخص‌ بورس در روز دوشنبه، افزایش ریسک سیاسی در اروپا بود. پیروزی ترامپ که گرایش‌های دست راستی دارد، احزاب افراطی اروپا را به پیروزی در انتخابات پیش رو امیدوار کرده است. دیگر اتفاقی که روز دوشنبه نشانه تعدیل روند بازار بود، کاهش بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا بود. این اوراق که در واکنش به نتیجه انتخابات 8 نوامبر رشد شدید بازدهی را تجربه کرده بودند، روز گذشته از اوج سال 2016 خود افت کردند.

پیش از آغاز هفته کاری جاری بازارهای بین‌المللی، تحلیلگران دچار دودستگی شده بودند، زیرا عده‌ای بر این باور بودند که رشد اخیر دلار قدرت رشد بیشتر را به آن می‌دهد، در حالی که برخی دیگر معتقد بودند ارزش دلار دچار عقب‌نشینی اصلاحی خواهد شد و دیگر بازارها را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. صبح دوشنبه این تعدیل روند دلار بود که بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار داد. اونس طلا که هفته گذشته تا بهای 1207 دلار سقوط کرده بود، صبح دوشنبه تا قیمت 1218 دلار هم رشد کرد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد 1214 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز اول هفته میلادی رقم خورده باشد.

با این همه، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که در صورت ادامه روند صعودی ارزش دلار قیمت طلا زیر فشار بیشتری قرار خواهد گرفت. به نقل از پایگاه اینترنتی بولیون دسک، تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «آی جی» می‌گویند افزایش گمانه‌زنی‌ها نسبت به بالا رفتن نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا خواهد داشت. تحلیل‌های فنی صبح دوشنبه نشان می‌داد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1190 دلار خواهد بود، ولی اگر این سطح شکسته شود این احتمال وجود دارد که قیمت طلا تا 1170 دلار در هر اونس کاهش یابد. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در آن شرایط 1230 دلار در نظر گرفته می‌شد. صبح روز گذشته تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس دیلی» هم نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت در دامنه 80 دلاری در نوسان خواهد بود. صبح اولین روز کاری هفته، تحلیلگران اف‌ایکس دیلی بر این باور بودند که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1200 تا 1220 دلار در نوسان خواهد بود و قیمت این فلز گرانبها در این محدوده قیمتی تثبیت خواهد شد. تحلیل تکنیکال آنها نشان می‌داد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1200 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1190 دلار کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر سطح مقاومتی قیمت طلا در ابتدا 1220 دلار در نظر گرفته می‌شد، سطحی که اگر شکسته می‌شد، قیمت طلا به 1250 دلار و سپس 1270 دلار افزایش می‌یافت.

اونس طلادر حالی روز گذشته را با رشد آغاز کرد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت برای روند هفته جاری جهت‌گیری مشخصی ندارند. مهم‌ترین داده‌ای که این هفته منتشر می‌شود و بازارها را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، صورتجلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو است که چهارشنبه شب در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. آخرین نشست سیاست پولی فدرال رزرو روزهای 13 و 14 ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در دسامبر 2015 پس از حدود 10 سال، سیاست پولی خود را انقباضی کرد و اگر این اتفاق دوباره رخ دهد، دلار باز هم تقویت خواهد شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۲:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد