خوش بینی به برنامه کاهش تولید اوپک باز هم قیمت های نفت را بالا برد

خوش بینی به برنامه کاهش تولید اوپک باز هم قیمت های نفت را بالا برد
خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، با افزایش خوش بینی سرمایه گذاران به برنامه کاهش تولید اوپک، قیمت نفت صبح روز سه شنبه به بالاترین سطح خود از ماه اکتبر 2016(مهر-آبان) رسید.

رویترز نوشت: با این حال، تحلیلگران هشدار داده اند، ناکامی اوپک در دستیابی به توافق ممکن است به افزایش چشمگیر مازاد عرضه در اوایل سال 2017 منجر شود.
قیمت نفت خام برنت دریای شمال در ساعت 01:10 بامداد امروز به وقت گرینویچ در بازار لندن با 0.9 درصد افزایش نسبت به روز گذشته (دوشنبه) به 49 دلار و 33 سنت در هر بشکه رسید. در دقایق آغازین امروز، قیمت این نفت به 49 دلار و 43 سنت در هر بشکه نیز رسید که بیشترین قیمت از 31 اکتبر (10 آبان) است.
قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در ساعت یاد شده در بازار نایمکس نیویورک با 0.9 درصد افزایش نسبت به دیروز به 48 دلار و 68 سنت در هر بشکه رسید.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) می کوشد در تاریخ 30 نوامبر (10 آذر) موافقت 14 کشور عضو این سازمان و برخی تولیدکنندگان غیر اوپک از جمله روسیه را در زمینه همکاری برای کاهش تولید نفت، ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و بالا بردن سطح قیمت ها به دست آورد.
بانک استرالیا و نیوزیلند (ANZ bank) امروز اعلام کرد: با توجه به افزایش خوش بینی سرمایه گذاران به حصول توافق میان اعضای اوپک در مورد کاهش تولید، افزایش قیمت نفت ادامه دارد و امروز نیز اندکی بالاتر خواهد رفت.
بانک آمریکایی گلدمن ساچز نیز امروز به مشتریان خود اعلام کرد احتمال کاهش تولید اوپک بیشتر شده زیرا تولیدکنندگان مجبورند درباره وضعیت عرضه و تقاضا کاری انجام بدهند.
این بانک پیش بینی کرد در صورتی که تولیدکنندگان نفت به ویژه روسیه نتوانند در مورد کاهش تولید به توافق برسند، بازار نفت در سه ماهه نخست سال 2017 با مازاد عرضه ای معادل 700 هزار بشکه در روز مواجه خواهد بود.
وزیران نفت چند کشور عضو اوپک از جمله عربستان جمعه گذشته در حاشیه نشست گاز دوحه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. در این نشست غیررسمی که وزیر نفت کشورمان در آن حضور نداشت، کشورهای عضو اوپک به جای کاهش تولید با توقف تولید نفت ایران در یک سطحی موافقت کردند و پیشنهاد دادند سقف تولید نفت ایران 3 میلیون و 920 هزار بشکه در روز باشد.
«بیژن زنگنه» وزیر نفت کشورمان شنبه گذشته پس از دیدار با «محمد بارکیندو» دبیرکل اوپک در تهران گفت: احتمال اینکه وزیران نفت اوپک در نشست 30 نوامبر (10 آذر) به توافق برسند، زیاد است.
در نشست دوحه موسوم به «فریز نفتی» که هفت آوریل 2016 (بیست و نهم فروردین ماه 1395) با حضور 18 کشور تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو اوپک و بدون حضور ایران برگزار شد، عربستان سعودی شرط موافقت این کشور با فریز تولید را پیوستن ایران به این طرح عنوان کرد و به همین دلیل تا کنون تلاش کشورهای اوپک برای محدودسازی تولید به نتیجه نرسیده است.
ایران پیش از نشست یاد شده به روشنی اعلام کرده بود، تا وقتی تولید خود را به سطح پیش از تحریم نرساند، در فریز تولید شرکت نخواهد کرد.
اوپک در نشست 26 سپتامبر خود در الجزایر به منظور بالا بردن قیمت نفت، با کاهش تولید این سازمان به 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز موافقت کرد.
کشورهای عضو اوپک و برخی تولیدکنندگان مهم غیراوپک مانند روسیه و برزیل در روزهای 28 و 29 اکتبر 2016 (هفتم و هشتم آبان ماه) در مورد امکان فریز تولید نفت در وین گفت و گو کردند که بدون نتیجه پایان یافت. قرار است این گفت و گوها بیست و پنجم نوامبر (پنجم آذر) از سر گرفته شود و سپس اوپک در نشست 30 نوامبر (10 آذر) خود در مورد توافق ماه سپتامبر تصمیم گیری کند.

منبع خبر: ایرنا
  ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱:۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد