سود نامتعارف ببینیم وارد حوزه وارداتی ها می شویم

سود نامتعارف ببینیم وارد حوزه وارداتی ها می شویم
شورای رقابت هنوز به بازار خودروهای وارداتی ورود نکرده است چرا‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که ضوابط تازه‌ای برای شرکت‌های واردکننده خودرو تدوین و ابلاغ کرده‌اند که با این ضوابط زمینه شکل‌گیری حاشیه بازار این خودروها از بین خواهد رفت.

رضا شیوا، رییس شواری رقابت با بیان این مطلب گفت: اما اگر ببینیم که وارد‌کنندگان خودرو سودهای غیرمتعارفی از واردات خودرو می‌برند و شرایط قیمت این خودروها در بازار را به گونه‌ای انحصاری کرده‌اند که بازار تعیین‌کننده قیمت اینگونه خودروها نیست، این موضوع را در شورای رقابت مطرح خواهیم کرد و شورا به تعیین ضوابط و دستورالعمل‌های تعیین قیمت خودروهای وارداتی نیز ورود پیدا خواهد کرد.
او همچنین درباره دو نرخی شدن برخی خودروها نیز گفت: بازار خودرو ایران بازاری غیر‌قابل پیش‌بینی است و خودروسازان یک خودرو را در کشور مونتاژ می‌کنند اما نمی‌دانند که وضعیت بازار این خودرو چگونه خواهد بود از سوی دیگر هر شرکت تولید‌کننده‌ای در ابتدا نمی‌تواند این خودروها را در تیراژ بالا تولید کند و به مرور این کار انجام می‌شود. ابتدا عرضه این خودروها با حجم محدود مثلا 2 تا 5 هزار خودرو صورت می‌گیرد و نمی‌‌توان به یک‌باره 100 هزار خودرو عرضه کرد در چنین شرایطی با رشد بیش از حد تقاضا نمی‌دانند که باید برای جوابگویی به تقاضای مازاد بازار ‌چه کاری انجام دهند.
شیوا همچنین با اشاره به اینکه شکل‌گیری بازارهای حاشیه‌ای و دو‌نرخی‌شدن خودروهای جدید خارجی در بازار را در کارگروه رقابت مطرح می‌کنیم تا سازوکاری برای رفع این مشکل بیندیشیم تصریح کرد: گرچه نمی‌توانیم تولید‌کننده را مجبور به تولید بیشتر کنیم اما بنابر آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو که ضوابط جدیدی برای نحوه فروش و پیش‌فروش خودروها توسط شرکت‌های خودروسازی ارائه‌شده، عرضه‌کنندگان خودرو ملزم هستند ‌هنگام اقدام برای فروش و پیش‌فروش خودرو، تیراژ مناسبی از خودروهای تولید داخل و وارداتی را در اختیار داشته و این تیراژ را به وزارت صنعت اعلام کنند . سپس با صلاحدید این وزارتخانه نسبت به فروش یا پیش‌فروش محصولاتشان اقدام کنند.
رییس شواری رقابت در انتها نیز گفت: با این روند باید تناسبی بین میزان موجودی خودروهای پیش‌فروش‌شده با تقاضای احتمالی بازار وجود داشته باشد. بخشی از این رشد تقاضا به دلیل عوامل روانی بازار و تبلیغات صورت گرفته مستقیم و غیر‌مستقیم در مورد کیفیت و قیمت برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخل است.

منبع خبر: عصر خودرو
  ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۳:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد